"طرح ریجستری" چیست؟

"طرح ریجستری" چیست؟

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره طرح ریجستری یا اصالت گوشی تلفن همراه از صبح جمعه کلید خورد. ظاهرا هنوز بازار واکنش خاصی به این طرح نداشته است.

کد خبر : ۴۴۵۴۵
بازدید : ۳۱۴۴۵
فرادید | پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره طرح ریجستری یا اصالت گوشی تلفن همراه از صبح جمعه کلید خورد.
بر اساس این طرح هر گوشی تلفن همراهی که وارد کشور می‌شود با یک کد منحصر به فرد دارای هویت می‌شود وبا هماهنگی هایی که بین وزارت صنعت و ارتباطات انجام می‌گیرد تنها گوشی هایی که دارای این کد باشند در کشور فعال می‌مانند.

در فاز نخست این طرح که شروع شده است گوشی هایی که فعال یا در دست مردم هستند شناسایی و ثبت می‌شوند و نیازی به ثبت این گوشی‌ها توسط مالکان نیست.

برای اطلاع از این که آیا گوشی ما بصورت قانونی وارد کشور شده یا خیر می‌توانیم ابتدا با ارسال *#06# کد شناسایی ۱۵ رقمی IMEI گوشی خود را دریافت کنیم سپس با ارسال این کد به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ یا ثبت در پنجره تجارت گمرک پیامی دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد گوشی، قانونی وارد کشور شده است یا بصورت قاچاق.
آغاز طرح ریجستری
آغاز طرح ریجستری
افزایش قیمت
به گفته نائب رئیس اتحادیه تلفن همراه ممکن است به دلیل زمان بر بودن ثبت گوشی‌های وارداتی بصورت موقت شامل افزایش قیمت گوشی باشیم، اما اشکالی در روند توزیع تلفن همراه در بازار نخواهیم داشت.
طبق بررسی هایی که در روز شنبه در بازار صورت گرفته تغییرات خاصی در قیمت‌ها گزارش نشده است.

پیشتر آذری جهرمی افزایش قیمت ۵ درصدی هزینه گمرک را پیش بینی و شایعه افزایش ۲۰ درصدی قیمت را رد کرده بود.

سال هاست بحث ریجستری گوشی تلفن همراه مطرح است، اولین بار این طرح در سال ۸۵ کلید خورد، اما بخاطر نبود قوانین مناسب، مشکلات ثبت سریال و ... شکست خورد. دوباره مهر ۹۵ این بحث مطرح شد، اما باز هم بار‌ها به تعویق افتاد تا وزیر سابق ارتباطات از اجرایی شدن طرح در پایان مهرماه خبر داد.
سرانجام ۱۸ مهر امسال با تشکیل کارگروهی به ریاست آذری جهرمی مراحل اجرای طرح آغاز شد و جمعه ۲۸ ام بالاخره طرح کلید خورد.

قدم بعدی چیست؟
آنطور که اعلام شده است در مرحله بعد دو برند تلفن همراه برای اجرای طرح ریجستری و تشخیص قاچاق انتخاب می‌شود که به گفته نائب رئیس اتحادیه تلفن همراه، آبان ماه چهار برند هوآووی، سامسونگ، آیفون و ال جی به تدریج توسط سازمان تنظیم مقررات انتخاب خواهند شد؛ و هر کدام از گوشی هایی که قاچاق باشند غیر فعال می‌گردند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید