تحویل گذرگاه مرزی به تشکیلات خودگردان

این برای نخستین‌بار از سال ٢٠٠٧ و تسلط حماس بر نوار غزه خواهد بود که گذرگاه‌های مرزی عملا از سوي تشکیلات خودگردان اداره خواهد شد و رفت‌وآمد از آنها آسان‌تر خواهد بود.

کد خبر : ۴۵۱۲۸
بازدید : ۱۱۱۷
صبح چهارشنبه گروه اسلام‌گرای حماس که اداره امور نوار غزه را در دست داشته، دو گذرگاه مرزی این بخش از اراضی فلسطینی را به مأموران تشکیلات خودگردان فلسطینی تحویل داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تحویل این دو گذرگاه براساس توافق «آشتی ملی» بین گروه حماس و جنبش فتح - تشکل اصلی در تشکیلات خودگردان - صورت گرفته که ماه گذشته با وساطت دولت مصر به دست آمد. براساس این سند، تشکیلات خودگردان فلسطینی مسئولیت کامل گذرگاه مرزی رفح با مصر و گذرگاه شمالی غزه با اسرائیل را در دست می‌گیرد.

با تحویل گذرگاه رفح، تصاویر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر بر فراز این گذرگاه نصب شد. در گذرگاه مرزی شمال غزه با اسرائیل نیز موانعی که حماس ظاهرا برای حفاظت بیشتر در این گذرگاه نصب کرده بود، پیاده و از محل خارج شده است.

به گفته منابع خبری، حماس همچنان مسئولیت امنیت عمومی گذرگاه‌های مرزی را در اختیار خواهد داشت زیرا هنوز مأموران انتظامی تشکیلات خودگردان در نوار غزه مستقر نشده‌اند. برخی تحلیلگران این امکان را مطرح کرده‌اند که ممکن است مأموران امنیتی حماس در کنار مأموران تشکیلات خودگردان در گذرگاه‌های مرزی مستقر شوند. درعین‌حال، به نشانه بازگشت حاکمیت تشکیلات خودگردان بر گذرگاه‌های مرزی، بانک فلسطین، مستقر در کرانه باختری، مسئولیت دریافت عوارض عبور از گذرگاه‌های مرزی را برعهده می‌گیرد و عواید آن را به وزارت دارایی تشکیلات خودگردان تحویل می‌دهد.

گذرگاه مرزی رفح با مصر و گذرگاه مرزی با اسرائیل تنها راه ارتباط زمینی نوار غزه با دنیای خارج از جمله اراضی فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن است.

اسرائیل همچنان بر آب‌های ساحلی نوار غزه مسلط است و فرودگاه شهر غزه نیز در سال‌های اخیر فعال نبوده است.

درصورتی‌که توافق آشتی ملی بین دو طرف دوام داشته باشد، این برای نخستین‌بار از سال ٢٠٠٧ و تسلط حماس بر نوار غزه خواهد بود که این گذرگاه‌ها عملا از سوي تشکیلات خودگردان اداره خواهد شد و رفت‌وآمد از آنها آسان‌تر خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید