حاشیه‌های یک ترانه مشهور

حاشیه‌های یک ترانه مشهور

روز گذشته خبری در خبرگزاری فارس منتشر شد که به سرعت و با گستردگی زیادی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و مخاطبان رسانه‌ها قرار گرفت. شکایت اردلان سرفراز، ترانه‌سرای شناخته‌شده ساکن آمریکا از سه خواننده مشهور و محبوب داخلی. جالب آنکه دادگاه نیز در واکنش به این شکایت، این سه خواننده را به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد.

کد خبر : ۴۴۰۶۰
بازدید : ۲۱۱۰
موضوع شکایت در حکم دادگاه «مشارکت در سرقت ادبی» عنوان شده و دو وجه مختلف دارد. حدود چهار سال پیش علی لهراسبی بدون کسب اجازه از اردلان سرفراز ترانه معروف «سوغاتی» را بازخوانی و در فضای مجازی منتشر کرده‌ بود.

ترانه‌ای که با بیت «وقتی میای صدای پات از همه جاده‌ها میاد» شروع می‌شود. این موضوع از همان ابتدا حاشیه‌هایی را برانگیخت و واکنش سرفراز را در پی داشت. افشین سرفراز، برادر و وکیل رسمی اردلان سرفراز در همان زمان اعلام کرد که «بنده به وزیر، معاونت هنری و مرکز موسیقی شکایت کرده‌ام و منتظر جواب هستم.»

دو سال بعد از این ماجرا یعنی در سال ۹۴ رضا صادقی در کانال تلگرامی‌اش قسمتی از قطعه «سوغاتی» را برای هوادارانش با گیتار خواند و این قطعه که به گفته خود رضا صادقی زمزمه شبانه او بوده، بعد از دست به دست شدن به بعضی از سایت‌های دانلود موسیقی رسید و با عنوان آهنگ جدید رضا صادقی معرفی شد، در پی این اتفاق اردلان سرفراز ضمن متهم کردن رضا صادقی به نابلد بودن؛ وعده پیگیری از وزارت ارشاد را از طریق برادر و وکیل خود داد.

این موضوع از همان زمان در حال پیگیری بود تا اینکه تقریبا در همان زمان سینا سرلک نیز غزلی با عنوان «برخیز» با بیت مشهور «امروز که محتاج توام جای تو خالیست/ فردا که بیایی به سراغم نفسی نیست» را که سروده اردلان سرافراز است، بدون اجازه او اجرا کرد و به جای نام او در یک اقدام عجیب نام دیگر شاعر مطرح کشورمان هوشنگ ابتهاج (سایه) را به عنوان شاعر این غزل منتشر کرد.

این بار سرفراز نیز در واکنش به این اتفاق یادداشتی را منتشر و تاکید کرد: « برای اطلاع اعلام می‌کنم !که این سرقت، از نظر اخلاق، انسانی و قانونی، خلاف است و وکیل من در ایران! در تعقیب قانونی ایشان است.»این شکایت از چند سال گذشته در حال پیگیری بود تا اینکه روز گذشته خبر رسمی محکومیت این سه خواننده به دو سال حبس تعزیری در رسانه‌ها منتشر شد. در حکم شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران نیز به عدم حضور متهمان در دادگاه و پاسخگویی به اتهامات اشاره شده و حکم دو سال حبس تعزیری به عنوان رای بدوی و قابل اعتراض به این سه خواننده اعلام شده است.

حاشیه‌های یک ترانه مشهور

توضیح لهراسبی درباره اجرای سوغاتی
اگرچه هر یک از این سه خواننده به دلایلی در دادگاه حضور پیدا نکرده‌اند اما دو نفر از آنان یعنی علی لهراسبی و رضا صادقی درباره خواندن قطعه سوغاتی توضیحاتی را ارائه کرده‌اند. لهراسبی پیش‌تر در گفت‌وگویی توضیح داده بود که «من شخصا ورژن اصلی آن آهنگ را خیلی دوست داشتم ولی اشتباهی که انجام دادیم همین بود که اجازه خواندن ترانه را از ترانه‌سرای کار نگرفتیم و قصد قبلی هم برای بازخوانی آن کار نداشتیم و صرفا یک علاقه‌ای بود که در استودیو موجب شد که این کار را به صورت اتفاقی بازخوانی کنیم

یکی از دوستان هم گفتند که چون نمی‌خواهیم کار را در آلبوم قرار دهیم مشکلی ایجاد نمی‌شود و البته واکنش آقای سرفراز هم با توجه به اینکه از استادان بزرگ ترانه ایران محسوب می‌شوند خیلی عجیب بود چون قبل از من چند خواننده دیگر هم این کار را خوانده بودند و چنین جنجال‌هایی صورت نگرفته بود ولی نوبت من که شد کار به شکایت در خارج از کشور کشید و تبدیل به جنجال رسانه‌ای شد و واکنش ایشان از این نظر هم عجیب بود که وقتی علی لهراسبی این کار را بازخوانی می‌کند، چیزی به او اضافه نمی‌شود و کمکی به علی لهراسبی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نسل جدید هم این کار را بشنوند و به سراغ نسخه اصلی آن بروند و به نوعی این کار برای نسل جدید معرفی می‌شد و مسلما بعد از آن هیچ‌کس با شنیدن آن کار یاد من نمی‌افتاد و نمی‌دانم چرا سر من اینقدر جنجال شد و شبکه‌های ماهواره‌ای اینقدر قضیه را پیچیده کردند.»

حاشیه‌های یک ترانه مشهور

واکنش رضا صادقی به حکم حبس
همچنین رضا صادقی نیز در واکنش به انتشار خبر محکومیتش به دو سال حبس تعزیری در گفت‌وگویی با «ایسنا» گفت: با نظرها و افکار آقای اردلان سرفراز هیچ سنخیتی ندارم اما در جایگاه پیرمرد جاافتاده ادبیات مملکت برای او احترام قائل هستم.

دو سال پیش در کانال تلگرامم صوتی منتشر شد که این قطعه در حد یک گیتار زدن و خواندن چهار بیت از شعر «سوغاتی» آقای سرفراز بود. در این صوت تلگرامی حتی صدای محیط و در و دیوار نیز شنیده می‌شود.او ادامه داد: اما انگار ایشان وامصیبتا سر داده که سرقت ادبی انجام شده است. آن‌طور که من شنیده‌ام، البته مطمئن نیستم دوست عزیزم آقای لهراسبی این کار را تنظیم و ارائه کرده است.

تا جایی که من پرس و جو و اطلاع پیدا کرده‌ام خود آقای سرفراز در این کار زیاد مداخله نداشته‌، بلکه برادرش با وکالتی که از او دارد اقدام به شکایت کرده است.صادقی اضافه کرد: یک هفته پیش وکیلم با من تماس گرفت و گفت چنین حکمی را داده‌اند؛ آن هم نه به‌دلیل این شکایت، بلکه گویا دادگاه اظهار کرده بوده چند بار برای ما احضاریه فرستاده اما من، آقای لهراسبی و آقای سرلک در دادگاه حاضر نشده بودیم. گویا به‌دلیل اینکه به دادگاه بی‌احترامی شده است این حکم را صادر کرده‌اند.

این خواننده بیان کرد: گویا این احضاریه یک‌بار به نگهبانی دفتر کارم رفته و یک‌بار دیگر به جای دیگری؛ هیچ احضاریه‌ای به دست من نرسیده بود. البته وکیلم به من گفته بود چنین موضوعی است و قرار بود من پیش از محرم برای پیگیری کار بروم، اما برای مراسم محرم و طبق عادت دیرینه‌ام به بندرعباس آمدم تا در مراسم مذهبی شرکت کنم.او تاکید کرد: با نظرها و افکار آقای سرفراز هیچ سنخیتی ندارم اما در جایگاه پیرمرد جا افتاده ادبیات مملکت برای او احترام قائل هستم. الان هم بندرعباس هستم و آخر مهر به تهران می‌آیم.تاکنون واکنش یا توضیحی از سوی سینا سرلک که قطعه «برخیز» را خوانده بود در جایی منتشر نشده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید