مستند "لژیون برادران"

مستند "لژیون برادران" داستان شماری از نیروهای ویژه آمریکا را می‌گوید که پس از حملات یازده سپتامبر وارد منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان شدند و در عرض چند هفته آن‌ها را سرنگون کردند.

کد خبر : ۴۳۲۴۹
بازدید : ۱۰۸۸

فرادید | مستند "لژیون برادران" داستان شماری از نیروهای ویژه آمریکا را می‌گوید که پس از حملات یازده سپتامبر وارد منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان شدند و در عرض چند هفته آن‌ها را سرنگون کردند.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، مردم معمولاً نیروهای ویژه را با نیروهای عملیاتی ویژه (مانند نیروی دلتا و تیم شش) که یگان‌های ضد تروریسم در ارتش آمریکا هستند، اشتباه می‌گیرند.

اما در حقیقت مأموریت اصلی نیروهای ویژه (به‌خصوص "برت های سبز") همکاری با نیروهای محلی است تا قدرت آن‌ها چند برابر شود. این بدان معناست که نیروهای ویژه به نیروهای محلی ملحق شده و با آن‌ها همکاری می‌کنند تا به اهدافی مشترک دست یابند.

"برت های سبز" از پنجمین گروه نیروهای ویژه ایالات‌متحده که به "لژیون" معروف‌اند، عملیات علیه طالبان را رهبری کردند. پنج هفته پس از حملات یازده سپتامبر، تیم دوازده‌نفره‌ای از آن‌ها با فرماندهی "مارک ناتچ" در افغانستان مستقر شدند و به ارتش فرمانده نظامی ازبک ژنرال "عبدالرشید دوستوم" پیوستند.

ناتچ و تیمش به نیروهای دوستوم کمک کردند تا در شمال افغانستان طالبان را شکست دهند. آن‌ها با کمک یکدیگر در دهم نوامبر وارد مزار شریف شدند و این شهر را آزاد کردند. در همین حال، در شمال افغانستان فرمانده "جیسون آمرین" و تیم دوازده‌نفره‌ای از برت های سبز به حامد کرزی پیوستند.

در اواسط نوامبر سال 2001 همان‌طور که به سمت شهر قندهار (پایتخت بالقوه طالبان در جنوب افغانستان) پیشروی می‌کردند، تیم آمرین درخواست حملات هوایی علیه واحدهای در حال پیشروی طالبان داد و تقریباً هزار نفر از آن‌ها را نابود کرد. این آخرین نشان از حضور طالبان در قدرت بود.

طالبان در پنجم دسامبر قندهار را تسلیم کرد و در همان روز کرزی به‌عنوان رهبر بعدی افغانستان تعیین شد. در آن روز کمتر کسی تصور می‌کرد که آمریکا همچنان پانزده سال بعد به جنگ در افغانستان ادامه دهد؛ البته نه‌تنها در افغانستان، بلکه همچنین در سوریه و عراق.


منبع: CNN

ترجمه: وب‌سایت فرادید


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید