قدرت‌گرفتن ترامپ با حملات تروریستی

قدرت‌گرفتن ترامپ با حملات تروریستی

در صورت وقوع هرگونه حمله، ترامپ می‌تواند از آن به‌عنوان یک اهرم فشار علیه سيستم قضائی بهره بگیرد. از نظر گلداسمیت، اگر حمله تروریستی بزرگی در آمریکا به وقوع بپیوندد، ترامپ طلب اختیارات نظارتی بیشتر و اعمال محدودیت‌های بیشتر در مرزها و روال‌های مهاجرتی خواهد کرد.

کد خبر : ۴۵۱۲۹
بازدید : ۱۲۴۷

قدرت‌گرفتن ترامپ با حملات تروریستی

رایان لیزا، روزنامه‌نگار | از ١١ سپتامبر سال ٢٠٠١ به‌بعد، ٩٤ نفر در ایالات متحده و در ١٠ حمله تروریستی کشته شده‌اند؛ ١٠ حمله‌ای که از طرف ١٢ تروریست اسلام‌گرا انجام گرفته است. هر یک از این مهاجمان، یا شهروند آمریکا بوده‌‌اند یا مقیم قانونی این کشور. از‌دیگرسو، بیش از نیمی از این کشتارها سال گذشته به وقوع پیوست؛ یعنی زمانی که عمر متین که متولد لانگ‌آیلند است، ٤٩ نفر را در یک کلوب شبانه به رگبار بست.

طبق اعلام پایگاه داده‌های جامع تروریسم که از سوی «بنیاد آمریکای جدید» اداره می‌شود، از ١١ سپتامبر ٢٠٠٢ تاکنون، ٣٩٦ نفر در ایالات متحده درگیر پرونده‌های تروریسم در این کشور بوده‌اند؛ منظور افرادی است که در این رابطه متهم یا کشته شده یا به نحوی با این حوادث مرتبط بوده‌‌اند و البته آمریکایی‌هایی که در خارج از این کشور به انجام چنین فعالیت‌هایی متهم شده‌اند. ٨٣ درصد از این افراد شهروند یا مقیم دائمی آمریکا بوده‌اند (١٧ درصد دیگر یا ساکن آمریکا نبوده یا از محل تولدشان اطلاعی در دست نیست).

بااین‌همه، مدت‌هاست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران ارشدش در کاخ سفید بر طبل تهدیدی می‌کوبند که وجود خارجی ندارد: پناه‌جویان و مهاجران جهادی از ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن.

درست است که حملات تروریستی در سراسر جهان و موارد مرتبط با توطئه‌های تروریستی در ایالات متحده از سال ٢٠١٣ میلادی به‌بعد افزایش یافته، اما این افزایش بیشتر به جنگ داخلی در سوریه و قدرت‌گیری داعش مربوط است.

نظرخواهی از کارشناسان ضدتروریسم نیز بر این مسئله مهر تأیید می‌زند. اُوِن مک‌مالین، افسر سابق سیا و جمهوری‌خواهی که به‌عنوان کاندیدای مستقل علیه ترامپ وارد رقابت انتخاباتی شد، در این رابطه می‌گوید: «من باور ندارم که جهان با تهدید تروریستی رو به رشد و جدی مواجه باشد، اما ترامپ، چه از روی ناآگاهی یا چه از روی ریاکاری، در حال مخدوش‌کردن ماهیت این تهدید است و این کار را با هدف‌قراردادن مهاجران و پناه‌جویان، از جمله مهاجران و ساکنان قانونی و دائمی انجام می‌دهد».

ترامپ حتی برای برجسته‌کردن این تهدید تروریستی در اقدامی عجیب، بارها رسانه‌ها را به عدم پوشش حملات تروریستی متهم کرده است. او در پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در تامپا چنین گفت: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حوادث تروریستی گزارش نمی‌شود. در بسیاری موارد، این مطبوعات دروغ‌گو نمی‌خواهند این حوادث را پوشش دهند. آنها برای این کار دلیل دارند». کاخ سفید در ادامه فهرستی از حوادث تروریستی از سال ٢٠١٤ میلادی به‌بعد را منتشر کرد که ادعا می‌شد به اندازه کافی به آنها پرداخته نشده است.

این برای دومین‌بار بود که ترامپ دیگران را به عدم درک تهدید تروریسم متهم می‌کند. او پیش‌تر نیز از طریق توییتر به قاضی فدرالی که علیه فرمان اجرائی منع سفر حکم داده بود، تاخت. ترامپ از جیمز ال. رابرت به‌خاطر اینکه کشور را در معرض خطر و تهدیدي جدی قرار می‌داد، انتقاد كرد و مسئولیت پیامدهای این اقدام را متوجه او و سيستم قضائی این کشور دانست.

یکی از نقاط تاریک ادعاهای ترامپ مبنی‌بر اینکه رسانه‌ها و دستگاه قضائی کشور را به مخاطره انداخته‌‌اند این است که در صورت وقوع حمله، او چه واکنشی نشان خواهد داد. جک گلداسمیت، یکی از مقامات ارشد وزارت دادگستری در دولت جورج بوش، اخیرا مدعی شده که ترامپ برخلاف آنچه نشان می‌دهد، در عمل خواستار ملغی‌شدن فرمان اجرائی منع سفرش است.

از این طریق، در صورت وقوع هرگونه حمله، ترامپ می‌تواند از آن به‌عنوان یک اهرم فشار علیه سيستم قضائی بهره بگیرد. از نظر گلداسمیت، اگر حمله تروریستی بزرگی در آمریکا به وقوع بپیوندد، ترامپ طلب اختیارات نظارتی بیشتر و اعمال محدودیت‌های بیشتر در مرزها و روال‌های مهاجرتی خواهد کرد. او همچنین می‌تواند از سنا بخواهد تا قانون دسترسی همگان به دستگاه قضائی را معلق کند.

حتی جان یو، وکیلی در دولت جورج بوش که یکی از مدافعان سرسخت سیاست‌های افراطی بوش بعد از ١١ سپتامبر، از جمله استفاده از شکنجه بود، اخیرا در مقاله‌ای از تلاش ترامپ برای افزایش قدرت و اختیارات قوه مجریه اظهار شگفتی کرده است.

از نظر او در صورت وقوع یک حمله تروریستی دیگر در ایالات متحده، ترامپ به دنبال تمامی اختیاراتی خواهد بود که رئیس‌جمهور می‌تواند در زمان جنگ در دست بگیرد. اختیاراتی از قبیل محدودکردن دسترسی به دادگاه‌ها، نظارت بدون مجوز و اعمال محدودیت‌های امنیتی بیشتر.

از نظر مت السن، رئیس سابق مرکز ملی ضدتروریسم، فرمان اجرائی منع سفر اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا، حکم یک بازی برد - برد را برای ترامپ دارد.

از نظر این کارشناس مسائل تروریسم، وقوع هرگونه حمله تروریستی در آمریکا بیش از پیش درستی ادعاها و فرمان اجرائی رئیس‌جمهور را تأیید می‌کند. السن همچنین نگران ملغی‌شدن بسیاری از اصلاحات صورت‌گرفته در دوران اوباما و بازگشت شرایط به دوران جورج بوش است؛ یعنی بازگشت بازداشتگاه‌های مخفی سیا، نظارت بدون مجوز و شنود تلفنی شهروندان. این مسئله بدون‌تردید می‌تواند دامن سیستم مهاجرت از طریق لاتاری را نیز بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید