صعود تاریخی نوجوانان ایران به یک‌چهارم نهایی

صعود تاریخی نوجوانان ایران به یک‌چهارم نهایی

زمانی که سایت «فیفا» از تیتر «ایران جذاب» برای بازی‌های ملی‌پوشان نوجوان در جام جهانی زیر ١٧ساله‌های هند استفاده می‌کرد، کمترکسی برایش این «عنوان» علامت سؤال می‌شد؛

کد خبر : ۴۴۳۹۶
بازدید : ۹۱۱
صعود تاریخی نوجوانان ایران به یک‌چهارم نهایی
زمانی که سایت «فیفا» از تیتر «ایران جذاب» برای بازی‌های ملی‌پوشان نوجوان در جام جهانی زیر ١٧ساله‌های هند استفاده می‌کرد، کمترکسی برایش این «عنوان» علامت سؤال می‌شد؛ چون شاگردان عباس چمنیان در جام زیر ١٧ساله‌ها یکی پس از دیگری قربانی می‌گرفتند و از آن مهم‌تر اینکه پیروزی‌هایشان را با ارائه بازی‌های تماشاگرپسند ثبت می‌کردند.
در‌همین‌راستا، تیم ملی نوجوانان ایران روز گذشته در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی با نتیجه ٢ بر یک از سد مکزیک گذشت تا برای اولین‌بار در تاریخ به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام جهانی زیر ١٧ساله‌ها برسد. ایران که کلا برای چهارمین‌بار است تجربه حضور در این رقابت‌ها را به دست می‌آورد، هرگز نتوانسته بود از مرحله یک‌هشتم نهایی بالاتر برود؛ حذف از مرحله گروهی در اولین حضور و سپس حذف از مرحله یک‌هشتم نهایی در دو حضور بعدي، کارنامه‌ای بود که نوجوانان ایرانی در جام‌های جهانی ثبت کرده بودند.

قربانی‌شدن دوباره «آزتک‌ها»
عصر روز گذشته، ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف مکزیک رفت؛ دیداری که به‌نظر می‌رسید روی کاغذ ساده باشد چون ملی‌پوشان ایران به‌عنوان تیم نخست و ٩ امتیازی گروه سوم به یک‌هشتم نهایی رسیده بودند و مکزیکی‌ها به‌عنوان تیم سوم از گروه F به این مرحله صعود کرده بودند.
البته موردی که باعث می‌شد این بازی برای ایرانی‌ها ساده تلقی شود، دیدار دوستانه این دو تیم پیش از همین جام جهانی بود؛ جایی که «بچه‌یوزها» توانسته بودند با ارائه یک بازی تماشایی ٣ بر صفر از سد «آزتک‌ها» بگذرند.
شاید همان نتیجه هم تا حدودی روی بازی روز گذشته ملی‌پوشان ایرانی تأثیر گذاشته بود چون ایران، تیمی که با قدرت و انسجام بازی می‌کرد، نشان نداد و نتوانست از موقعیت‌هایی که در لحظات حساس بازی به دست می‌آمد، نهایت استفاده را کند. بااین‌حال، شاگردان چمنیان برای رسیدن به گل زیاد منتظر نماندند؛ حرکت خوب محمد قادری و توپ‌ربایی از دفاع مکزیک، رقیب را وادار به اعمال خطای پنالتی کرد تا در دقیقه هفت بازی، محمد شریعتی اولین گل بازی را بزند.
چهار دقیقه بعد، نوبت به الهیار صیادمنش، دیگر بازیکن کلیدی ایران در این دوره از رقابت‌ها رسید تا گل‌زنی کند؛ او از اشتباه مدافع و کاپیتان مکزیک نهایت استفاده را کرد و با فرستادن توپ از بالای دست دروازه‌بان مکزیک، به قعر دروازه، نه‌تنها ایران را در این بازی دوگله کرد بلکه سومین گلش در چهارمین بازی را هم که با پیراهن ایران در جام جهانی به میدان می‌رفت، زد.
در ادامه مکزیکی‌ها برای رسیدن به گل تلاش کردند و در دقیقه ٣٦ توانستند یکی از گل‌ها را پاسخ دهند ولی باز هم این ایرانی‌ها بودند که می‌توانستند در چندین نوبت گل‌ بعدي را بزنند که از این امر بازماندند. البته اهمیت چندانی هم نداشت چون ایران به چیزی که می‌خواست رسید: صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی.

دلفی نیست، غبیشاوی برمی‌گردد
شاید تنها نقطه منفی دیدار روز گذشته گرفتن کارت بی‌مورد یونس دلفی، بال کناری تیم ملی ایران بود؛ او که پیش از این در مرحله گروهی یک کارت زرد داشت، در بازی مقابل مکزیک دومین کارت زرد را هم گرفت تا از بازی بعدی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی محروم شود.
ایران اگرچه در این پست بازیکن خوب دیگری به نام نامداری دارد ولی بدون تردید حضور دلفی و به‌ویژه توانایی این بازیکن برای زدن ضربات ایستگاهی می‌توانست تأثیر زیادی داشته باشد. خبر خوب اما بازگشت غبیشاوی، کاپیتان تیم ملی به ترکیب تیم است؛ او که بازی روز گذشته مقابل مکزیک را به دلیل محرومیت از دست داده بود، می‌تواند در یک‌چهارم نهایی ایران را همراهی کند.

ببر و برو فینال!
ایران در چهاربازی‌ای که در جام جهانی داشته چهار برد به دست آورده و با شایستگی تمام به یک‌چهارم نهایی رسیده است بااین‌حال باید در این مرحله از رقابت‌ها به مصاف تیم قدری برود که بدون تردید یکی از بخت‌های قهرمانی این دوره از رقابت‌هاست: اسپانیا. «ماتادورها» روز گذشته در دیدار هم‌زمان با ایران توانستند با نتیجه ٢ بر یک از سد فرانسه بگذرند و رقیب ایران در یک‌چهارم نهایی شوند.
اسپانیا با شکستی که از برزیل در گروه D این رقابت‌ها خورد، به‌عنوان تیم دوم خودش را به یک‌هشتم نهایی رساند ولی در کنار ایران از تیم‌های مدعی این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شود. این تیم درست است که تا به حال قهرمان جام جهانی زیر ١٧ساله‌ها نشده ولی سه بار به فینال این تورنمنت مهم رسیده و از این حیث راه رسیدن به مراحل بالاتر را به‌خوبی بلد است.
البته اسپانیایی‌ها همین چند وقت پیش قهرمان رقابت‌های زیر ١٧ سال اروپا هم شده‌اند و حسابی تیم سرحال و آماده‌ای دارند. آنها از لحاظ قهرمانی در رقابت‌های اروپایی رکورددار هستند و مطمئنا تلاش می‌کنند هر طور شده به فینال این رقابت‌ها در جام جهانی برسند.
با توجه به اینکه برزیل در آن سوی جدول قرار گرفته، برنده جدال ایران - اسپانیا در یک‌چهارم نهایی می‌تواند امید زیادی داشته باشد که خودش را به فینال رقابت‌های جام جهانی زیر ١٧ سال در هند برساند؛ برنامه‌ای که عباس چمنیان پیش از سفر به هند به آن اشاره داشته و گفته حداقل خواسته‌شان از این جام جهانی، حضور در جمع چهار تیم برتر دنیاست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید