ديدار كاری در رياض

روز دوشنبه و ساعاتی بعد از آنکه یکی از وزرای عربستانی خواستار اخراج حزب‌الله از دولت لبنان شد، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد.

کد خبر : ۴۵۰۶۰
بازدید : ۱۲۶۳
ایالات‌متحده پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با‌ همراهی عربستان سعودی در ماه‌های اخیر فشار بر حزب‌الله لبنان را افزایش داده‌ است.
روز دوشنبه و ساعاتی بعد از آنکه یکی از وزرای عربستانی خواستار اخراج حزب‌الله از دولت لبنان شد، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که دو طرف درباره روابط دوجانبه گفت‌و‌گو کرده‌اند اما اشاره‌ای به جزئیات مباحث مطرح‌شده نکرد. دفتر حریری هم اعلام کرد نخست‌وزیر لبنان برای «دیداری کاری» روز دوشنبه بیروت را به‌مقصد ریاض ترک کرده‌ است.
حریری درست زمانی به عربستان سفر کرده که خشم ریاض از نفوذ حزب‌الله در لبنان بالا گرفته‌ است. یک روز پیش از سفر نخست‌وزیر لبنان، «تامر السبهان»، وزیر امور خلیج فارس عربستان، در حمله‌ای لفظی به حزب‌الله در حساب توییتر خود، خواستار اخراج دو وزیر نزدیک به این حزب از دولت لبنان شد.
آن‌طور که این وزیر عربستانی تأیید کرده، توییت روز‌ یکشنبه او بازتاب موضع رسمی دولت عربستان است و نه موضع شخصی او. سبهان در گفت‌و‌‌گو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی لبنان با تروریست‌خواندن حزب‌الله گفته‌ بود مسئله فروپاشی دولت لبنان نیست بلکه این حزب‌الله است که باید از دولت این کشور بیرون رانده ‌شود. به‌گفته تحلیلگران اظهارات سبهان، دولت وحدت‌ ملی حریری را که نمایندگان حزب‌الله و متحدانش هم از اعضای آن هستند، با چالش جدیدی مواجه می‌کند؛ آن‌هم زمانی که این دولت تلاش می‌کند وحدت شکننده خود را به هر ترتیبی حفظ‌ کند.
دودستگی همین حالا هم دولت لبنان را بی‌ثبات کرده و وزرای دولت به‌ویژه درباره سوریه اختلاف‌نظرهایی جدی دارند. گروهی از وزرای دولت لبنان خواستار مذاکرات مستقیم با دولت سوریه درباره بحران پناه‌جویان و گروه دیگری از وزرا به‌شدت مخالف هرگونه ارتباطی با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند. سبهان روز یکشنبه برای اولین‌بار، مستقیما از دولت لبنان به‌خاطر سکوتش در برابر آنچه «جنگ حزب‌الله علیه عربستان سعودی» می‌خواند، انتقاد کرد.
سبهان ماه گذشته در یکی از توییت‌هایش گفته‌ بود لبنان باید بین حمایت از حزب‌الله و مخالفت با این گروه یکی را انتخاب کند. این در حالی است که نواف موسوی، نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان، روز یکشنبه گفته بود عربستان سعودی با حمایت‌های مالی از برخی رسانه‌ها، کمپین‌هایی رسانه‌ای برای بدنام‌کردن حزب‌الله پیش از انتخابات پارلمانی سال آتی راه انداخته است.
سفر غیرمنتظره حریری به عربستان سعودی، نشست کمیته وزیران لبنان را که بنا بود قانون انتخابات جدید را مورد بحث قرار دهد، به تعویق انداخت. این کمیته طبق برنامه باید روز دوشنبه به رهبری حریری برگزار می‌شد تا به حل‌و‌فصل اختلافات درباره دو موضوع بپردازد:
تصویب کارت‌‌های رأی‌گیری هوشمند بیومتریک و نام‌نویسی رأی‌دهندگان پیش از انتخابات.
فارغ از اختلافات داخلی دولت لبنان، ایالات‌متحده و عربستان سعودی از بهار گذشته تلاش‌های خود را برای تضعیف حزب‌الله در لبنان و منطقه آغاز کرده‌اند.
ماه می‌ گذشته و هم‌زمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان‌سعودی، واشنگتن و ریاض به‌طور مشترک یکی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان را تحریم کردند و دارایی این فرد در هر دو کشور مسدود شد. اخیرا هم مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان مطرح کرد. بن سلمان در ماه سپتامبر هم با دو نفر از مقامات سیاسی لبنانی مخالف حزب‌الله دیدار کرد؛ یکی از آنها سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی و دیگری سامی الجمیل، رئیس حزب الکتائب اللبنانیه بود. هنوز مشخص نیست تلاش‌های عربستان سعودی و آمریکا برای تضعیف حزب‌الله در لبنان به نتیجه‌ای می‌رسد یا نه؛ اما بی‌شک این فشارها بر دولت لبنان می‌تواند دست‌کم فضای سیاسی لبنان را بحران‌زده‌تر از پیش کند.

خیز عربستان به‌سوی هسته‌ای‌شدن
عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های هسته‌ای این کشور در نظر دارد استخراج اورانیوم داخلی را آغاز کند و به‌ گفته یک مقام دولتی این اقدام بخشی از طرح‌های این کشور برای خودکفایی در تولید سوخت هسته‌ای است.
هاشم بن عبدالله یمانی، مسئول طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی، گفته است که استخراج اورانیوم داخلی از نظر اقتصادی نیز مهم است. به‌گزارش خبرگزاری رویترز یمانی در سخنرانی خود در کنفرانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد که در ابوظبی برگزار می‌شود، توضیح نداد که آیا عربستان سعودی در فکر غنی‌سازی اورانیوم نیز هست یا نه.
عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، می‌گوید از انرژی هسته‌ای فقط برای مقاصد غیرنظامی و تنوع‌بخشیدن به منابع انرژی کشور استفاده خواهد کرد. قرار است قرارداد ساخت دو رآکتور هسته‌ای در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ مشخص شود.
هاشم بن عبدالله یمانی در کنفرانس ابوظبی که به ابتکار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود، گفت: «تولید اورانیوم در کشور اولین گام ما در جهت خودکفایی در زمینه تولید سوخت هسته‌ای است. ما از اورانیوم خام استفاده خواهیم کرد که از نظر اقتصادی بسیار کارآمد است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید