خیز چهره‌ها برای ریاست کمیته ملی المپیک

خیز چهره‌ها برای ریاست کمیته ملی المپیک

٣٠ دی ٩٦ دوره چهارساله رئیس و هیئت اجرائی کنونی کمیته ملی المپیک به پایان می‌رسد. مسعود سلطانی‌فر پیش از این عنوان کرده بود که انتخابات در آذرماه برگزار شود. آنهایی که به فکر ریاست‌اند مدتی است که فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند.

کد خبر : ۴۵۴۳۷
بازدید : ۱۴۸۴
خیز چهره‌ها برای ریاست کمیته ملی المپیک
ورزش ایران انتخابات مهمی پیشِ‌رو دارد؛ انتخابات کمیته ملی المپیک. کمیته ملی المپیک یکی از نهادهای مهم ورزشی کشور محسوب می‌شود که با توجه به نقش تأثیرگذارش در رویدادهای مهمی مثل بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی، می‌تواند در موفقیت ورزش کشور در عرصه جهانی نقش مهمی ایفا کند.

٣٠ دی ٩٦ دوره چهارساله رئیس و هیئت اجرائی کنونی کمیته به پایان می‌رسد. هنوز زمان انتخابات مشخص نیست، مسعود سلطانی‌فر پیش از این عنوان کرده بود که انتخابات در آذرماه برگزار شود. هرچند احتمال اینکه این انتخابات در زمانی پس از آذر هم برگزار شود، کم نیست. به‌هرترتیب حداکثر تا دو، سه ماه دیگر این انتخابات مهم برگزار می‌شود. آنهایی که به فکر ریاست‌اند مدتی است که فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند.

کیومرث هاشمی
رئیس کنونی کمیته ملی المپیک در ٣٠ دی ٩٢ به‌عنوان نهمین رئیس کمیته ملی المپیک ایران انتخاب شد. هاشمی بازی‌های آسیایی ٢٠١٤ و المپیک ٢٠١٦ را با نتایجی متعادل پشت‌سر گذاشت و قاعدتا می‌تواند یکی از نامزدهای انتخابات بعدی باشد. بااین‌حال احتمال اینکه هاشمی دوباره رئیس نشود وجود دارد. هاشمی از نظر سیاسی با دولت کنونی چندان همراه نیست و در انتخابات ریاست‌جمهوری از ابراهیم رئیسی حمایت کرد.
همین موضوع شانس او را کم می‌کند. ترجیح دولتمردان این است که بین ریاست کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هماهنگی وجود داشته است. رئیس کنونی شاید تصمیم بگیرد مانند رئیس قبلی‌اش محمد علی‌آبادی اصلا در انتخابات شرکت نکند و با آرامش ساختمان سئول را ترک کند. به‌هرحال هاشمی اگر بخواهد در انتخابات شرکت کند بدون شانس نیست. خودش در آخرین اظهارنظر حضورش در انتخابات را تأیید نکرد. «هنوز نه به دار است و نه به بار. من نمی‌توانم از الان که چیزی مشخص نشده، بگویم که در انتخابات شرکت می‌کنم یا خیر. فعلا تصمیمی برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک نگرفته‌ام و زمانی که ثبت‌نام از کاندیدا‌ها آغاز شد، این موضوع را اعلام می‌کنم».

مصطفی هاشمی‌طبا
او یکی از رؤسای صاحب‌نام کمیته ملی المپیک است که در زمان ریاستش موفق شد به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک هم در بیاید؛ پستی مهم که به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها از دست رفت. رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی در سه دوره ریاست کمیته را برعهده داشته است؛ ابتدا از سال ١٣٦٥ تا ١٣٦٧ رئیس بود و سپس بین سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٨٣ دوباره این پست را در دست گرفت.
برخی از کارشناسان هاشمی‌طبا را مدیری مناسب برای حضور در رأس کمیته ملی المپیک می‌دانند. به نظر می‌رسد رایزنی‌هایی هم برای بازگشت هاشمی‌طبا به کمیته ملی المپیک صورت گرفته است. او چهار سال پیش هم قصد داشت در انتخابات شرکت کند، اما چون شرایط نامزدی ریاست را نداشت، نتوانست وارد رقابت شود. طبق قوانین افرادی می‌توانند نامزد ریاست شوند که عضو هیئت اجرائی کمیته باشند، ریاست فدراسیون‌های المپیکی را برعهده داشته باشند و عضو یا کارشناس خبره فدراسیون‌ها محسوب شوند. از طرفی از عضویتشان در هیئت‌رئیسه فدراسیون هم شش ماه گذشته باشد.
هاشمی‌طبا در انتخابات قبلی عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک بود، اما از عضویتش شش ماه نمی‌گذشت و نتوانست نامزد شود. عضویت این نامزد ریاست‌جمهوری در فدراسیون ژیمناستیک تمدید شده است و این بار او مشکلی از این بابت ندارد. بااین‌حال بازهم موانعی سر راه هاشمی‌طبا وجود دارد؛ او ٧١ سال دارد و بازنشسته است. از آنجا که ریاست کمیته شغل محسوب نمی‌شود او می‌تواند از این موضوع هم برای حل مشکل بازنشستگی استفاده کند. به نظر می‌رسد هاشمی‌طبا درحال‌حاضر گزینه اصلی است.

رضا صالحی‌امیری
یکی از خبرهای مهمی که این روز‌ها به گوش می‌رسد این است که شاید وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به فکر ریاست کمیته ملی المپیک باشد. صالحی‌امیری در سال ٩٢ پس از رأی‌نیاوردن مسعود سلطانی‌فر نزدیک به سه ماه سرپرست وزارت ورزش بود. او برای حضور در انتخابات هم مشکلی ندارد چراکه چندسالی است که عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون هندبال است. به‌هرحال اگر صالحی‌امیری در انتخابات نام‌نویسی کند، می‌توان نتیجه گرفت که او گزینه دولت برای پست ریاست کمیته ملی المپیک است.

سایر گزینه‌ها
احتمال اینکه افراد دیگر هم به فکر حضور در انتخابات بیفتند کم نیست؛ چند رئیس فدراسیون یا اعضای کنونی هیئت اجرائی مثل علیرضا دبیر. از طرفی برخی افراد برای حضور در پست دبیرکلی در تلاش‌اند. فراموش نشود افرادی مثل نصرالله سجادی و بهرام افشارزاده که سابقه قابل‌توجهی در کمیته دارند هم‌اکنون پست مهمی در ورزش ندارند. علی کفاشیان هم شاید بدش نیاید که از فوتبال دل بکند و مانند قبل به عضوی فعال در کمیته ملی المپیک تبدیل شود. باید دید آیا وزارت ورزش هم تلاش می‌کند در این انتخابات نامزدی داشته باشد؟

اهمیت ریاست کمیته ملی المپیک
کمیته ملی المپیک نهادی است که امور اجرائی رقابت‌های مهمی مثل المپیک زمستانی و تابستانی، بازی‌های زمستانی و تابستانی آسیایی، المپیک نوجوانان، المپیک آسیایی نوجوانان، بازی‌های داخل سالن و رزمی، بازی‌های ساحلی و بازی‌های همبستگی اسلامی را برعهده دارد. کمیته هرچند ماه یک رویداد مهم را پیشِ‌رو دارد و فعالیت مطلوبش می‌تواند در حل مشکلات مالی فدراسیون‌ها و نتیجه‌گرفتن ورزشکاران مؤثر باشد.
به همین‌دلیل است که در برخی کشورهای بزرگ برای پست ریاست یکی از افراد پرنفوذ کشور انتخاب می‌شود تا با استفاده از روابط سیاسی و اقتصادی‌اش کمک‌حال رشته‌های مختلف ورزشی باشد. معمولا ریاست کمیته شغل محسوب نمی‌شود و این دبیرکل است که باید کارهای اجرائی را پیش ببرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید