ایده‌های نوآورانه برای ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال

ایده‌های نوآورانه برای ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال

در سال ۲۰۱۰، پپسی میلیون‌ها دلار در پروژه « Pepsi Refresh Project» سرمایه‌گذاری و کل استراتژی بازاریابی خود را به رسانه‌های اجتماعی منتقل کرد.

کد خبر : ۴۴۲۴۷
بازدید : ۱۱۹۴
ایده‌های نوآورانه برای ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال
در سال ۲۰۱۰، پپسی میلیون‌ها دلار در پروژه « Pepsi Refresh Project» سرمایه‌گذاری و کل استراتژی بازاریابی خود را به رسانه‌های اجتماعی منتقل کرد. البته این کمپین به‌طور گسترده توسط کانال‌های بازاریابی آنلاین توسعه داده شد و در آغاز کار به‌نظر شبیه یک موفقیت بزرگ می‌آمد.
این برند بیش از ۸۰ میلیون رای، ۵/ ۳ میلیون لایک در فیس‌بوک و ۶۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر به‌دست آورد اما تنها چیزی که مدیریت نشده بود، فروش محصول بود. طبق برخی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، برند نوشابه پپسی با ضرر گسترده‌ای در حدود ۳۵۰ میلیون دلار روبه‌رو شد اما پپسی در کجا اشتباه کرده بود؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ آنها قدرت تکنیک‌های بازاریابی سنتی را دست‌کم گرفتند. امروزه با پیشرفت حیرت‌انگیز تکنولوژی، مسیر بازاریابی کسب‌و‌کارها برای مخاطبان‌شان برای همیشه تغییر یافته است. شبکه‌های اجتماعی با ۴۶/ ۲ میلیارد کاربر، ستون فقرات هر کمپین بازاریابی موفقی شده است.
آنها شما را قادر می‌سازند تا دنبال‌کننده‌های خود را نسبت به برندتان متعهد سازید، بازخورد فوری از آنها دریافت کنید و آنها را برای خرید به وب‌سایت‌ها هدایت کنید. اما هرگز نباید فراموش کنید که مردم هنوز تلویزیون تماشا می‌کنند، روزنامه می‌خوانند، کوپن جمع‌آوری می‌کنند و در خیابان آگهی و تراکت می‌گیرند.
پس می‌توان گفت همه در فضای آنلاین حضور ندارند. این دلیلی است که نشان می‌دهد چرا گاهی این روش‌های بازاریابی سنتی است که نرخ‌های تبدیل بزرگ‌تری از کاربر به مشتری را ایجاد می‌کند. پس جای شگفتی نیست که کلید راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موثر در ترکیب این دو نگرش نهفته است.

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا و برون‌گرا را ادغام کنید: برخلاف استراتژی‌های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ناظر بر نام برند و محصول خود در شبکه‌های اجتماعی باشند. این امر به شما کمک می‌کند تا سرعت خود را با روند‌های حاضر در گوشه‌های (niche) مرتبط با صنعت حفظ کنید، دریابید که مشتریان‌تان در مورد برند شما چه احساسی دارند و از همه مهم‌تر، بازخورد فوری و خدمات مشتری را برای آنها فراهم کنید.
گرچه باید به‌خاطر بسپارید که همه افراد با برند شما یا یک کمپین بازاریابی خاص که در حال‌حاضر در حال راه‌اندازی آن هستید آشنا نیستند. به‌منظور افزایش آگاهی مخاطب هدف شما، باید برخی تکنیک‌های بازاریابی سنتی را با استراتژی بازاریابی دیجیتال‌تان اجرا کنید. فقط همین روش شما را قادر خواهد ساخت تا یک نگرش شخصی‌سازی شده را تشکیل دهید و اکثر تلاش‌های بازاریابی‌تان را به سرانجام برسانید.
این دقیقا همان کاری است که گوگل انجام می‌دهد. برای مثال، با ظهور بشردوستی شرکتی۱، این غول موتور جست‌وجو تصمیم گرفت تا ۵/ ۵ میلیون دلار به Bay Area بدهد و به نوآوران غیرانتفاعی محلی این اجازه را بدهد تا تصمیم بگیرند که این پول باید در کجا صرف شود.
مسیر آنها در هدایت این مطالعه، مسیری انقلابی بود. برای مثال سوای از ایجاد یک هشتگ با نام تجاری «GoogleImpactChallenge» و رای‌گیری آنلاین، این شرکت پوسترهای تعاملی در مکان‌های عمومی متعدد نصب کرد که برای رای‌گیری استفاده شد. چنین کمپین سفارشی‌ به یک موفقیت عظیم تبدیل شد و دستیابی به ۴۰۰ هزار رای تنها در سه و نیم هفته میسر شد.

تبلیغ رویدادها در شبکه‌های اجتماعی: بازاریابی رویدادی۲ فرصتی برای شخصیت دادن به برندتان و ارتباط مشتریان‌تان با افراد پشت آن فراهم می‌کند. با فرض این موضوع، اصلا جای تعجب نیست که ۷۹ درصد بازاریابان ایالات متحده با استفاده از بازاریابی رویدادی، فروش خود را انجام می‌دهند. امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، نگرش ما برای این تکنیک بازاریابی سنتی به شدت تغییر کرده است.
به‌منظور رفع نیازهای کاربران اینترنتی، بازاریابی رویدادی به شدت با چشم‌انداز دیجیتال تطبیق داده شده است. برای مثال، رسانه‌های اجتماعی نقشی اساسی در تبلیغ رویدادها ایفا می‌کنند و در عین حال، بازاریابان را قادر می‌سازند تا موفقیت کل رویداد را پیگیری و دنبال کنند. آنچه نیاز دارید بدانید این است که ترکیب رسانه‌های اجتماعی با استراتژی‌های بازاریابی رویداد شما یک فرآیند پیچیده است و این در حالی است که هر دوی رویکردهای آفلاین و آنلاین را انتخاب کنید. در اینجا برخی از این رویکردها را آورده‌ایم.

• یک طرح ارتقای رسانه‌های اجتماعی درست و دقیق تدوین کنید.

• صفحات رویداد مجزا در شبکه‌های اجتماعی که مخاطب هدف‌ شما از آنها استفاده می‌کند، ایجاد کنید.

• یک هشتگ متحد برای اشتراک در همه شبکه‌های اجتماعی ایجاد و دنبال‌کنندگان خود را به اشتراک آن تشویق کنید.

• محتوای مرتبط با رویداد مانند ویدئوها و تصاویر را به اشتراک بگذارید.

• کمپین آفلاین در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید. به عنوان مثال، از هشتگ رسمی این رویداد در پوسترها، دعوت‌ها، بلیت‌ها و آگهی‌های خیابانی که برای تبلیغ رویداد توزیع می‌کنید، استفاده کنید.

از کدهای QR برای ایجاد ترافیک در وب‌سایت خود استفاده کنید: گرچه کدهای QR یا «پاسخ سریع» از اوایل دهه ۹۰ میلادی وجود داشته‌اند؛ اما در چند سال گذشته استفاده این کدها بین کاربران موبایل شتاب بیشتری گرفته است.
برای بسیاری از شرکت‌ها، این کدها روشی خلاقانه برای جلب توجه مخاطب هدفشان، هدف‌گذاری آنها و بالا بردن آگاهی برند از طریق محتوای بهینه‌سازی شده است. دلیل اصلی اینکه چرا کدهای QR در جهان کوچک کسب‌و‌کار بسیار محبوب شده‌اند، در این حقیقت نهفته است که شما می‌توانید از آنها در چاپ تراکت و بروشور، کوپن‌ها، بلیت‌ها یا کارت‌های ویزیت استفاده کنید تا به پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود متصل شوید، اطلاعات تماس را دانلود کنید، فرم ورود به رقابت را نمایش دهید، بلیت‌های بدون کاغذ اسکن کنید و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید. یکی از به یادماندنی‌ترین کمپین‌های بازاریابی که از کدها QR استفاده کرد « Santa Tags» بوده است که از سوی جی.سی پنی توسعه داده شد.
این کار برای یک دریافت‌کننده هدیه، فرصتی برای ثبت یک پیام شخصی‌سازی شده فراهم کرد؛ این پیام وقتی دریافت‌کننده کد QR را اسکن می‌کند، شروع به پخش شدن می‌کند. همچنین یک دریافت‌کننده جایزه می‌تواند جایزه‌اش را در یک کاغذ کادوی بسته‌بندی کند که با این کد خاص QR پرینت شده است که این کار نیز در نوع خود بسیار جالب است.
نتیجه: برای درک اینکه هیچ نیازی به انتخاب بین بازاریابی سنتی بازاریابی دیجیتال نیست، لازم نیست حتما یک بازاریاب با تجربه باشید. برعکس، تنها با ادغام این دو خواهید توانست تلاش‌های بازاریابی خود را حداکثر، مشتریان بیشتری را جذب و نرخ‌های تبدیل بیشتری ایجاد کنید.

پی‌نوشت:
۱.corporate philanthropy کمک‌های خیریه شرکت‌ها به سازمان‌های غیرانتفاعی است.
۲.Event marketing عبارت است از راهکاری تبلیغاتی که شامل ارتباط چهره به چهره بین شرکت‌ها و مشتریانشان در گردهمایی‌های خاصی همانند کنسرت‌ها، نمایشگاه‌های فصلی کالا و خدمات یا مسابقات ورزشی می‌شود.
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید