آینده تهران را فروخته‌اند

آینده تهران را فروخته‌اند

اگر بخشی از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به کسی داده شده باید برگردد و مسامحه و رودربایستی با کسی ندارم حجم زيادي از املاك شهرداري تهران به اشتباه فروخته شده است اما هنوز نمي شود عدد و رقمي براي آن اعلام كرد

کد خبر : ۴۴۳۰۷
بازدید : ۱۳۰۶
آینده تهران را فروخته‌اند
نشست پشت انبوه ميكروفن‌ها و از آن پايين فقط نيمي از صورتش پيدا بود. دیروز سالن ايران‌زمين شوراي شهر تهران شلوغ‌تر از همیشه بود؛ بيشتر از ٢٠٠ خبرنگار حوزه شهري بعد از سال‌ها به نشست خبري شهردار تهران آمده بودند تا از شهردار جدید تهران انبوه سوالاتشان را بپرسند و خلاف نشست‌های خبری دوره گذشته شهرداری، دست پر به رسانه‌هایشان برگردند.
حالا ٥٠ روز از انتخاب محمدعلي نجفي به ‌عنوان پنجاه‌و‌هشتمين شهردار تهران گذشته است و او دیروز را برای پاسخ‌دادن به سوالاتی انتخاب کرد که بعد از رفتن محمدباقر قالیباف از شهرداری تهران، درباره عملکرد ١٢ساله او مطرح است.
شهردار جدید تهران دیروز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت؛ از موضوع ممنوع‌التصويري‌اش در رسانه ملي که به گفته خودش هنوز رسمی به او اعلام نشده تا موضوعات مختلف مالی و استخدامی شهرداری که در ماه‌های گذشته سروصدای زیادی به راه انداخته است. نجفي حالا در تفسير خود از وضعيت دارايي‌هاي شهر تهران به جاي «شهرفروشي» از واژه «آينده‌فروشي» استفاده مي‌كند و اين يعني شهرداري تا سال‌هاي آينده در برابر ساخت‌و‌سازهايي قرار دارد كه عوارض آنها از سوي مديريت قبلي دريافت و هزينه شده است.
محمدعلي نجفي دیروز در پاسخ به سوال «شهروند» درباره اينكه چه ميزان از دارايي‌هاي شهر تهران فروخته شده و چه ميزان از آن باقي مانده است، به املاك فروخته‌شده‌اي اشاره كرد كه درست نبوده است: «متاسفانه حجم زيادي از املاك شهرداري تهران به اشتباه فروخته شده است؛ اما هنوز نمي‌شود عدد و رقمي براي آن اعلام كرد.
حتي مواردي فروخته شده است كه در طرح فضاي سبز و ساير طرح‌هاي شهري بوده است و همين حالا مدعياني از سوي ساير نهادها و شخصيت‌هاي حقيقي داريم كه معتقدند شهرداري سر آنها كلاه گذاشته است. شهرداري معاملاتي را انجام داده كه براي آنها شرايط قيد‌شده در قرارداد فروش در آن رعايت نشده است و حالا طرف ديگر معاملات مدعي شهرداري هستند.»
او از بخشي از دارايي‌هاي فروخته‌شده تهران حرف زد كه به ‌طور فيزيكي نبوده‌اند و در قالب تراكم به شكل هولوگرام و اشكال ديگر واگذار شده اما هنوز به ساخت‌وساز تبديل نشده است: «در اين ٥٠ روز نتوانسته‌ايم آمار املاك فروخته‌شده را احصا كنيم. البته كميته‌اي در كنار سازمان املاك شهرداري تشكيل شده است تا ميزاني از تراكم‌هايي كه پيشاپيش فروخته شده است را به دست بياورد. به كار بردن تعبير آينده‌فروشي براي اين كار طبعا درست است.
بنابراين حتي تا چند ماه آينده هم ساخت‌و‌سازهايي در تهران مي‌شود كه عوارضي بابت آن به شهرداري پرداخته نمي‌شود چون قبلا پرداخت شده است. مديريت قبلي شهرداري هم اين پول‌ها را درست يا غلط هزينه كرده است.»

شهردار تهران از اعتراضات مردمی محله پاسداران «براي تغییر کاربری فضای سبز ٤‌‌هزار متری» به ‌عنوان يكي از مشكلاتي كه از فروش املاك به وجود آمده، نام برد: «در موضوع خیابان پاسداران که این‌ روزها مردم به آن اعتراض دارند، باید بگویم که این زمین بوستان نبوده و پس از بررسی‌ها مشخص شد که شهرداری زمین و تراکم روی زمین را به پیمانکار واگذار کرده و حتي مبلغي هم در كنار آن پرداخت كرده است؛
حالا ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ مطمئن هستیم اگر شکایتی هم صورت گیرد، دیوان عدالت هم به نفع پيمانكار رأي مي دهد؛ اما در مواردي هم ساير نهادهاي ديگري بوده‌اند كه املاكي را به اسم شهرداري و با هزينه شهرداري واگذار كرده‌اند كه يكي ديگر از اين مشكلات است.»

نجفي در پاسخ به سوال ديگر «شهروند» درباره زمانبندي برای تعيين تكليف ميزان دارايي‌هاي شهر تهران به مصوبه شوراي شهر تهران در مورد الزام براي گزارش ١٠٠روزه از وضعيت كنوني تهران اشاره كرد: «٢٥روز از زمان اين مصوبه گذشته است و قطعا حداكثر تا ٧٥روز ديگر گزارش وضعيت تهران را در زماني كه تحويل گرفته‌ايم، به شورا داده و حتما بخش‌هاي غيرمحرمانه آن را هم در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌دهيم.»

تخلف شهرداری برای رسمی‌کردن ٦٠٠٠ پرسنل شهرداری
شهردار تهران كه از اين به بعد قرار است هر فصل يك نشست خبري با رسانه‌ها داشته باشد، خبرهاي مهمي را در اين نشست اعلام كرد. يكي از مهمترين سوالات درباره پرونده عيسي شريفي بود كه گفته مي‌شود مرتبط با اتهامات شركت «هلدينگ ياس» يكي از پيمانكاران شهرداري است، آن هم در شرايطي كه هيچ خبري درباره شكايت شهرداري از آن منتشر نشده است.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي در اين‌باره گفت كه ما در مقابل خيلي از تخلفات شكايت كرديم اما ممكن است رسانه‌اي نشده باشد: «اگر با تخلف غیر قابل گذشت مواجه شوم، هیچ درنگی در تغییر این افراد نخواهم داشت. موارد متعددی در معاونت مالی و اداری و منابع انسانی وجود داشته که دستور داده‌ام از سوی دستگاه قضائی مورد پیگیری قرار بگیرد.»
او در توضيحات خود به يكي از تخلفات معاونت نيروي انساني اشاره كرد: «گزارشی داشتیم که از اول فروردین امسال تا زمانی که مسئولیت شهرداری به من واگذار شد، حدود ٦٠٠٠ نفر از پرسنل شهرداری رسمی شده‌اند. این به نظر من یک تخلف است، لذا گفتم که پرونده مدیرکل منابع انسانی تشکیل شود و با توجه به این‌که او بازنشسته است، باید این تخلف در هیأت تخلفات مستقر در ریاست‌جمهوری مورد پیگیری قرار بگیرد.»

شايعه ممنوع‌التصويري شهردار تهران يكي از سوالاتي بود كه نجفی به آن پاسخ داد: «روز پنجشنبه نشستی با فرماندهان نیروهای انتظامی داشته و حتی مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی انجام دادم اما این مصاحبه پخش نشد و بعد هم شایعه ممنوع‌التصویری‌ام را شنیدم. روز گذشته در جلسه هيأت دولت می‌خواستم از آقای علی عسگری بپرسم که اگر ممنوع‌التصویر هستم فکری کنم، البته دقیقا نمی‌دانم این اتفاق افتاده است یا خیر؟»
شهردار تهران درباره حمل‌ونقل عمومي به شبكه‌اي اشاره كرد كه بايد در شهر تهران ايجاد شود با اين توضيح كه در كنار آن بايد با هوشمند‌سازي و دولت الكترونيك به سمت كاستن از سفرهای کاری درون‌شهری برويم: «بايد استفاده از خودروهای شخصی در تهران و بسیاری از کلانشهرها گران‌تر شود.
بسیاری از کلانشهرها شهروندانشان برای استفاده از بزرگراه‌ها باید هزینه‌هایی را بپردازند، اما در تهران این مورد پیش‌بینی نشده لذا باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود. ما هم طرحی داریم که امیدواریم شورا و مجلس از آن حمایت کنند تا كساني که در ساعات پیک ترافیک از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، هزینه‌ای را نسبت به آنچه که به شهر از آلودگی هوا و... تحمیل می‌کنند، پرداخت کنند.»
او از طرح جدید شهرداری و وزارت راه برای حل معضل بافت‌های فرسوده پایتخت خبر داد كه پس از تكميل تا آخر هفته به ریاست‌جمهوری ارسال شود: «اساس این طرح استفاده از توانایی بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده است.»

احتمال تعطیلی بعضی مجلات همشهري
موسسه همشهري كه چند روز قبل هم طرح تحقيق و تفحص از آن به هيأت‌رئيسه شورا تقديم شده است، از ماه‌هاي قبل زير ذره‌بين شهردار تهران بوده است و او حالا از احتمال تعطيلي برخي از مجلات آن خبر داد: «بعضی مجلات گروه همشهری شرایط غیررقابتی را ایجاد و به بخش خصوصی فعال در این حوزه هم خسارت‌های بسیاری را وارد کرده بودند.
تعدادی از مجلات این گروه زیر ٢٠‌درصد مصرف می‌شوند و ٨٠‌درصد آنها برگشت می‌خورد و در مقابل یارانه بسیاری برای آنها توسط شهرداری پرداخت می‌شود. قطعا اگر از شهروندان تهرانی پرسیده شود که عوارض آنها جمع‌آوری شود و برای مجلاتی که نمونه آنها در بخش خصوصی وجود دارد، پرداخت شود، فکر نمی‌کنم موافق باشند.»
نجفي كه البته معتقد است تعداد بيشتري از مجلات همشهري تعطيل شود اما فعلا به تعطيلي چهار عنوان از مجلات رضايت داده است: «موافق نیستیم که همکاران ما بیکار شوند؛ اما قطعا راضی هم نیستیم که این سوبسید به این مجلات داده شود.»

دفاع از انتصابات و نفي شرط‌ها براي شهردار
پاسخ به انتصابات افراد نزديك به قاليباف و احمدي‌نژاد در شهرداري و فشار بر شهردار از نهادهاي مختلف باز هم يكي از اصلي‌ترين سوالاتي بود كه به اشكال مختلف پرسيده شد. شهردار تهران همان حرف‌هاي قبلي را تكرار كرد كه در انتصابات به اصلاح‌طلب بودن توجه ندارد با اين توضيح كه «٦ معاون در شهرداری تغییر داده‌ام که احتمالا عصر دوشنبه هم یک معاون دیگر تغییر خواهد کرد؛
به این ترتیب ٧ معاون در شهرداری تهران تغییر کرده است. ٤ نفر از این افراد به اصلاح‌طلبی معروف هستند و سه نفر دیگر معتدل متمایل به اصلاح‌طلبان هستند.» نجفي اين را هم گفت كه نام برخي در شبكه‌هاي مجازي به‌عنوان گزينه مطرح مي شود كه اصلا جزو گزينه‌هاي من نيستند.
او درباره افشاگري تخلفات شهرداري گذشته به تخلفات در زمان احمدي‌نژاد اشاره كرد كه در سال‌هاي ٨٢ تا ٨٤ حدود ٣٢‌هزار ميليارد بوده است: «در آن زمان آقاي چمران اجازه طرح موضوع را تا پايان شورا نداد.» نجفي اين را هم گفت كه هيچ نهادي او را براي افشانكردن تخلفات قاليباف تحت‌فشار قرار نداده است: «نه‌تنها از سوی شهرداری بلکه از سوی هیچ‌یک از مراجع نظارتی دیگر ازجمله وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورا هم شرطی برای شهردارشدن من تعیین نشده است.
من هم شرط هیچ مرجعی را قبول نمی‌کردم، چراکه داوطلب شهردارشدن نبودم و طبیعتا کسی که داوطلب نباشد، شروطی را هم قبول نمی‌کند.» شهردار تهران معتقد است كه بعضی از عملکردهای مالی قالیباف قابل دفاع نیست: «برخی دستگاه‌های امنیتی به برخی مسائل زوم ‌کرده‌اند و ما هر موضوعی را که شائبه‌ای داشته باشد، در مدیریت شهری پیگیری خواهیم کرد.»

جلسات محرمانه با مقامات
او از برگزاري جلسه‌ای با مقامات امنیتی خبر داد كه البته محرمانه بوده است و رسانه‌ای نمی‌شود: «اگر بخشی از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به کسی داده شده، باید برگردد و مسامحه و رودربایستی با کسی ندارم اما دقت کنید که حرف‌هایی که تحت‌عنوان افشاگری زده می‌شود، بعضا درست نیست. اهل افشاگری نیستم و با دقت و رعایت انصاف حقوق مردم و شهروندان را دنبال می‌کنم و مماشات و مسامحه‌ای هم ندارم.»

مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عمومی و شفاف مي‌شود
همکاری شهرداری تهران با قرارگاه‌های سپاه موضوع ديگري بود كه شهردار تهران درباره آن حرف زد. او از همکاری شهرداري با قرارگاه خاتم اعلام رضايت كرد، با اين توضيح كه قرارگاه طلب‌های زیادی از شهرداري دارد و پروژه‌ها را به خوبی پیش می‌برد: «همکاری با این قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف. به جای این‌که پروژه‌ها به‌طور انحصاری واگذار شوند، مایل هستیم پروژه‌ها در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عمومی و شفاف واگذار شود.»

مشاور قاليباف گزارش املاك را به ما نداد
نجفي درباره انتشار اسناد واگذاری املاک گفت كه هيچ نقشي در آن نداشته است: «نسخه‌اي كه از آن داشتم را تنها در اختیار دبیرخانه مبارزه با فساد ریاست‌جمهوری قرار دادم.» با وجود اين شهرداري تهران گفت كه نحوه واگذاری‌های املاک شهرداری را پس از بررسی اعلام خواهد كرد: «قالیباف مشاور خاصی برای پیگیری موضوع و به‌عنوان رابط دستگاه قضائی انتخاب کرده بود كه تا ١٠روز قبل به‌عنوان نماینده شهردار با قوه‌قضائیه ارتباط داشت اما به ما گزارشي نداد.
به تازگی نامه‌ای به دستگاه قضا نوشتم که اعلام شد دیگر نماینده قالیباف رابط ما با قوه‌قضائیه نیست. پس هنوز موضوع املاک برای من مبهم است و حتی معتقدم عده‌ای که اسم‌شان در لیست بوده، املاک نگرفته‌اند و باید اعاده حیثیت شود و در عوض عده‌ای که اسمشان در نامه نبوده، ملک گرفته‌اند. کمیته‌ای را درخصوص موضوع املاک تشکیل داده‌ایم تا ابعاد این واگذاری‌ها مشخص شود اما باید اعلام کنم که واگذاری املاک تنها از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده و از طرق دیگر هم به اسم و هزینه شهرداری واگذار می‌کردند که اگر فرصت شود، پس از بررسی اعلام خواهم کرد.»

شهر آفتاب و شهروند برای شهرداری است
شهردار تهران درباره نحوه استخدام‌ها در شهرداری تهران و روند واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر و نحوه پرداخت بدهی شهرداری تهران به این بانک هم گفت: «با ورود شورا در دوره قبل واگذاری‌ها انجام نشده بود.
طلب شهرداری به این بانک به قوت خود باقی است. این دو مجموعه همچنان برای شهرداری تهران هستند و طرح‌های جدیدی برای این دو مجموعه داریم. اگر بخواهیم این مجموعه را واگذار کنیم، کل مجموعه را واگذار نخواهیم کرد و بخشی از سهام آنها را واگذار می‌کنیم.
چند پروژه بزرگ دیگر وجود دارد که پیشنهاد کردیم بانک‌ها ازجمله بانک شهر برای مشارکت در آنها ورود پیدا کند.» به گفته نجفي، آخرین گزارش از نیروی انسانی شهرداری تهران در روزهاي آينده منتشر خواهد شد: «درحال‌ حاضر ٦٨‌هزار و ٤٠٠نفر در شهرداری تهران مشغول به کار هستند.
علت انتشار رقم‌های مختلف به دليل اين است كه برخي آمار ازجمله آمار استخدام‌هاي شركت ‌هاديان‌شهر در محاسبات نمي‌آمد. برخي كاركنان شهرداري هم در واقع كاركنان پيمانكاران هستند كه جزو حقوق‌بگيران يعني همان ١٣٠‌هزار نفري كه چند روز قبل اعلام شد، هستند اما پرسنل شهرداري نيستند.»

٣٠‌هزار‌میلیارد تومان بدهی آخرين رقمي است كه در روزهاي گذشته از سوي شهرداری تهران مطرح شد اما شهردار تهران خبرهاي جديدتري هم در اين‌باره داشت: «بدهي‌ها قطعا بيشتر از اين است؛ مثلا تعاونی ناجا به تازگي مدعی شده که ٢٤٠٠‌میلیارد تومان طلب دارد اما رقم آن در بدهی‌های شهرداری تهران منظور نشده و به صورت معجزه‌وار کشف می‌شود.
حدود ٣٠‌هزار‌میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران، ١٨‌هزار‌میلیارد آن به بانک‌ها و ٩هزار‌میلیارد آن به پیمانکاران و مابقی سایر بدهی‌هاست، درحالي كه ٢٢‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان بودجه لازم برای امسال برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است اما نباید جزو بدهی‌های شهرداری تهران در نظر گرفته شود.» با وجود اين، نجفي معتقد است كه تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

كمتر از ٢٠٠ هولوگرام رد شده است
شهردار تهران از ردشدن تعدادي از هولوگرام‌هاي داده شده خبر داد: «اعلام کردیم هرکسی از قبل هولوگرام دریافت کرده است، بیاید و هولوگرامش بررسی شود. تاکنون ٤٢٧ مراجعه وجود داشته که از این میان ٢٠٠ مورد بررسی شده که تعدادی تأیید یا تعدادی رد شده‌اند.» او درباره كسب درآمدهاي پايدار هم به افزايش عوارض شهري اشاره كرد كه بايد درباره آن طرح‌هايي به تصويب برسد؛ پروسه‌اي كه البته كمي هم زمان‌بر است؛ درحالي كه موجب نارضایتی و ناراحتی عده‌ای از شهروندان هم خواهد شد.
شهردار تهران درباره مسائل شهرسازي هم گفت كه در مديريت شهري جديد تراکم‌فروشی نخواهیم داشت و تا آخر ‌سال ضوابط بلندمرتبه‌سازی یک‌بار برای همیشه تا آخر امسال تصویب خواهد شد: «زیرنظر معاونت شهرسازی شهرداری تهران و با هماهنگی وزارت راه‌وشهرسازی کمیته‌ای برای تجدیدنظر طرح تفصیلی تشکیل خواهیم داد و همچنین ضوابط بلندمرتبه‌سازی را نیز یک‌بار برای همیشه تا آخر امسال تصویب خواهیم کرد.»
نخستين نشست مطبوعاتي شهرداري تهران درحالي به پايان رسيد كه بسياري از خبرنگاران به دليل كمبود وقت موفق نشدند تا سوالات خود را از محمدعلي نجفي بپرسند. روابط‌عمومي شهرداري هم ساعتي بعد از پايان جلسه در پيامي از رسانه‌ها عذرخواهي و اعلام كرد؛ افرادي كه موفق به طرح سوال نشده‌اند، در نشست بعدي شهردار در اولويت هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید