چای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

قیمت چای در بازار از ١٥هزارتومان شروع و گاهی تا ١٠٠‌هزار تومان هم پیش می‌رود...

کد خبر : ۴۴۷۹۶
بازدید : ۱۸۶۴
چای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
عطر و رنگ؛ تنها ویژگی‌هایی هستند که بیشتر ما موقع خرید چای به آنها توجه می‌کنیم. چای فقط یک نوشیدنی ساده نیست و ما گاهی در یک روز چندین لیوان از این نوشیدنی را وارد بدن خود می‌کنیم.
کارشناسان و متخصصان این حوزه اما معتقدند انتظار عطر و رنگ زیاد از چای که به اشتباه در اذهان مردم جا افتاده است، فاکتوری غلط، غیراستاندارد و غیرمنطقی است. چای خوب و کیفی رنگ و طعم طبیعی دارد و از عطر و اسانس در آن استفاده نمی‌شود.
نمی‌توان از یک قاشق چای خشک طبیعی و سالم انتظار رنگ‌دادن به ٦ لیوان چای را داشت، چراکه یک قاشق چای خشک باید یک لیوان چای دهد.
یکی دیگر از نشانه‌های چای خوب هم این است که چای طبیعی، سالم و بهداشتی سیاه و کدر نمی‌شود؛ یعنی اگر یک لیوان چای ایرانی مرغوب را حدود چند ساعت در لیوان بگذارید، اگر طبیعی باشد، تنها رنگ آن کمی مات می‌شود اما اگر طبیعی نباشد، سیاه و ته‌نشین می‌شود.
البته بهترین، مرغوب‌ترین و خوش ‌طعم‌‌ترین چای مربوط به چای بهاره است و بعد چای تابستان و پاییز قرار می‌گیرند.
شاید کمتر کسی توجه به دانه چای خشک کند اما به‌طور کلی باید گفت، چای درشت از نظر کیفیت بهتر از چای‌ ریز و پودری است.
دیروز رئیس سازمان چای به ایسنا گفت: گرچه توصیه می‌شود که مردم برای انتخاب چای ایرانی به برندهای مشهور اعتماد کنند و سعی داشته باشند از این برندهای چای ممتاز درجه‌ یک ایرانی را تهیه کنند اما چای دست‌ساز شمال هم اگر توسط افرادی که دقیقا می‌توانند میزان رطوبت و حرارت آن را به همراه دیگر پارامترها کنترل و تنظیم کنند، از کیفیت بالایی برخوردار است و حتی تا کیلویی ۱۰۰‌هزار تومان هم معامله می‌شود.
محمدولی روزبهان همچنین تأکید کرد: البته می‌توان به کارخانه‌های فرآوری چای مطرح اعتماد کرد، چراکه آنها روی بسته‌بندی‌های خود عنوان می‌کنند که محصول مورد نظر چای ایرانی، خارجی یا مخلوطی از هر دو است و در صورت بروز تخلف در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد با آنها برخورد می‌کنند.
روزبهان همچنین قیمت هر کیلوگرم چای ایرانی با کیفیت را از حدود ۱۵ تا بیش از ۴۰‌هزار تومان عنوان کرد و گفت: بسته به نوع چای، برخی از چای‌ها حتی تا کیلویی ۱۰۰‌هزار تومان هم معامله می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید