تقویت حواس کودکان

تقویت حواس کودکان

بسیاری از بچه‌های قدیم روزهای زیادی در خاک و گِل غوطه خوردند و بازی کردند و بزرگ شدند اما حالا فرزندان همان بچه‌ها انقدر نگران سلامتی و بهداشت کودکانشان هستند که آنها را از بازی کردن با طبیعت دور می‌کنند.

کد خبر : ۴۵۲۸۳
بازدید : ۲۶۱۳

فرادید | شاید عجیب باشد اما واقعیت این است که بازی کردن با خاک و گِل برای بچه‌ها پر فایده و لازم است. شاید خیلی از کارهایی که ما به جهت بهداشت، بچه‌ها را از انجامش دور نگه می‌داریم واقعاً برای آنها مفید باشد.
به گزارش فرادید؛ در گذشته اکثر بچه‌ها در حیاط و کوچه و خیابان بازی می‌کردند، زمانی که زندگی انقدر چهارچوب نداشت و آپارتمان نشینی مد نشده بود. بسیاری از بچه‌های قدیم روزهای زیادی در خاک و گِل غوطه خوردند و بازی کردند و بزرگ شدند اما حالا همان بچه‌ها انقدر نگران سلامتی و بهداشت کودکانشان هستند که آنها را از بازی کردن با طبیعت دور می‌کنند.
زندگی شهری و کارد بندی شده این روزها باعث شده کودکان این نسل با طبیعت و زیبایی‌هایش هیچ ارتباطی نداشته باشند. حالا بد نیست بدانید همین خاک‌بازی که شاید به نظر شما خیلی کار کثیفی باشد برای بچه‌ها هزاران فایده دارد.
تقویت حواس کودکان
خاک‌بازی برای بچه‌ها هزاران فایده دارد
گزارش زیر را بخوانید شاید نظرتان عوض شد.
مری روبوش، پزشک و نویسنده کتاب «چرا خاک خوب است: 5 روش برای دوست شدن با میکرب‌ها» است. او در این کتاب به بررسی سابقه علاقه کودکان به خاک‌بازی اشاره کرده و گفته: این علاقه کودکان به خاک به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. دستگاه ایمنی مانند عضلات بدن باید تمرین داشته باشد تا کاملاً رشد کند و قوی شود تا در برابر بیماری‌ها مقاومت کنند.
اینکه کودکی خاک بخورد،شاید خوب نباشد اما یک تمرین ایدئال برای دستگاه ایمنی بدن او و رسیدن به تناسب است. وقتی کودک چیزهایی را در دهانش می‌گذارد، در واقع به دستگاه ایمنی بدنش امکان کشف محیط زیست پیرامون را می‌دهد. نه تنها این کار باعث می‌شود که واکنش‌های ایمنی بدن قوی‌تر شوند که برای محافظت از بدن لازم است، بلکه بهترین واکنش‌ها را به دستگاه ایمنی نابالغ آموزش می‌دهد.
عناوین مرتبط:
ثابت شده است که بچه‌هایی که در مزرعه بزرگ می‌شوند و در معرض انواع و اقسام حشرات، کرم‌ها و عناصر طبیعی محیط زیست قرار دارند، آلرژی‌های کمتر و مشکلات کمتری در دستگاه ایمنی‌شان دارند تا بچه‌های شهری که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند. بیرون بازی کردن با پای برهنه و خاک‌بازی کردن، برای سلامت بچه‌های امروزی اهمیت زیادی دارد.
متخصص طب سنتی، محسن ناصری درباره فواید آشنایی کودکان با خاک می‌گوید: برای آشنایی کودکان با خاک بهتر است مادر و فرزند با دو عدد بیلچه یا ترجیحاً وسیلۀ مشابه دست‌ساز (به‌منظور افزایش روحیه نوآوری در کودک) خاک باغچه خانه، پارک، کوچه، باغ یا بیابان را با یکدیگر جمع‌آوری کنند و کوپه خاکی به ارتفاع 30 سانتی‌متر و طول و عرض حدود 50 سانتی‌متر درست کنند.
او به مادران خاطر نشان می‌کند که نگران نباشید؛ خاک پاک است و پاک‌کننده! تماس دست و بدن کودک با خاک موجب آرامش و فروتنی او می‌‌شود و در ضمن، یک فعالیت بدنی نشاط ‌آور را برای کودک و مادر فراهم می‌آورد.
تقویت حواس کودکان
تماس دست و بدن کودک با خاک موجب آرامش و فروتنی او می‌‌شود

گاهی نیز کودک شلوار خود (به‌خصوص منطقه زانو) را پاره می‌کند و آن منطقه زخم می‌شود، این امر جدیت و صبر کودک را افزایش می‌دهد. خاک یکی از ارکان اصلی بدن انسان و تمامی موجودات است و انسان را با مبدأ هستی خود آشنا می‌کند.
از زمانی که زندگی‌های مدرن باعث شد بچه‌ها از طبیعت دور شوند و همیشه سرشان در تبلت و بازی‌های کامپیوتری باشد محققان بیشتر به این کمبود در زندگی کودکان پی بردند. آنها در تحقیقات زیادی که در این زمینه کردند به این نتیجه رسیدند که بچه‌هایی که خیلی تمیز هستند، باید به غریزه طبیعی خود رو بیاورند.
مشخص شد که قرار گرفتن در معرض میکرب‌ها در ابتدای زندگی به تقویت سلول‌های ایمنی در برابر بیماری‌هایی که بعداً شخص به آنها مبتلا می‌شود بسیار اهمیت دارد. وقتی همان کودک بزرگ می‌شود و در برابر همان میکرب‌ها قرار بگیرد، دیگر آن میکرب اثر قبلی را بر روی او ندارند. مهم‌ترین نکته‌ای که از این آزمایش کشف شد این بود که در سال‌های اولیه زندگی، رشد بیولوژیکی قابل توجهی صورت می‌گیرد که در سال‌های بعدی زندگی دیگر اتفاق نمی‌افتد و ساخته‌شدن دستگاه ایمنی قوی یکی از آن رشدها است.
عناوین مرتبط:
به عبارت دیگر در تحقیقات ثابت شد که بازی با خاک و گل کاملاً خیس، سیستم ایمنی کودکان را تقویت می‌کند. به همین دلیل آن‌ها کمتر مریض می‌شوند. در واقع زندگی بیش از حد پاستوریزه موجب شده است کودکان کمتر با انواع میکروب‌ها مواجه شوند و در نتیجه بدنها قادر به تمایز سلول‌های خودی از سلول‌های مهاجم نیست و همین امر موجب افزایش انواع آلرژی‌ها همچون آسم، اگزما و بیماری‌های دیگر شده است.
همچنین بدن کودکان پس از مواجهه مداوم با یک میکروب، موفق به ساخت آنتی‌بادی لازم می‌شود، پس این شرایط را باید در اختیارشان گذاشت. بنابراین از اینکه کودک به خاک دست بزند، هراس نداشته باشید. درست است که خاک منبعی برای میکروب‌هاست و حتی می‌تواند بیماری‌هایی هم ایجاد کند، اما اگر با رعایت اصول و در شرایط مناسب بچه با خاک‌بازی کند و شما هم نظارت کافی به او داشته باشید قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.
تقویت حواس کودکان
خاک برای زندگی کودک مفید است
به هیچ وجه نباید بگذارید که کودکتان خاک بخورد، ولی اضطراب هم نداشته باشید. این نگرانی مادران نسل جدید از اینکه بچه‌ها مریض شوند باعث شده که دائماً وسواس دارند که کودکشان تمیز و بدون میکرب باشد.
ولی ظاهراً این بر خلاف ریتم طبیعی زندگی است. علم ثابت کرده است که خاک برای زندگی کودک مفید است. کودکان عاشق خاک‌بازی هستند چون بر حسب غریزه می‌دانند که خاک برایشان خوب است و باعث می‌شود که دستگاه ایمنی قوی‌تری داشته باشند.
جالب است بدانید این کمبود یا فقدان ارتباط با طبیعت در زندگی‌های مدرن امروزی ما، موجب اختلالات رفتاری بسیاری در بشر، به ویژه کودکان شده است. طبیعت برای انسان‌ها مثل یک ویتامین است و همان‌طور که بدن ما، روزانه به میزان مشخصی از ویتامین‌ها نیاز دارد، هر روز به ویتامین طبیعت هم نیاز دارد.
فقدان این ویتامین در زندگی روزمره موجب اختلالات مربوط به کمبود توجه، افسردگی و چاقی در کودکان و بزرگ‌سالان می‌شود. گل و خاک از آن دست اسباب‌بازی‌ها هستند که مدل بازی خاصی ندارند و هر بچه‌ای با سلیقه و میل خودش می‌تواند با آن بازی کند همین امر می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر افزایش هوش، هوش اجتماعی و پرورش خلاقیت در کودکان داشته باشد.
در ادامه تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که خاک‌بازی ، موجب افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین، یک انتقال‌دهنده عصبی است، که بر خُلق، حافظه، یادگیری، اشتها، خواب و… تأثیر دارد. تأثیر بازی با خاک مشابه داروهای ضد افسردگی است؛ بنابراین خاک‌بازی برای کودک و بزرگ‌سال شادی‌بخش و نشاط آور است.
تقویت حواس کودکان
ماسه‌های کنار دریا بهترین مکان برای بازی بچه‌هاست
با توجه به همه این فواید تا دیر نشده دست فرزندتان را بگیرید و با او برای بازی با خاک همراه شوید. می‌توانید او را به پارک ببرید یا اگر در خانه باغچه دارید به او در بازی با خاک کمک کنید. همراهی شما نه تنها برای خودتان مفید است بلکه کودک را تشویق می‌کند که از طبیعت نترسد و با آن ارتباط بگیرد.
اگر باز هم شرایط بازی با خاک برایتان ممکن نیست یا همچنان نگران آلودگی هستید این کار را با ماسه انجام دهید. ماسه‌های کنار دریا یا خانه‌های بازی که محلی برای ماسه بازی دارند بهترین مکان برای بازی بچه‌هاست.
و سرانجام اگر موفق به هیچ‌کدام از این کارها نشدید از ماسه‌های اسباب‌بازی و کاملاً تمیز و بهداشتی برای این کار استفاده کنید. گرچه با این روش فرزند شما درکی از طبیعت نخواهد داشت اما حداقل کمی با وسایل غیر اسباب‌بازی‌های تکراری‌اش بازی می‌کند.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید