کتاب‌های درسی و جاخالی‌دادن به منتقدان

کتاب‌های درسی و جاخالی‌دادن به منتقدان

امروز بیش از هر زمانی و پیش از هر کسی، رئیس جمهور و سازمان پژوهش‌های آموزش‌وپرورش و دفتر تألیف باید پاسخ‌گوی ناکارآمدی کتاب‌های درسی باشند.

کد خبر : ۴۵۸۶۲
بازدید : ۱۵۷۴
کتاب‌های درسی و جاخالی‌دادن به منتقدان
سخنان رئیس‌جمهور در نقد کتاب‌های درسی در آغازین روز سال آموزشی زمینه گفت‌وگوهای گسترده‌ای دراین‌باره را فراهم کرد و جامعه را به‌درستی و بیش از گذشته به درونمایه‌های آموزشی حساس کرد.
اینکه کتاب‌های درسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی چندمین اولویت در مسیر بهسازی آموزشی است، به چگونگی گام‌برداشتن در مسیر بهسازی بستگی دارد، اما نباید فراموش کرد که ناکارآمدی یک ساختار، آن هم در ساختاری به پیچیدگی آموزش‌وپرورش، تک‌عاملی نیست و بنابراین با بهسازی تک‌بعدی نمی‌توان ناکارآمدی آن را کامل از میان برداشت.
شاید بتوان گفت که به‌روزنبودن و ناکارآمدی کتاب‌های درسی، پیامد سیاست‌های ناکارآمد بنیادینی است که یکی از آن‌ها می‌تواند نگاه کمی به آموزش و دوری از هدف‌های نوین آموزشی باشد. تا هدف‌های نوین آموزشی مانند پرورش شهروندان سنجشگر، اخلاقی و کنشگر با نگاهی جهانی و... دغدغه کل جامعه نباشد، تغییر بهینه کتاب‌های درسی نمی‌تواند کارساز باشد.
برطرف‌کردن دل‌نگرانی‌های رئیس‌جمهور نیاز به همکاری درون و بیرون‌سازمانی دارد که البته دستگاه اجرائی با مدیریت ایشان یکی از تأثیرگذارترین‌ها خواهد بود. اما نکته شگفت‌آور در این زمینه سخنان محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس درازمدت دفتر تألیف کتاب‌های درسی بود.
ایشان به ایرنا می‌گویند «وظایف این وزارتخانه ناظر به آینده است و نباید در تولید کتاب‌های درسی واپس‌گرا باشیم.... سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر تربیت دانش‌آموزان برای آینده کاملا درست است، زیرا ما باید نسل را برای ٢٠ سال بعد تربیت کنیم.
فعالیت‌های انجام‌شده در رابطه با تغییر محتوای کتاب‌های درسی در قالب گزارش مفصلی در اختیار وی قرار داده می‌شود و به‌طور قطع دریافت نظرات دکتر روحانی برای آموزش‌وپرورش بسیار راهگشا خواهد بود». بهرام محمدیان سال‌هاست که یکی از مدیران ارشد سازمان پژوهش‌های آموزش‌وپرورش و همچنین سال‌ها مدیر مستقیم دفتر تألیف کتاب‌های درسی بوده است.
نقد رئیس‌جمهور بیش از هر چیز ایشان و سیاست‌های چندین‌ساله‌اش در دفتر تألیف را هدف گرفته و می‌گیرد اما.... به هر روی گام نخست تغییر در هر زمینه‌ای پذیرش لغزش‌ها و خطاهای گذشته است؛ نه همراه‌شدن با نقد‌ها و منتقدان! امروز بیش از هر زمانی و پیش از هر کسی، ایشان و سازمان پژوهش‌های آموزش‌وپرورش و دفتر تألیف باید پاسخ‌گوی ناکارآمدی کتاب‌های درسی باشند.
پس از پذیرش چنین خطاهایی است که شاید بتوان آن‌ها را بهتر شناخت، از آن‌ها درس گرفت و تجربه اندوخت، راه‌های تازه را یافت و به سوی بهسازی گام برداشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید