بازی خیلی دوستانه!

بازی خیلی دوستانه!

کره‌جنوبی، عربستان و ژاپن با برزیل، صربستان، پرتغال، اسلوونی و. . . بازی می‌کنند و ایران به مصاف پاناما می‌رود!

کد خبر : ۴۵۳۰۴
بازدید : ۹۹۷
طغیان این روزهای کارلوس کی‌روش اتفاقی کاملا قابل پیش‌بینی بود. سرمربی تیم‌ملی درحالی‌که روزها و فرصت‌ها از پی هم می‌گذرد و می‌بیند هیچ‌کدام از وعده‌ها برای کمک به تیم‌ملی به حقیقت تبدیل نمی‌شود، مانند کوه آتشفشان فوران می‌کند و تمام ارکان فوتبال و حتی ورزش را زیر سوال می‌برد. مقایسه برنامه آماده‌سازی تیم‌ملی و تیم‌های آسیایی که به جام‌جهانی راه یافته‌اند، نشان می‌دهد این‌بار هم حق با سرمربی عصبانی تیم‌ملی است.
بازی خیلی دوستانه!
بی‌پولی برای تحقق آرزوها
اگرچه موفقیت تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی روسیه به پای کی‌روش هم نوشته می‌شود، اما او مثل همیشه با ادبیات منحصربه‌فرد خود از مردم ایران و آرزوهای فوتبالی‌شان مایه می‌گذارد تا هواداران فوتبال را با خود همراه کند. آغاز دومین اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی فرصتی شد برای کی‌روش تا با تندترین الفاظ از شرایط تیم‌ملی انتقاد کند.
او با این جمله که «پول نداریم آرزوهای مردم را به حقیقت تبدیل کنیم» توانست خودش و هواداران فوتبال را در یک جبهه مشترک مقابل فدراسیون و وزارت ورزش قرار دهد. او از انجام نشدن وعده‌های فدراسیون برای تأمین بودجه‌ای مشخص برای آماده‌سازی تیم‌ملی انتقاد کرد و گفت مثل همیشه تیم‌ملی نمی‌تواند بازی‌های بزرگی داشته باشد.

عقب‌ماندگی ایران از برنامه آماده‌سازی
مقایسه ساده برنامه‌های دوستانه تیم‌ملی با رقبای آسیایی نشان می‌دهد ایران حسابی از برنامه آماده‌سازی که کی‌روش برایش در نظر گرفته بود، عقب است و هنوز موفق به برگزاری دو بازی دوستانه نشده است. با چند کلیک ساده و مقایسه برنامه‌های تیم‌ملی و رقبای آسیایی خودمان هم نگران اوضاع تیم‌ملی می‌شویم.
اگرچه ایران سال‌هاست در نخستین رتبه رنکینگ آسیا جا خوش کرده، اما تیم‌هایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی به دلیل وضع خوب مالی توانایی هماهنگی بازی‌های دوستانه با بهترین تیم‌های دنیا را داشته‌اند. قطعا هزینه برگزاری بازی دوستانه با تیم‌های مطرح دنیا گزاف است که فدراسیون ایران نمی‌تواند آن را تهیه کند، مگر این‌که بودجه‌ای مناسب از طرف وزارت ورزش در اختیار فدراسیون قرار بگیرد.
به دلیل همین مشکلات عدیده مالی کی‌روش نتوانسته در سال‌های اخیر آن‌طور که می‌خواهد برای تیم‌ملی بازی دوستانه تدارک ببیند و جالب اینجاست که هنوز برخی از مخالفان مرد پرتغالی از او به دلیل بازی نکردن با تیم‌های مطرح دنیا انتقاد می‌کنند و می‌گویند کی‌روش بازی‌های دوستانه‌ای را انتخاب می‌کند که رکورد نباختن و گل نخوردن تیم‌ملی شکسته نشود. البته کی‌روش همواره از این انتقاد ابراز ناراحتی کرده و گفته فراهم نشدن بازی‌های دوستانه بزرگ به دلیل ناتوانی فدراسیون است نه چیز دیگر.

حریفان قَدَر برای بازی‌های دوستانه رقبا
در بین تیم‌های آسیایی، ژاپن از نظر برنامه‌ریزی و هماهنگی بازی‌های دوستانه، شرایط بسیار خوبی دارد. ژاپن بعد از صعود به جام‌جهانی با تیم‌های سوریه، زلاندنو و ‌هایتی دیدار کرده است. این تیم در ماه نوامبر هم با بلژیک و برزیل بازی دارد که بازی‌های بسیار مهمی برای چشم‌بادامی‌ها محسوب می‌شود.
درحالی‌که تیم‌ملی ایران هنوز بازی‌های این ماه را نتوانسته قطعی کند، اما ژاپن برای فیفادی‌های بعدی بازی با کره شمالی، کره‌جنوبی و چین را هم در برنامه خود قرار داده است. ژاپنی‌ها در سال‌های گذشته با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفتی که در زمینه فوتبال داشته‌اند، بازی‌های دوستانه بسیار مهمی با تیم‌های بزرگ دنیا برگزار کرده‌اند. کره جنوبی، تیم هم‌گروه ایران برنامه ویژه‌ای برای برگزاری بازی‌های دوستانه دارد.
کره‌ای‌ها که در جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل موفق به صعود از گروه خود شدند، توانستند با فاصله امتیازی زیادی نسبت به ایران راهی جام‌جهانی روسیه شوند. این تیم تاکنون با عراق، روسیه و مراکش بازی داشته است. برگزاری بازی‌های دوستانه با کلمبیا و صربستان هم در دستور کار فدراسیون کره قرار دارد و قطعی شده است.
کره‌ای‌ها هم مثل ژاپن، برنامه خود برای فیفادی بعدی را مشخص کرده‌اند و قرار است با چین، کره‌شمالی و ژاپن بازی کنند. در این میان، عربستانی‌ها هم به دنبال بازی با تیم‌های بزرگ دنیا هستند. سعودی‌ها فعلا با اسلوونی و کامبوج بازی کرده‌اند اما توانسته‌اند دو بازی بزرگ دوستانه را با پرتغال و بلغارستان هماهنگ کنند. این درحالی است که ایران تاکنون با عراق، مونته‌نگرو، توگو و روسیه بازی کرده و فعلا فقط بازی با تیمی مثل پاناما قطعی شده است. ضمن این‌که فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته برنامه‌ای برای فیفادی بعدی برای تیم‌ملی در نظر بگیرد.

بی‌کیفیتی بازی‌های تیم ملی
نکته مهم در قیاس بازی‌های دوستانه تیم‌ملی با تیم‌های آسیایی تعداد این بازی‌ها نیست. کافی است نگاهی به بازی‌های برگزار شده بیندازیم تا متوجه شویم کیفیت بازی‌های رقبای آسیایی با تیم‌ملی قابل قیاس نیست. درحالی‌که ژاپن با تیم‌هایی مثل برزیل و بلژیک بازی دارد، ایران با تیم‌های درجه چندم آفریقا و آمریکای جنوبی بازی می‌کند که هنوز حتی بازی با ونزوئلا هم قطعی نشده است.
این درحالی است که کره‌جنوبی هم با مراکش بازی کرده و بازی با کلمبیا را که از قوی‌ترین تیم‌های آمریکایی است در برنامه خود دارد. متاسفانه حتی وضع بازی‌های دوستانه تیمی مثل عربستان هم از ایران بهتر است و شاید کی‌روش حق دارد که این‌طور آشفته و نگران از مسئولان ورزش ایران برای کمک به تیم‌ملی یاری می‌خواهد.

نیما نکیسا: فدراسیون بی‌تقصیر است
نیما نکیسا، دروازه‌بان سال‌های نه چندان دور تیم‌ملی است که تجربه حضور در جام‌جهانی را هم دارد. نکیسا درباره شرایط این روزهای تیم‌ملی و برگزاری بازی‌های دوستانه می‌گوید: «اگرچه برخی انتقادات کارلوس کی‌روش از شرایط این روزهای فوتبال درست است اما او روز اولی که برای امضای قرارداد با تیم‌ملی ایران به کشورمان آمد، همه چیز را می‌دانست.
او در طول ٧‌سال اخیر هم به خوبی با شرایط ایران آشنا شده و می‌داند در کشور ما شرایط با همه جای دنیا فرق دارد. البته او برای پیشرفت تیم‌ملی از شرایط انتقاد می‌کند اما باید قبول کنیم نمی‌توانیم با تیم‌های بزرگ دنیا بازی داشته باشیم. فدراسیون فوتبال بارها برای برگزاری بازی‌های دوستانه بزرگ تلاش کرده اما هر بار دیدیم که این بازی‌ها کنسل شد.
پشت پرده تمام این اتفاقات، فشارهای سیاسی خارج از ایران است که نمی‌گذارد تیم‌های مطرح دنیا ایران را به‌عنوان رقیب تدارکاتی خود انتخاب کنند. بارها دیده‌ایم حتی وقتی که تیم‌های ضعیف آفریقایی را هم برای بازی دوستانه انتخاب می‌کنیم، آنها ستاره‌هایشان را به تهران نمی‌آورند چون از طرف باشگاه‌ها فشارهایی وارد می‌شود که اجازه بازی با ایران به آنها داده نمی‌شود.»
وی ادامه می‌دهد: «انصاف نیست همه تقصیرات به گردن فدراسیون انداخته شود. نمی‌شود گفت فدراسیون برای برگزاری بازی‌های دوستانه اهمال می‌کند. البته مسائل مالی هم در این بین مطرح است. ما پول زیادی برای خرج در فوتبال نداریم، اما امید داریم با استفاده از اسم و شهرت کی‌روش در دنیا به برگزاری چند بازی دوستانه خوب برسیم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید