لرزه بر تن فوتبال

لرزه بر تن فوتبال

با توجه به اتفاقات رخ داده، حذف سهمیه آسیایی تیم نفت قطعی به ‌نظر می‌آید.

کد خبر : ۴۵۰۰۵
بازدید : ۱۰۶۷
با توجه به اتفاقات رخ داده، حذف سهمیه آسیایی تیم نفت قطعی به ‌نظر می‌آید.
لرزه بر تن فوتبال
با ورود وزیر ورزش به ماجرای بدهی‌های باشگاه‌های آسیایی مهلت آنها ٨ روز دیگر تمدید شد.
اگر اتفاقات هفته‌های اخیر را دنبال کرده باشید،‌ در خبرها آمده بود که فدراسیون فوتبال عربستان و امارات به خاطر بدهی‌ها و مشکلات مختلف حاضر به صدور مجوز حرفه‌ای چندین باشگاه لیگ برتری نشدند و آنها را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشتند. بزرگترین اتفاق در امارات افتاد که در مرحله اولیه آنها باشگاه بزرگ العین که فصل قبل نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا بود را حذف کردند که با فرجام‌خواهی این باشگاه صاحبنام مسئولان العین در پی حل مشکلات برای دریافت مجوز هستند.
به این ترتیب مشخص می‌شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تمامی فدراسیون‌های تابع درباره مجوز حرفه‌ای اتمام حجت کرده‌ است و به همین خاطر رسیدگی به وضع مجوز باشگاه‌ها ابتدا توسط فدراسیون‌ها پیگیری می‌شود و هیچ کشوری اجازه ندارد با سندسازی و ارایه مستندات غیرواقعی به باشگاهی مجوز بدهد. در این صورت تیم‌های ملی فوتبال این کشورها با محرومیت‌های جدی مواجه خواهند شد و حتی امکان تعلیق فوتبال آن کشور هم وجود دارد.
استرس عجیب
فدراسیون فوتبال ارگانی است که در مرحله اول باید مدارک مربوط به مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های مختلف را از آنها دریافت کند و پس از تکمیل این فرآیند و بررسی‌های صورت‌گرفته مجوز اولیه را به باشگاه‌هایی که مدارک کاملی دارند، ارایه بدهد و سپس آنها را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند.
پس از این مراحل ناظران نهاد حاکم بر فوتبال آسیا اسناد و مدارک ارایه‌شده از سوی فدراسیون‌ها در ارتباط با وضع باشگاه‌ها را بررسی و سپس درباره آن تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد. به همین ترتیب روز گذشته از نظر فدراسیون فوتبال مهلت نهایی باشگاه‌ها برای تکمیل مدارک و پرداخت بدهی‌ها بود و عدم پرداخت پول طلبکاران استرسی عجیب و سخت به فوتبال ایران و هواداران وارد کرده بود.
در واقع دیروز همه خودشان را آماده کرده بودند تا با فاجعه بزرگ حذف تیم‌های پرسپولیس،‌ استقلال و تراکتورسازی و نفت از لیگ قهرمانان آسیا رو‌به‌رو شوند اما درنهایت با ورود وزیر ورزش و رایزنی‌های فدراسیون فوتبال فعلا همه چیز برای چند روز دیگر ختم به خیر شد.
تکلیف بدهی‌ها باید مشخص شود.
فدراسیون فوتبال هیچ راهی ندارد جز این‌که به باشگاه‌هایی که بدهی دارند و مدارک‌شان تکمیل نیست، مجوز حرفه‌ای ندهد. در هفته‌های اخیر سه باشگاه‌ بزرگ و مردمی پرسپولیس،‌ تراکتورسازی و استقلال اسناد و مدارک مورد نیاز را به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ارایه داده بودند و تنها ابهام در پرونده آنها بدهی به افراد مختلف در داخل کشور بود که علیه این سه تیم از کمیته انضباطی حکم گرفته بودند.
AFC در مذاکرات خود با ایران به فدراسیون فوتبال تأکید کرده بود، تکلیف این بدهی‌ها قبل از ارسال مدارک باید روشن شود و اگر باشگاهی پول طلبکاران خود را ندهد، از لیگ قهرمانان حذف خواهد شد. به دنبال این اتفاق و سختگیری مدیران فدراسیون و سازمان لیگ و ورود وزیر ورزش بالاخره این تصمیم گرفته شد که باشگاه‌ها اقدامات لازم برای تسویه‌حساب با طلبکاران داخلی را مثل خارجی‌ها انجام بدهند.
پادرمیانی وزیر برای حل مشکل سرخابی‌ها
دیروز مدیران عامل سه باشگاه پرطرفدار که نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل پیش‌رو هستند، به همراه مهدی تاج به دعوت مسعود سلطانی‌فر به وزارت ورزش رفتند. در این نشست که محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارتخانه هم حضور داشت،‌ مهدی تاج و مدیران عامل باشگاه‌ها گزارشی از مشکلات و بدهی‌ها به همراه راهکارهای قانونی آن به وزیر ارایه کردند.
طاهری و افتخاری به همراه آجورلو همچنین به عدم همکاری صداوسیما برای پرداخت حق پخش تلویزیونی انتقاد کرده و همه این اعتقاد را داشتند که اگر رسانه ملی حق واقعی باشگاه‌ها را پرداخت کند، آنها دیگر با چنین مشکلاتی در این سطح بزرگ رو‌به‌رو نخواهند شد. درنهایت وزیر ورزش با تأکید روی این موضوع که باید سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا و شرایط حضور تیم‌های مردمی در این رقابت‌ها حفظ شود، گفت: «تمام تلاش و برنامه‌ریزی فدراسیون، هر سه باشگاه و حامی مالی بایستی حفظ سهمیه این باشگاه‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ملی فوتبال و مردم باشد و وزارت ورزش تمام اقدامات لازم را در حمایت از آنها به‌ عمل می‌آورد.»
مهلت ٨ روزه برای تسویه‌حساب
بعد از دستور رسمی وزیر ورزش برای اقدام سریع باشگاه‌ها به تسویه‌حساب بدهی‌های خود مسئولان فدراسیون فوتبال با توصیه نفر اول ورزش ایران تصمیم گرفتند فرصت ٨روزه دیگری به نمایندگان ایران در آسیا بدهند تا نسبت به پرداخت پول طلب‌کاران خود اقدامات لازم را انجام بدهند. البته با هماهنگی سازمان لیگ و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال قرار است در این چند روز لیستی از تمامی طلبکاران باشگاه‌های آسیایی تهیه شود و براساس آن، باشگاه‌ها بدهی خود را پرداخت کنند.
همین روز گذشته چند طلبکار باشگاه پرسپولیس و استقلال با حضور در ساختمان این باشگاه‌ها با مدیران باشگاه جلسه گذاشتند تا مذاکره داشته باشند. میلاد فخرالدینی، ستار همدانی و ایمان عالمی سه‌نفر از طلبکاران استقلال بودند که بعد از اطلاعیه باشگاه برای تعیین تکلیف مطالبات خود روز گذشته به ساختمان این باشگاه رفتند اما چون افتخاری در دفتر خود حضور نداشت، ناچار به ترک آن‌جا شدند.
پرسپولیس هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در ادامه برنامه‌های خود برای تسویه‌حساب با اعضای سابق تیم‌های فوتبال که پیوسته دنبال شده است، جلساتی با مربیان و بازیکنانی که از باشگاه طلب دارند، برگزار خواهد کرد تا برای تسویه‌حساب با آنها اقدام و برنامه‌ریزی ‌شود. در این میان برخی‌ها قبول کردند از طلب خود بگذرند و برخی‌ها نیز تخفیفی قابل توجه به باشگاه‌ها دادند. البته در یک هفته پیش‌رو باشگاه‌ها باید تکلیف تک‌تک طلبکاران خود را روشن کنند.
نفت در آستانه حذف!
همان‌طور که در روزهای اخیر اعلام شد، ‌آخرین اخبار از روند ارسال مدارک تیم‌های باشگاهی ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا حاکی از آن است که تیم نفت به دلیل نواقص پرونده از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده است. البته این باشگاه‌ نیز شامل مهلت ٨روزه می‌شود اما نکته اینجاست که به خاطر عدم روشن‌بودن وضع مالکیت این باشگاه و حواشی که برای جهانیان مالک فعلی باشگاه به وجود آمده، خیلی بعید است که این باشگاه بتواند چیزی از بدهی میلیاردی خود را به افراد مختلف پرداخت کند.
این باشگاه از نظر مالکیت و مدیریتی هنوز تکلیفش روشن نشده است و به همین ترتیب به احتمال بسیار زیاد یک تیم دیگر که احتمالا ذوب‌آهن خواهد بود، جایگزین نفت در لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. نکته جالب توجه اینجاست که روز گذشته رئیس اداره‌ کل ورزش استان تهران هم اعلام کرد؛ مالکیت جهانیان در نفت تهران از نظر آنها باطل شده است و به ‌زودی درباره آینده مالکیت باشگاه تصمیم‌گیری خواهد شد. غیبت نماینده باشگاه نفت تهران در جلسه روز گذشته مدیران تیم‌های آسیایی با وزیر ورزش هم به خوبی نشان می‌دهد که یک تیم دیگر به جای نفت در لیگ قهرمانان آسیا شرکت داده خواهد شد.

تاج: تیم‌ملی هم در خطر است
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر مذاکرات مختلفی درباره وضع باشگاه‌های ایرانی با مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام داده است. با این وجود، او در رابطه با آخرین شرایط این پرونده بزرگ که باعث نگرانی اهالی فوتبال هم شده، گفته است: «از زمانی که مدارک به کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های لیگ برتری ارسال شود،‌ اگر یک شاکی به AFC از باشگاه‌های ایرانی مراجعه کند، آن‌وقت نه‌تنها احتمال محرومیت باشگاه وجود دارد، بلکه امکان برخورد با تیم‌ملی و محرومیت برای فوتبال ایران وجود خواهد داشت.
به همین ترتیب باشگاه‌ها باید تمامی بدهی خود را پرداخت کنند تا بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند. درحال حاضر هم با رایزنی‌های صورت‌گرفته مذاکره با طلبکاران هر سه باشگاه برای تسویه‌حساب با اتخاذ شیوه‌های قانونی مدنظر وزیر صورت گرفته است و بخشی از بحث‌های مالی با کمک حامیان مالی باشگاه‌‌ها حل خواهد شد. نگرانی بابت سهمیه لیگ قهرمانان آسیا با تصمیمات دیروز و اعلام آن به کنفدراسیون فوتبال آسیا نخواهد بود.»
ذوب‌آهن آسیایی می‌شود؛‌ سپاهان و پیکان در انتظار
درصورت حذف نفت از لیگ قهرمانان آسیا،‌ تیم ذوب‌آهن که به نظر می‌رسد از مدت‌ها قبل می‌دانست آسیایی خواهد شد، جایگزین این تیم می‌شود، اما اگر هرکدام از باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی به هر دلیلی نتوانند درنهایت مجوز حرفه‌ای بگیرند،‌ تیم‌های سپاهان و پیکان آلترناتیوهای بعدی برای حضور در آسیا طبق جدول لیگ برتر خواهند بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید