جست‌و‌جوی کف قیمت دلار

جست‌و‌جوی کف قیمت دلار

در چهارمین روز هفته نوسانات کاهشی محدود دلار ادامه یافت، ولی سکه تمام بهار آزادی با تغییر مسیر، راه افزایشی در پیش گرفت. پیش از آغاز روز سه‌شنبه، سکه و دلار 4 افت پیاپی را تجربه کرده بودند.

کد خبر : ۴۳۰۸۶
بازدید : ۱۲۹۶
جست‌و‌جوی کف قیمت دلار
در چهارمین روز هفته نوسانات کاهشی محدود دلار ادامه یافت، ولی سکه تمام بهار آزادی با تغییر مسیر، راه افزایشی در پیش گرفت. پیش از آغاز روز سه‌شنبه، سکه و دلار 4 افت پیاپی را تجربه کرده بودند.
در این شرایط، عده زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند که این روند در چهارمین روز هفته ادامه یابد؛ با این حال روند بازارها به‌گونه‌ای رقم خورد که این انتظارات تا حدی تعدیل شد. روز سه‌شنبه، دلار یک‌بار دیگر در برابر نزول به کانال پایین‌تر مقاومت کرد و با تنها یک تومان افت روی قیمت 3 هزار و 900 تومان قرار گرفت.
دلار در تاریخ 20 و 27 شهریور نیز در برابر بازگشت به کانال 3 هزار و 800 تومان مقاومت کرده بود. در این شرایط، عده زیادی تصور می‌کنند که کف قیمت دلار ابتدای کانال 3 هزار و 900 تومان است و قیمت بیش از این ظرفیت کاهش ندارد. این دسته انتظار دارند که قیمت از روز چهارشنبه یا ابتدای هفته آینده تغییر مسیر دهد و با افزایش خریدهای ارزی به سوی سطح 3 هزار و 950 تومان حرکت کند.
این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، این ارز در روزهای انتهایی تابستان، با کاهش تقاضا مواجه شده است و نوسان‌گیران نیز به‌دلیل عرضه مساعد بازارساز از بازار عقب کشیده‌اند. این عده باور دارند، قیمت دلار در روزهای آینده از مرز 3 هزار و 900 تومان پایین‌تر خواهد رفت. با این حال درباره اینکه کف قیمت دلار چه نقطه‌ای خواهد بود، هماهنگی در میان آنها وجود ندارد.

عده‌ای محدوده 3 هزار و 880 تومان و گروهی محدوده 3 هزار و 870 تومان را به‌عنوان بهترین محدوده‌ها برای خرید ارز برشمرده‌اند و باور دارند قیمت پس از آن با افزایش تقاضای معامله‌گران فنی مواجه خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای اساسا به نوسانات افزایشی زیاد باور ندارند و معتقدند پس ازرفتن دلار به کانال 3 هزار و 800 تومان، قیمت نوسان افزایشی یا کاهشی خاصی نخواهد داشت. این دسته نقش بازارساز را در بازار بسیار برجسته می‌دانند.
این در حالی است که بخش زیادی از معامله‌گران منتظر تشخیص نقطه کف دلار و بازگشت قیمت هستند. به گفته فعالان، زمانی که روند قیمت دلار از فاز کاهشی خارج شود، تقاضای نوسان‌گیران کنار کشیده نیز به بازار بازخواهد گشت و موجب افزایش دامنه نوسانات با سرعتی بیش از روند فعلی خواهد شد. روز سه‌شنبه برخلاف ادامه افت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 2 هزار تومان رشد به بهای یک‌میلیون و 246 هزار تومان رسید.
این افزایش در شرایطی رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی از 22 شهریور از نقطه یک میلیون و 267 هزار تومان روند نزولی به خود گرفته بود. به گفته فعالان، مقاومت بهای اونس در برابر نزول به زیر مرز هزار و 300 دلار یکی از عواملی بود که سکه را در برابر افت بیشتر قیمت محافظت کرد.
این در حالی است که عده دیگری از بازیگران در بازار به این موضوع باور نداشتند و معتقد بودند تحرکات بازیگران فردایی سکه منجر به توقف روند کاهشی شد. پیش از این یکی از عواملی که از آن به‌عنوان زمینه‌ساز افت سکه یاد شده بود، نزدیک شدن به ماه محرم و کاهش تقاضا بود، موضوعی که همچنان پیش‌روی بازار قرار دارد و می‌تواند حتی در صورت حفظ فعلی، منجر به افت قیمت شود.

دلایل نزول دلار
روز گذشته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 905 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به بهای بسته‌شده روز دوشنبه داشت. در‌حالی‌که رشد ابتدای روز معامله‌گران را به بازگشت قیمت به مسیر افزایشی امیدوار کرده بود، در ادامه روز این ارز به مسیر کاهشی بازگشت، به‌طوری که در مقاطعی حتی قیمت به کانال 3 هزار و 800 تومان سرک کشید.با این حال، یکبار دیگر مقاومت معامله‌گران بازار از کانال‌شکنی جلوگیری کرد و در نهایت دلار با قیمت 3 هزار و 900 تومان به کار خود پایان داد.
البته در برخی معاملات فردایی قیمت این ارز در ساعات غیررسمی در انتهای کانال 3 هزار و 800 تومان باقی ماند. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در کاهشی شدن روند بهای دلار در روزهای اخیر نقش داشت، عرضه بازیگران بازارساز بود. روز گذشته صرافی‌های بانکی فروش دلار خود را بیشتر در محدوده 3 هزار و 890 تومان صورت دادند که سیگنالی به معامله‌گران بازار از تمایلات بازارساز بود.
از دیگر عوامل اثرگذار بر روند قیمت روز گذشته، به گفته فعالان افت ارزش دلار در کشورهای همسایه به‌خصوص هرات افغانستان بود. این در شرایطی است که عده زیادی از بازیگران ارزی، خروج موقت معامله‌گران بزرگ از بازار را عامل افت قیمت دانسته‌اند. به گفته آنها معامله‌گران بزرگ در جست‌وجوی نقطه کف قیمت دلار هستند تا پس از آن با قدرت وارد بازار شوند. آنها در شرایط کنونی تنها نظاره‌گر اتفاقات بازار هستند.
نوسانات محدود نرخ حواله درهم یکی دیگر از عواملی است که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به گفته فعالان باتجربه بازار، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. در روزی که قیمت دلار کاهش پیدا کرد، بهای پوند انگلیس نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، پوند 30 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 5 هزار و 260 تومان رسید.
در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ پوند کاهش قیمت را تجربه کرده بود و با حدود 23 تومان افت به بهای 4 هزار و 529 تومان رسید. تضعیف ارزش ارز اروپایی در برابر دلار در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که بازیگران بازار داخلی را فروشنده کرد. روز سه‌شنبه برخلاف افت دلار و پوند، یورو راه افزایشی را در پیش گرفت و با 5 تومان رشد به بهای 4 هزار و 705 تومان رسید.

نگاه‌های متناقض به آینده سکه
روز گذشته، سکه معاملات خود را در آستانه مرز یک میلیون و 250 هزار تومان آغاز کرد و در نهایت در 4 قدمی این مرز به کار خود پایان داد. در واقع روز سه‌شنبه، اولین افزایش سکه پس از 4 کاهش پیاپی به‌ثبت رسید. نگاه‌های متفاوتی در بازار درباره رشد روز سه‌شنبه و آینده قیمت سکه وجود داشت.
در‌حالی‌که عده‌ای این رشد را به مقاومت بهای اونس در مرز هزار و 300 دلار مرتبط دانستند و معتقد بودند این مقاومت، سکه‌بازان بازار داخلی را به بازگشت بهای طلای جهانی امیدوار کرده بود؛ عده دیگری دلایل متفاوتی داشتند. به گفته آنها، روز سه‌شنبه معامله‌گران بزرگ بازار وارد بازار شدند و با مقاومت خود مانع از افت بیشتر سکه شدند.از نظر آنها، دلیل این امر آن بود که بخشی از معامله‌گران بزرگ تصور می‌کنند که قیمت سکه در روزهای آینده تحت‌فشار افت تقاضا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.
این دسته معتقدند با آغاز ماه محرم تقاضا برای خرید سکه به‌شدت افت خواهد کرد و قیمت به‌تبع آن کاهشی خواهد شد. این در حالی است که عده دیگری باوردارند، حتی در صورت افت تقاضا، معامله‌گران بازار در برابر افت مقاومت خواهند کرد، حتی اگر این مقاومت در حضور فشار عوامل بنیادی منجر به افزایش حباب سکه شود. به گفته این دسته، در گذشته نیز معامله‌گران چنین عملی را انجام دادند و ممکن است محرم امسال نیز این شیوه را در پیش بگیرند.
جست‌و‌جوی کف قیمت دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید