داستان روح

داستان روح

بعد از شروع کند ابتدایی، در میانه فیلم بعد از پیامی که مورین از شماره‌ای ناشناخته دریافت می‌کند، چند سکانس هولناک با ضرباهنگ بالا و کشمکشی جذاب خلق شده که در ایده و اجرا دیدنی و به‌یادماندنی است.

کد خبر : ۴۵۹۹۲
بازدید : ۳۱۷۱
داستان روح
آخرین ساخته الیویر آسایاس، منتقد و فیلم‌ساز فرانسوی، اگرچه بهترین اثر کارنامه‌اش نیست، اما منظره تازه‌ای در برابر چشم تماشاگر از داستان‌هایی با حضور ارواح گشوده است.
«خریدار شخصی» (Personal Shopper) داستان برادر و خواهر دوقلویی است که بر اساس علاقه و توانایی مشترکشان در ارتباط با دنیای ارواح و دنیای پس از مرگ و بیماری مشابه و نادر خود با یکدیگر قرار می‌گذارند که هرکدام پس از مرگ برای امکان اثبات ارواح نشانه‌ای از دنیای دیگر برای قل دیگر بفرستد!
حال دختر که خریدار شخصی مدلی مشهور و متمول است، به خانه باد و باران‌خورده‌ای که پسر تازگی در ٢٧ سالگی در آن مرده آمده و منتظر نشانه‌ای از روح برادرش است.
فیلم، روایتی است فلسفی و غریب از حضور ارواح سرگردان و تأثیرشان بر زندگی دیگران. «خریدار شخصی» فیلم شخصیت است. می‌توان ادعا کرد در زمان نزدیک به دو ساعت، سکانسی در فیلم بدون حضور شخصیت اصلی داستان وجود ندارد.
شخصیت‌های دیگر هم با حضور‌های مقطعی و نقش‌های کوتاهشان مانند اشباحی سرگردان کمتر در خاطر می‌مانند، اما برای پیشرفت داستان و نمایان‌کردن ابعاد مختلف شخصیت اصلی مهم و ضروری‌اند.
کریستین استوارت بعد از نقش‌آفرینی تحسین‌شده در نقش مکمل فیلم درخشان «ابرهای سیلس ماریا» که برایش جایزه سزار را به ارمغان‌آورد، این بار هم در دومین همکاری پی‌درپی با آسایاس در نقش مورین کارترایت (که یک آمریکایی است در پاریس) بازی باورپذیر و پرجزئیاتی از نقشی پیچیده با ریشه‌های روان‌شناسانه و اروتیک ارائه می‌دهد و قدرتمندانه فیلم را از آن خود می‌کند.
اندام لاغر، صورت سرد و استخوانی او با نگاه‌های خیره و آرامش نهفته‌اش ترکیب بی‌نظیری برای جان‌بخشی به شخصیتی کم‌حرف با پتانسیل ماورایی در فیلم‌نامه‌ای این‌چنین موجز و کم‌دیالوگ ساخته است. در این تریلر معمایی که اندکی کشدار روایت می‌شود، با اینکه پلات فیلم‌نامه در شروع از عناصری از فیلم‌های ترسناک بهره برده، اما در توالی رخداد‌ها با تلاش برای برهم‌زدن مؤلفه‌های ژانر تبدیل می‌شود به تجربه‌ای رادیکال در همراه‌کردن تماشاگر با شخصیت اصلی و دنیای خاص و غریبی که حول محورش شکل گرفته است.
داستان به تدریج به طرزی ظریف با تمرکز بر حساسیت‌های زندگی مورین در نقش خریدار شخصی مدلی مشهور و متمول از فضای ترس و دلهره فیلم‌های مشابه با حضور ارواح فاصله می‌گیرد و با راه‌یافتن به خلوت‌ها و ترس‌های ممنوعه قهرمان فیلم و ارتباط عجیب و نزدیکی که با ارواح دارد درامی پرتعلیق بنا می‌کند.

بعد از شروع کند ابتدایی، در میانه فیلم بعد از پیامی که مورین از شماره‌ای ناشناخته دریافت می‌کند، چند سکانس هولناک با ضرباهنگ بالا و کشمکشی جذاب خلق شده که در ایده و اجرا دیدنی و به‌یادماندنی است.

آسایاس در میان‌سالی در دوره‌ای که پرکارتر از قبل به نظر می‌رسد، بعد از آنکه با ترکیب چندلایه و متراکم ادبیات، تئاتر و سینما و خلق نقش در نقش و شخصیت‌هایی بدیع در «ابرهای سیلس ماریا» با حضور قدرتمند و فراموش‌نشدنی ژولیت بینوش در نقش اصلی اثری غبطه‌برانگیز ساخت، سال گذشته برای «خریدار شخصی» جایزه مشترک کارگردانی را به همراه کریستین مونجیو «فارغ‌التحصیل» در فستیوال کن از آن خود کرد تا توانایی‌اش در کارگردانی را این‌بار با تجربه‌ای در حضور ارواح ثبت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید