انتصاب‌های پرحاشیه

انتصاب‌های پرحاشیه

این روزها، فضای توییتر و کانال‌های شخصی اعضای شورای محلی برای بیان اعتراض‌های جسته و گریخته شده که البته هرازگاهی سر از جلسات رسمی همچون جلسه علنی دیروز شورای شهر نیز در می‌آورد.

کد خبر : ۴۵۳۳۹
بازدید : ۱۲۲۵
انتصاب‌های پرحاشیه
اعضای شورای شهر معترضند. معترض به برخی انتصاب‌های شهردار تهران که هنوز عمر فعالیتش در شهرداری به ۱۰۰ روز نرسیده است. برخی اعضای شورای شهر با آنکه مدعای عدم دخالت در عزل و نصب‌های شهردار را دارند، اما در هفته‌های اخیر اعتراض‌های بسیاری به انتصاب‌های نجفی کرده و خواستار بازنگری در آن‌ها شده‌اند.
این روزها، فضای توییتر و کانال‌های شخصی اعضای شورای محلی برای بیان اعتراض‌های جسته و گریخته شده که البته هرازگاهی سر از جلسات رسمی همچون جلسه علنی دیروز شورای شهر نیز در می‌آورد.
اعتراض‌های آن گروه از اعضای شورا که آشکارا تصمیمات اخیر شهردار تهران را مورد سوال قرارداده‌اند، در شرایطی صورت گرفته است که شخص محمدعلی‌نجفی، بار‌ها از انتصاب‌های خود دفاع و با تاکید بر اینکه «در انتصاب‌ها توصیه نمی‌پذیرد»، تصریح کرده که «مصلحت‌های شهر» بر همه چیز مقدم است.
طبق قانون شهردار تهران مخیر است که معاونان، شهرداران و مدیران خود در هر جایگاهی را با نظر خود عزل یا نصب کند و اعضای شورا نیز با توجه به عدم وظیفه اجرایی، حق دخالت در آن را ندارند. با این حال، در شرایطی که کمتر از ۲۰ انتصاب مدیریتی از زمان حضور نجفی در شهرداری صورت گرفته و عمده آن‌ها نیز بر پایه انتخاب مدیران از بدنه اجرایی شهرداری بوده، اما فشار‌ها برای بازنگری در انتصاب‌های شهردار تهران گسترده و زودتر از همیشه است.

مدیریت سخت در شهرداری
«محمدعلی‌نجفی» حداقل از زمان حضور در شهرداری تهران نشان داده که مدیری کلان‌نگر و البته صبور است که روند کند تغییرات مدیریتی از سوی او در شهرداری، بیانگر انجام ارزیابی‌های موشکافانه برای انتصاب‌هاست.
اگرچه که این انتصاب‌ها، به مذاق گروهی از حامیان او در شورا و البته رسانه‌ها به واسطه نگاه‌های سیاسی خوش نیامده، اما او همواره تاکید داشته که در تغییرات و انتصاب‌ها، ملاک مهم، کارایی افراد است.
با این حال، فشارهای زودهنگام به شهردار تهران در خصوص انتصاب‌ها هر روز بیشتر شده که می‌تواند دست‌اندازهایی را در مسیر اصلاح شیوه‌های اداره شهر ایجاد کند. شهرداری تهران با حدود ۶۸ هزار کارمندی که به طور مستقیم در آن کار می‌کنند، مشقت‌ها و پیچیدگی‌های مدیریتی فراوانی دارد که تغییرات در آن به آسانی آنچه از بیرون دیده می‌شود، نیست.
تغییرات در یک هزار و ۱۰۰ پست مدیریتی موجود در این دستگاه نیز سختی‌های مشابه آنچه در تغییرات بدنه حجیم شهرداری وجود دارد، داشته و هرگز نمی‌توان به یک‌باره، تمامی این پست‌های مدیریتی را آن هم با کسب رضایت تمامی نگاه‌ها و نظر‌ها انجام داد. در چنین شرایطی، فشارهای زودهنگام به نجفی برای تغییر رویه در انتصاب مدیرانش آن هم در شرایطی که خروجی کاری این انتصاب‌ها نیز مشخص نشده است، چالشی جدی برای شهردار پایتخت به شمار می‌رود.

انتقاد به کار انجام نشده
یکی از اتفاقات عجیب در انتقادهای بی‌مهابا به عزل و نصب‌های شهردار تهران، در روزهای اخیر و در داستان سردبیر یکی از سایت‌های شهرداری رخ داد. در شرایطی که در ساختار این سایت خبری، خبری از جایگاه‌های مدیریتی نبوده و در دوره جدید مدیریت شهری، انتصابی در این سایت رخ نداده بود، اما به یک‌باره موجی از انتقاد‌ها به مدیریت شهری درباره انتصاب فردی غیر همسو با خط سیاسی پیروز در انتخابات ۲۹ اسفند به راه افتاد و این در شرایطی بود که «انتصابی» صورت نگرفته بود.
با این حال، انتقاد به عملی انجام نشده است؛ حتی تذکرات شفاهی به شهردار تهران را نیز در پی داشت و سر و صدای زیادی را به پا کرد تا موج انتقادات همطیفان نجفی، ابعاد تازه‌ای پیدا کند.

اعتراض در صحن علنی
فضای پر انتقاد به انتصاب‌های شهردار تهران روز گذشته از سطح فضای مجازی، به عمق شورای شهر تهران نیز رسید و برخی اعضای شورای شهر، باردیگر بر ضرورت بازنگری نجفی در انتصاب‌ها تاکید کردند.
محمد علیخانی، از جمله اعضای شورای شهر تهران بود که دیروز در نوزدهمین جلسه شورای شهر با انتقاد از انتصابات شهردار گفت: نجفی در کانال خود نوشته مصلحت شهر چیزی فراتر از گرایش‌های سیاسی و جناحی است. آقای نجفی، مصلحت شهر را شهروندانش همان کسانی که چهار تا ۶ ساعت در صف‌های طویل ایستادند و به تغییر رای دادند بهتر از هر کس دیگری می‌دانند و تشخیص می‌دهند.
همان کسانی که اعضای شورا را با رای بالای یک میلیون به شورا فرستادند. علیخانی خطاب به شهردار تهران گفت:‌آقای نجفی، رای مردم حق الناس است به رای مردم ظلم نکنید. به رییس دولت اصلاحات که آبروی خود را پای لیست اصلاحات گذاشته، ظلم نکنید. مردم به صورت یکپارچه لیست او را برگزیدند و پیام خود را روشن اعلام کردند.
آقای نجفی به رای مردم ظلم نکنید. فرصت نداریم و فرصت سوزی نکرده و از جوانان و اصلاحات غافل نشوید و مردم را ناامید نکنید. علی‌اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به انتصابات اخیر در شهرداری تهران گفت: چنین نگاهی داریم که کمیسیون مرتبط یعنی کمیسیون برنامه و بودجه در ذیل خود کمیته‌ای مربوط به بحث انتصابات را داشته باشد که در چارچوب ارزیابی عملکرد، بررسی دقیقی در این حوزه داشته باشیم، اما واقعیت این است که اعضای شورای شهر تهران قصد ندارند در تمام سطوح انتصابات دخالت کنند و ما وارد نمی‌شویم.

جوانان لایق، پشت در مانده‌اند
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز از دیگر اعضایی بود که به انتصاب‌های شهردار تهران انتقاد وارد و تاکید کرد: اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بی مهری قرار گرفت و یا اخراج و حتی به اجبار بازنشسته شدند، قرار نیست به بهانه‌های اینچنینی پشت درهای مدیریت شهر تهران تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند.
حق شناس، با بیان اینکه عمده‌ترین پاسخی که در روز‌ها و هفته‌های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنیده می‌شود این است که دیگران از رزومه مطلوبی برخوردار نیستند، گفت:، اما باید بگویم آقای نجفی اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت‌شان از تصدی پست‌های مدیریتی و حتی کارشناسی و جلوگیری از ورودشان به سیستم اداری شهر در ۱۴ سال گذشته بوده است.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شاید ایرادی نداشته باشد که از اصولگرایان شایسته و پاکدست موجود در بدنه شهرداری تهران نیز در برخی پست‌های مدیریتی استفاده شود، گفت:، اما متکی بر خواست و اراده مردم، انتظار می‌رود در این دوره وجه قالب انتخاب همکاران مربوط به اصلاح طلبان باشد؛ چرا که مجموعه مدیریت شهری تهران در دوره جدید امانتدار رای اصلاح‌طلبان است و این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت.

انتظارات بالا از مدیریت شهر
سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اشاره به وجود شایبه‌هایی درباره پاکدستی برخی مدیران جدید شهرداری از نجفی درخواست کرد که در انتصاب‌های اخیر خود تجدیدنظر کند.
وی با انتقادات از انتصاب‌های اخیر شهردار تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه اعضای شورای شهر در دوره پنجم همه از یک طیف سیاسی و از یک لیست انتخاب شدند و شهردار تهران را نیز ما انتخاب کردیم و از طرفی نمایندگان مجلس در تهران همه از لیست امید هستند و از سوی دیگر رییس جمهوری در مسند قدرت نشسته که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده است، انتظارات زیادی از ما و از این طیف وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه در این مقطع تاریخی شهروندان تهرانی با رای قابل توجه میلیونی که تاریخ نظیر آن را نداشته است، عدم موفقیت ما را نخواهند بخشید و به هیچ عنوان هیچ اشتباهی را از مدیریت شهری و شورای شهر تهران (دوره پنجم) نخواهند پذیرفت، افزود:
ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران مبتنی بر چنین باور‌ی و در یک فرآیند بسیار دقیق، کارشناسی و در یک ساز و کار صحیح، آقای نجفی را به عنوان یکی از چهره‌های کارآمد نظام، چهره ملی کشور، پاکدست و توانمند کشور انتخاب کردیم. ما برای اینکه به مطالبات شهروندان تهرانی پاسخ دهیم و شورا و شهرداری در کنار یکدیگر چالش هایی را که در شهر به عنوان دغدغه و چالش اصلی از گذشته به ارث رسیده مانند فساد، رانت، عدم شفاف سازی، شهرفروشی، تراکم‌فروشی، واگذاری اراضی بی‌برنامه و بدون چارچوب را اصلاح کنیم و برای خدمت بی‌منت به شهروندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی و معماری نیاز به طیف گسترده‌ای از مدیران کارآمد، پاکدست و توانمند و البته معتقد به گفتمان اصلاحات داریم.
با این حال، محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران، در پایان نشست دیروز شورا با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران در انتصابات دخالت نکرده، اما نظرات خود را در این زمینه ارائه می‌کنند، گفت:
نصب‌های اخیر که حواشی نیز داشته است مربوط به شخص شهردار نیست بلکه در لایه‌های پایین‌تر و میانی این انتصابات از سوی معاونان و شهرداران مناطق انجام شده است. حالا که به انتصابات رده سوم رسیدیم، باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
در چنین شرایطی و با فزونی گرفتن انتقادات به شهردار تهران، باید دید ادامه راه طولانی تغییرات مدیریتی در شهرداری چگونه طی شده و انتقاد درست و غلط در انتصاب‌ها تا چه میزان موثر است؟
منبع: رونامه قانون
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید