تبعات "تجاوز جنسی" برای "اسنپ"

مشکلاتی که برای اسنپ پیش آمده در مورد برنامه‌های مشابه خارجی هم وجود داشته است، اما این استارت‌آپ‌ها با مدیریت صحیح مشکلات، توانسته‌اند اکنون به یکی از محبوب‌ترین و پرسود‌ترین فعالیت‌های بخش خدمات تبدیل شوند.

کد خبر : ۴۳۹۹۱
بازدید : ۱۴۴۱۶
فرادید | 23 شهریور امسال تجاوز راننده اسنپ به دختری جوان جنجال‌ و هراس آفرید. حالا جوان گناهکار دستگیر شده و اعتراف کرده با هویت جعلی در اسنپ فعالیت داشته است. سرویس تاکسی‌های آنلاین پیش از این هم محل اختلاف بود و امروز که همه دنبال مقصر حادثه هستند، اسنپ بیش از گذشته در معرض اتهام قرار دارد. از این رو مدیران اسنپ ثبت‌نام رانندگان را متوقف کرده‌اند تا راهی برای جلب دوباره اعتماد مردم پیدا کنند.
تازه‌وارد ایرانی
آنچه که این‌روز‌ها در کلان شهر تهران با عنوان اسنپ و تپسی شناخته می‌شوند، نمونه‌های ایرانی اپلیکیشن حمل و نقل «اوبر» هستند که هم راننده‌ها را راضی نگه داشته و هم مردم را.
اسنپ در دو سال اول فعالیت خود رشد ۱۰۰ درصدی داشت و توانست یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران شود. هزینه مشخص و مناسب، در دسترس بودن در تمام نقاط شهر و هر ساعتی از شبانه روز، سرعت، امکان رصد موقعیت خودرو، امکان پرداخت الکترونیکی، به کارگیری تعداد زیادی خودرو مدل بالا، احترام به مشتری، نظارت نسبی بر رانندگان و سفر مواردی هستند که محبوبیت این اپلیکیشن را بالا می‌برد.

نظر وزیر چه بود؟
وزیر ارتباطات درباره رخداد اسنپ در پست اینستاگرامی خود نوشت: خبر مربوط به آزار مسافر یکی از سرویس‌دهندگان تاکسی آنلاین تاسف برانگیز است، اما نکته مهم این است که کسب وکارهای نوپای این عرصه فرصت مناسبی برای بهبود فضای نامناسب حمل ونقل شهری دارند.
مردم به کسب وکارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند لذا حفاظت از این سرمایه اعتمادعمومی و لحاظ کردن روال‌های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود.
درصد امنیت
در شکل سنتی حمل و نقل همواره گزینه امنیت مورد توجه بوده است؛ اپلیکیشین‌های آنلاین هم سعی کردند با افزایش نظارت بر رانندگان، مشتریان و مسیر امنیت را بالا ببرند. اما گاه اتفاق‌های پیش‌بینی نشده، این مسأله را خدشه دار کرده است.
برای اوبر، تجاوز یک راننده در هند جنجال‌آفرین شد به طوری که اوبر از ادامه کار در پایتخت هند منع شد. شرکت اوبر در بازه زمانی دسامبر ۲۰۱۲ تا آگوست ۲۰۱۵، پنج مورد ادعای قانونی تجاوز به مسافران را دریافت کرده است. پنج مورد که مدیران اوبر در برابر 500 میلیون سفر، ناچیز قلمداد کرده‌اند.

شکایت پشت شکایت
داستان اعتراض‌ها به اسنپ از آنجا آغاز شد که موسسات اتومبیل کرایه تهران با کم شدن زنگ خور آژانس‌های خود، رو به رو شدند. آژانس داران تهرانی پس از این موضوع، در اعتراض‌های شفاهی به اتحادیه، اسنپ، تپ سی و ... را عامل کاهش زنگ خور آژانس‌ها اعلام کرده و به نابرابری مالیاتی خودشان با اسنپ اعتراض کردند.
پس از استقبال از اسنپ و تپسی، اتحادیه تاکسیرانان از این دو شرکت رقیب، به‌دلیل ارزان‌فروشی یا دامپینگ قیمتی شکایت کردند. منظور از دامپینگ قیمتی یا ارزان‌فروشی ارائه خدمات با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده است که باعث تصاحب بخشی از سهم رقیب می‌شود؛ اما شکایت به جایی نرسید و از اسنپ و تپسی رد اتهام شد.

یک بار هم سازمان راهداری با شکایت مستقیم از «اسنپ»، مدیرانش را به دادگاه کشاند تا درباره فعالیت در خطوط بین شهری توضیح دهند. اختلاف بر سر این بود که اسنپ حمل‌ونقل برون‌شهری را از اپلیکیشن خودش حذف کند. علت هم تاثیرات منفی اقتصادی و کاهش سهم حمل و نقل برون شهری عنوان شد.

شهریور ماه امسال هم دادستان کرج دستور توقف فعالیت استارت آپ‌های تپسی و اسنپ را در شهر کرج صادر کرد و گفت: «یکی از مشکلات عمده این دو استارت آپ موضوع عدم امنیت و به خطر افتادن فضای کسب و کار برای تاکسی‌هاست.»

در کنار تمام مخالفت‌هایی که با اسنپ شد، بسیاری از مسوولین با برشمردن مزیت‌های اسنپ از آن حمایت کردند. در این رابطه رضایت مردم هم از خدمات این سامانه‌ها موثر به نظر می‌رسد. همچنین رییس اتاق اصناف علی رغم اذغان به مشکل امنیتی در اسنپ از فعالیت استارت‌آپ‌ها حمایت کرد.

رئیس اتاق اصناف اسفند پارسال با بیان اینکه از مشاغل نوین حمایت می‌کنیم گفت: اتحادیه تاکسیرانی درخواست بسته شدن این دو شرکت اسنپ و تپ‌سی را داده بود، اما بنده با آن‌ها مخالفت و اعلام کرده‌ام مشاغل سنتی نیز باید کمک شوند تا به این سمت حرکت کنند و مانند این دو شرکت از تکنولوژیهای روز دنیا بهره‌گیرند.
راه حل اسنپ
اسنپ که در برابر تمام شکایت‌ها ایستادگی کرده بود پس از شکایت در مورد تعرض جنسی، دست به اصلاحات زد و فرآیند ثبت‌نام از رانندگان در سطح شهرها را متوقف کرد.
شهرام شاهکار؛ مدیر اجرایی اسنپ، از حادثه پیش آمده اظهار تأسف کرد و گفت: «امنیت کاربران مسافر و راننده اسنپ، همیشه مهمترین اولویت ما بوده است، آنقدر که رخ دادن حتی یک حادثه ناگوار را در بین میلیون‌ها سفر موفق، نمی‌پذیریم...»
شاهکار اطلاع داده که تا اطلاع ثانوی، فرآیند ثبت‌نام رانندگان را در سطح شهرها متوقف کرده‌‌اند، تا تمام مراحل جذب رانندگان را بار دیگر با دقت ارزیابی نمایند.
هرچند مشکلاتی که برای اسنپ پیش آمده در مورد برنامه‌های مشابه خارجی هم وجود داشته است و این استارت‌آپ‌ها با مدیریت صحیح توانسته‌اند بر مشکلات غلبه کنند، اما به نظر می‌رسد سلب اعتماد مردم قوی‌ترین هشدار برای تاکسی‌های آنلاین است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید