مدیترانه، بزرگ‌ترین قاتل مهاجران

مدیترانه، بزرگ‌ترین قاتل مهاجران

بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی پروژه مهاجران مفقود سازمان بین‌المللی مهاجرت، روزانه ١٦ مهاجر در سراسر جهان جان خود را در مسیر رسیدن به مقصد از دست می‌دهند.

کد خبر : ۴۵۵۱۰
بازدید : ۱۲۸۷
مدیترانه، بزرگ‌ترین قاتل مهاجران
بعد از اینکه ایتالیا جسد ٢٦ دختر نوجوان آفریقایی را روز یکشنبه از آب‌های مدیترانه نجات داد، مقامات ایتالیایی خواهان تحقیقات بیشتر در مورد مرگ این دختران شده‌اند. تصور می‌شود این دختران که بین ١٤ تا ١٨ ساله بودند از اهالی نیجر و نیجریه باشند و مسیر مرگبار اروپا از طریق لیبی را برای مهاجرت انتخاب کرده‌بودند.
بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی پروژه مهاجران مفقود سازمان بین‌المللی مهاجرت، روزانه ١٦ مهاجر در سراسر جهان جان خود را در مسیر رسیدن به مقصد از دست می‌دهند. بر اساس این گزارش در طول ١٠ ماه گذشته ٤٨٦٦ مهاجر در سراسر جهان در مسیر جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش ٦٠ درصد از کل مرگ و میر مهاجران جهان در دریای مدیترانه رخ می‌دهد.

روز سه‌شنبه لورنا چیکوتی، رییس پلیس شهر سالرنوی ایتالیا در مورد نجات ٢٦ دختر نوجوان در دریای مدیترانه به شبکه خبری سی‌ان‌ان اطلاع داد که کالبد شکافی اجساد این دختران انجام شده است تا آثار شکنجه یا آزار جنسی در آن‌ها کشف شود. به گفته این مقام ایتالیایی اجساد قربانیان این حادثه در نزدیکی یک کرجی لاستیکی در حال غرق شدن در دریای مدیترانه توسط امدادگران ایتالیایی کشف شد. به گفته امدادگرانی که صحنه را از نزدیک دیده‌اند در حالی که اجساد دختران در اطراف کرجی روی آب شناور بود، گروهی از نجات‌یافتگان به باقیمانده قایق آویخته بودند.

طی دو روز شنبه و یکشنبه، چهار عملیات نجات در آب‌های مدیترانه انجام شده است. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان تن‌ها در یک عملیات، ٤٠٠ مهاجر به وسیله کشتی اسپانیایی کانتابریا نجات داده‌شدند و در شهر بندری سالرنو پیاده شدند.
به گفته مقامات سالرنو، در بین ٤٠٠ مهاجر نجات‌یافته در این عملیات ٩٠ زن و ٥٣ کودک قرار داشتند. لیبی در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین مسیر مهاجران غیرقانونی برای رسیدن به سواحل اروپا محسوب می‌شود. بسیاری از مهاجران خارجی که از مناطق صحرای آفریقا از جنگ فرار کرده‌اند در کنار تعداد زیادی از آوارگان کشورهای دیگر آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا که از فقر در کشورهای خودشان فرار کرده‌اند، از طریق بنادر لیبی به مسیر مرگبار مدیترانه می‌زنند و وارد بنادر اروپایی می‌شوند.
لیبی به بهشتی برای شبکه‌های قاچاق انسان بدل شده است چرا که خلأ قدرت و فقدان یک دولت در خاک این کشور شمال آفریقا فعالیت‌های آن‌ها را بدون هیچ نظارتی تسهیل کرده است. روز دوشنبه مقامات پلیس ایتالیا دو مرد را با ملیت مصری و لیبیایی به اتهام قاچاق انسان دستگیر کردند.
با این حال ارتباطی میان این دستگیرشدگان با قایق حامل دختران کشف نشده است. از ابتدای سال جاری تاکنون ٢٨٣٩ مهاجر در مسیر دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ١٥٠ هزار نفر موفق شده‌اند از این مسیر خود را به سواحل اروپایی برسانند. سه چهارم از این افراد در ایتالیا پناه گرفته‌اند.
در ماه اوت سال جاری میلادی ایتالیا دو کشتی نظامی به لیبی اعزام کرده است تا بر اساس توافقنامه جدیدی که میان وزیر کشور ایتالیا و دولت طرابلس امضا شده است، گارد ساحلی لیبی را در طرابلس آموزش بدهند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی، از بین هر ٥٠ مهاجری که تلاش کرده‌اند از طریق مدیترانه خود را به سواحل اروپا برسانند، یک نفر جان خود را از دست داده است. بر اساس آماری که سازمان بین‌المللی مهاجرت از ١٠ ماه ابتدایی سال جاری منتشر کرده است، نشان می‌دهد که ١٥٠ هزار و ٩٨٢ مهاجر و پناهنده طی ١٠ ماه از طریق دریا به خاک اروپا رسیده‌اند.
٧٥ درصد از این مهاجران به سواحل ایتالیا انتقال داده‌شده‌اند و بقیه در یونان، قبرس و اسپانیا نگهداری می‌شوند. بر اساس آمار سازمان مهاجرت تعداد مهاجرانی که از این طریق به اروپا وارد شده‌اند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است، در ده ماهه ابتدایی سال ٢٠١٦، تعداد این مهاجران ٣٣٥ هزار و ١٥٨ نفر بود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در عین حال تاکید می‌کند که برای چهارمین سال متوالی تعداد مهاجران مسیر مدیترانه به بیش از ١٥٠ هزار نفر رسیده است. هر چند آمار سال جاری نسبت به دو سال قبل از آن کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در حالی که ده ماه بعد از آغاز سال رقم مهاجران به ١٥٠ هزار نفر رسیده است، در سال ٢٠١٦ ماه سوم سال و سال ٢٠١٥ در ماه هفتم سال این رقم پشت سر گذاشته‌شد. سال ٢٠١٥ بیشترین تعداد مهاجران وارد خاک اروپا شدند و در چند ماه متوالی در هر ماه بیش از ١٥٠ هزار مهاجر وارد خاک اروپا به خصوص یونان شدند.

بر اساس گزارشی که پروژه مهاجران مفقود سازمان بین‌المللی مهاجرت منتشر کرده است، طی سال جاری تعداد کشته‌شدگان مهاجرت به ١٦ نفر در روز رسیده است. در حال حاضر دریای مدیترانه بیشترین مرگ و میر مهاجران را به خود اختصاص داده است و از ابتدای سال جاری میلادی ٢٨٣٩ نفر در این دریا جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ٦٠ درصد از کل کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهد.
در ١٠ ماه ابتدایی سال گذشته ٤١٥٠ مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌بودند که امسال بیش از هزار نفر از تعداد کشته‌شدگان کم شده است.
مدیترانه، بزرگ‌ترین قاتل مهاجران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید