با آبروی رفته چه باید کرد؟

با آبروی رفته چه باید کرد؟

آقا می‌تونم به پیامک‌های تلفن همراه شوهرم دسترسی داشته باشم و آیا اونا رو به من میدن بخونم؟ آخه گوشی شو برداشتم نگاه که کردم دیدم از شماره ناشناس پیام داره و حرف‌ها عادی نیست. بیشتر به صورت عاشقانه رد و بدل شده...

کد خبر : ۴۵۱۸۷
بازدید : ۲۰۰۰۵
دکتر جعفر رشادتی* ؛ در مسیر انجام وظایف اداری روز خوب و روز بد کاری هم قابل تحقق است. خستگی ناشی از کار همیشه هست و نمی‌شود گفت خستگی وجهه بد کار کردن است. ولی گاهی حواشی موجود در وظیفه‌ای که انجام می‌دهی ممکن است آن روز را به عنوان روز بد کاری در خاطرات شما ثبت کند، چهارشنبه گذشته برای من چنین بود به چند نمونه زیر توجه کنید:
با آبروی رفته چه باید کرد؟

1- آقا می‌تونم به پیامک‌های تلفن همراه شوهرم دسترسی داشته باشم و آیا اونا رو به من میدن بخونم؟ آخه گوشی شو برداشتم نگاه که کردم دیدم از شماره ناشناس پیام داره و حرف‌ها عادی نیست. بیشتر به صورت عاشقانه رد و بدل شده، ازش پرسیدم گفت هیچ خبری نیست. حالا یه بار یه اتفاقی افتاده چرا اینقدر گیر می دی، دعوامون هم که شد گفت یه غلطی کردم و شماره‌ای دادم حالا پیامه مونده، تو دیگه ول کن. اما راستش آقا خیلی فکر کردم نمی تونم ول کنم باید تا آخرش برم. باید رسواش کنم اون کسی رو که میخواد زندگی منو بهم بزنه....

2- شب که دعوامون شد فرداش رفتم دنبالش چیزی دستگیرم نشد. بالاخره یه بار یکی از مغازه دارها که متوجه علت نگرانی‌ام شد گفت شوهرت با خانمی به مغازه من اومده و فیلمش گرفته شده، ولی به تو نمی‌دم باید از کلانتری بخوان. حالا می‌خواستم بدونم اگه پیگیری کنم به جایی می‌رسم چون اگه واقعاً با زنی بوده باشه من دیگه نیستم و می‌رم دنبال طلاق....
3- شش ماهه ازدواج کردیم. سه ماهه رفتارش تغییر کرده. البته قبلش شش سال دوست بودیم. قربون صدقه‌ام می‌رفت. نمی‌دونم چی شد که بعد ازدواجمون همه چی عوض شد. فکر می‌کنم پای یه نفر دیگه در میونه و موقعی که من منزل نیستم و اداره می‌رم با هم میان خونه. می‌خواستم ببینم اگه تو خونمون بدون اطلاعش دوربین نصب بشه، بعدش برام مشکلی پیش نمیاد؟ آیا فیلم قابل استناده؟ برای طلاق بدردم می‌خوره؟

و 4 و 5 و 6... در این که چرا چنین وضعیتی پیش می‌آید در فرصت‌های متعدد مطلب نوشته می‌شود اما این بار از منظری دیگر لازم است یادآوری‌هایی صورت بگیرد. استحکام خانواده و پایداری آن به وفاداری به تعهد و پیمان ازدواج طرفین بستگی دارد. اما آیا این استحکام باید به هر بهانه‌ای متزلزل شود.
با آبروی رفته چه باید کرد؟
اگر قرار شد با هر مشاجره خانوادگی طرفین به مراودات اجتماعی هم مشکوک شوند، پس اعتماد در چه بخشی از زندگی جای خواهد داشت؟ به مورد اول دقت کنید. مرد به اشتباه خود معترف است، حالا همسرش چه کسی را می‌خواهد رسوا کند؟
آمدیم و زنی پیدا شد و رسوا شد خب شوهر شما از این رسوایی سهمی نخواهد برد؟ در مورد دوم آیا ورود هر زنی همراه مردی به داخل مغازه را باید با روابط غیراخلاقی انطباق داد، نمی‌شود فکر کرد همکاری، همسایه‌ای و... اصلا فرض کنید در آن لحظه راهنمایی از مرد خواسته شده است، انصافاً این وسط جناب مغازه دار عجب کمکی می‌کند! آقای مغازه دار! شما مگر مسئول تفتیش این هستید که زن ومردی که وارد محل کار شما می‌شوند چه نسبتی دارند؟ آن وقت می‌گویید آقا برکت از مالمان رفته است!!!
در مورد سوم آیا با فرض تهیه فیلم می‌توانید تضمین کنید که با گستردگی خانمان برانداز فضای مجازی امروزی در مواردی فیلم برای همیشه در گنجینه‌های اسرار باقی خواهد ماند؟ در تمام موارد فوق اگر پیام‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها با هر طریقه ممکن قابل دسترس برای دیگران شد و در اختیار افرادی غیرصالح قرار گرفت، می‌دانید اگر روزی پشیمان از تصمیم لحظه احساسی شدید، برگرداندن آبروی از دست رفته گاهی غیرممکن است. برای طلاق یا وادار کردن شوهر به ادامه زندگی راهکار رسوایی نیست.
در مقام تحلیل علت این اتفاق‌ها و نقش شریک زندگی در این ماجرانیستم، اما بدانید فرزندانی که در خانواده‌ها در رده سنی نوجوانی و جوانی قرار دارند گاهی از این مسیر لطماتی می‌بینند که جبران ناپذیر است. اگر می‌خواهید طلاق بگیرید یا طلاق بدهید اهرم‌های فشاری را که استفاده از آنها نتایجی منفی برای زندگی، خانواده و حتی فامیل خواهد داشت کنار بگذارید. به هم اعتماد کنید، اشتباه را ببخشید، کمک کنید از وضعیتی که طرف در آن گرفتار است بیرون آید. بدانید حتی اگر آب رفته را بشود به جوی برگرداند اما آبروی رفته را نمی‌شود کاری کرد.
*رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه در روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید