رازهایی درباره دنیای زیر پای انسان

رازهایی درباره دنیای زیر پای انسان

گیتی آن‌قدر پهناور است که بشر هنوز نتوانسته با خیلی از قسمت‌های آن آشنایی داشته باشد. با این حال، آنچه بشر از فضا می‌دانید بسیار بیشتر از آن چیزی است که از زیر پوسته زمین می‌داند.

کد خبر : ۴۴۱۰
بازدید : ۹۸۴۸
آنچه در مورد دنیای زیرین نمی‌دانید!

فرادید | گیتی آن‌قدر پهناور است که بشر هنوز نتوانسته با خیلی از قسمت‌های آن آشنایی داشته باشد. با این حال، آنچه بشر از فضا می‌دانید بسیار بیشتر از آن چیزی است که از زیر پوسته زمین می‌داند.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، دنیای زیر پای ما یک معمای بسیار بزرگ است که ما اطلاعات بسیار کمی از آن در اختیار داریم. با این حال، دنیای زیر پای ما واقعا شگفت‌انگیز است. هنوز چیزهایی وجود دارد که ما آن را کشف نکرده‌ایم.

بشر البته از زیر زمین بیشتر به عنوان انباری استفاده می‌کند! برای نمونه می‌توان به بمب‌های جنگ جهانی دوم اشاره کرد که به تازگی کشف شده‌اند. نمونه‌ی دیگر نیز میلیون‌ها بشکه نفت بود که چند روز پیش در ایالات متحده کشف شد. در واقع دولت آمریکا آن بشکه‌های نفت را زیر زمین پنهان کرده بودند.

با این حال، موارد بسیاری از زیر زمین وجود دارد که ما اطلاعات زیادی راجع به آن در اختیار نداریم. در ادامه با ده مورد آن آشنا خواهیم شد.

یک| عمق معدن طلای تائوتونا در آفریقای جنوبی 3900 متر است. دمای دیواره‌های این معدن به 60 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این معدن عمیق‌ترین گودالی است که بشر خودش حفر کرده است.

دو| دستگاه‌های هیولایی که کارشان حفر تونل در زیرِ زمین است. این دستگاه البته در زیر شهر لندن فعالیت دارد و آن‌قدر بزرگ است که دستشویی و آشپزخانه مجزای خود را دارد.

سه| عمیق‌ترین حفره‌ای که به دست انسان و بدون استفاده از هیچ دستگاهی کنده شده است، چاه «وودینگدن» در نزدیکی شهر برایتون انگلستان است. عمق این چاه 390 متر است. عمق این چاه با ارتفاع ساختمان مشهور «ایمپایر استیت بیلدینگ» نیویورک برابر است. علاوه بر این مسئله، عرض چاه نیز کمی بیشتر از یک متر است.

آنچه در مورد دنیای زیرین نمی‌دانید!

چهار| شبکه فاضلاب شهری نیز بخشی از دنیای زیرین است. داروهای پیدا شده در شبکه فاضلاب در واقع نشان‌دهنده‌ی داروهای غیرقانونیِ استفاده شده در یک شهر است. برای مثال می‌توان از شبکه‌های فاضلاب لندن حدس زد که قرص‌های اکستازی به میزان فراوان در آن استفاده می‌شود.

پنچ| به شهر پکن برویم. در این شهر، حدود دو میلیون نفر در زیر زمین زندگی می‌کنند. معماران ساختمان‌های شهر پکن به این فکر می‌کنند که در آینده هم از این ایده استفاده کنند. به عبارتی، طبقه‌های منفی در چین فقط برای پارکینگ اتومبیل‌ها نیست، بلکه منتهی به واحدهای مسکونی می‌شوند.

شش| شبکه‌های فاضلاب تقریبا در تمام شهرهای جهان وجود دارد. تعداد تونل‌های حفر شده برای این منظور نیست کم نیست. شهر لیورپول انگلستان اما از این لحاظ کمی متفاوت است. در این شهر، چندین تونل وجود دارد در شبکه فاضلاب نیستند و کسی هم نمی‌داند که چرا آن‌ها حفر شده‌اند!

هفت| حجمی به اندازه یک اقیانوس از آب‌های سطحی وارد لایه‌های زیرین سیاره زمین می‌شود. ما این اطلاعات را از الماسی به دست آورده‌ایم که تکه‌ای رینگ وودیت [نوعی از سنگ معدنی اولیوین است که بیشتر پوسته زمین از آن تشکیل شده است] همراه آن بود. این سنگ میلیون‌ها سال پیش از یک روزنه آتش‌فشانی به بیرون پرتاب شده بود و ده برابر چیزی که فکر می‌شد حاوی آب بود.

آنچه در مورد دنیای زیرین نمی‌دانید!

هشت| گودال‌هایی که خانه‌ها را می‌بلعند. این گودال‌ها البته همیشه در مناطق شهری به وجود نمی‌آیند. زمانی که آب‌های زیرزمینی حفره‌ای را زیر سطح زمین ایجاد می‌کنند، چنین اتفاقی می‌افتد. ناسا به احتمال فراوان از طریقی می‌تواند آن‌ها را پیش‌بینی کند.

نه| زمانی که بمب هسته‌‎ای آزمایش می‌شود، امواج شوک آن در سراسر زمین منتشر می‌شود. در حال حاضر از ردپاهای لرزه شناسی آزمایش‌های هسته‌ای برای شناسایی کشور مبدا استفاده می‌شود.

ده| پیِ برج شارد لندن تا عمق 53 متری زمین ادامه دارد. این رقم حتی از پی ساختمان بزرگترین ساختمان نیویورک نیز بزرگتر است: پی ساختمان ایمپایر استیت لندن تنها 16 متر است.

در نهایت نیز شاید دانستن جرم زمین برای شما جالب باشد. جرم سیاره زیبای ما 5.9 سکستیلیون است. این رقم یعنی 59 و بیست صفر در جلوی آن.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جالب بود. ممنون فرارو.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید