السیسی از ریاض فاصله می‌گیرد

السیسی از ریاض فاصله می‌گیرد

السیسی از طرح هرگونه انتقاد علیه ایران خودداری می‌کند. این در صورتی است که متحد او یعنی عربستان ‌سعودی با تشدید تنش‌ها سعی می‌کند از یک جنگ نیابتی در یمن و لبنان یا سوریه به سمت یک رویارویی مستقیم با تهران برود.

کد خبر : ۴۶۰۰۱
بازدید : ۱۷۴۲
السیسی از ریاض فاصله می‌گیرد

الجزیره | یک‌ بار دیگر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، ساز جدایی زده و درمورد بحران‌های منطقه به‌ویژه‌ لبنان که ریاض یکی از پایه‌های آن است، راه خود را جدا کرده است.

این در حالی است که کمتر انتظار می‌رود در چنین شرایطی بین ریاض و قاهره تفاوتی وجود داشته باشد. پرسشی را که ناظران مطرح می‌کنند، این است که آیا این نوع موضع‌گیری السیسی ناشی از منافع واقعی قاهره است یا یک نوع دیپلماسی خاص و مرحله‌ای که می‌تواند دوباره دچار چرخش شود؟

عبدالفتاح السیسی اخیرا در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «مصر تصمیم به اتخاذ اقداماتی علیه حزب‌الله لبنان ندارد».

این در حالی است که عربستان‌سعودی خواستار تحمیل مجازات‌های سنگین علیه این گروه در لبنان است. السیسی با لحنی کاملا متفاوت با عربستان‌سعودی در قبال حزب‌الله و لبنان، در مصاحبه دیگری با روزنامه الشرق‌الاوسط سعودی، گفت: «لبنان طبیعتا دولتی متکثر و با ترکیبی متنوع است. توازن در لبنان یکی از شروط استقرار و ثبات این کشور است. باید این توازن بدون دخالت خارجی حفظ شود».

نکته قابل‌توجه اینکه السیسی در گفت‌وگوی خود با این روزنامه سعودی تا توانست از سیاست جدید عربستان در قبال عراق تجلیل اما سعی کرد از پرداختن به سیاست عربستان در قبال لبنان به حاشیه رفته و کمتر به آن بپردازد. حتی السیسی در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط ابراز امیدواری کرد منطقه درگیر جنگ جدیدی نشود و در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله اسرائیل به حزب‌الله لبنان به این بسنده کرد که: «تنش‌ها و درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارد، کافی است».

مصر و ایران
السیسی درهمین‌حال از طرح هرگونه انتقاد علیه ایران خودداری می‌کند. این در صورتی است که متحد او یعنی عربستان ‌سعودی با تشدید تنش‌ها سعی می‌کند از یک جنگ نیابتی در یمن و لبنان یا سوریه به سمت یک رویارویی مستقیم با تهران برود.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در تماس با وزیر خارجه بریتانیا گفته بود موشک بالستیک شلیک‌شده از یمن به ریاض را یک اقدام جنگی از سوی ایران تلقی می‌کند.

تقریبا یک هفته پیش از این تحولات بود که عبدالفتاح السیسی میزبان نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، بود. او همچنین در یک تماس تلفنی با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، گفت‌وگو کرد و در هر دوی این دیدار و گفت‌وگوها، خواستار آرامش در لبنان شده بود که کاملا در نقطه مقابل موضع‌گیری عربستان قرار می‌گیرد.

ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج‌فارس، می‌گوید عربستان به دلیل حضور حزب‌الله با دولت لبنان به‌عنوان یک «دولت در حالت جنگی» رفتار خواهد کرد. او یادآور شد به سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گفته «کارهایی را که حزب‌الله می‌کند اعلام جنگ علیه عربستان‌سعودی است». هم‌صدا با او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز پیش‌تر گفته بود حزب‌الله را خطری برای لبنان و کل منطقه می‌داند. ازهمین‌رو کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه این حزب برقرار کرد.

موضعی دردناک
به نظر تحلیلگران اینکه عبدالفتاح السیسی ساز جداگانه‌ای نسبت به عربستان می‌نوازد، امر تازه‌ای نیست. مصر تاکنون چند بار موضع متفاوت خود را نسبت به عربستان ازجمله درباره سوریه نشان داده است.

عبدالفتاح السیسی بارها از نظام بشار اسد حمایت کرده و با هرگونه حمله به ارتش سوریه مخالف بوده است. مخالفان سوری که از سوی عربستان تجهیز سیاسی و نظامی می‌شوند، بارها گزارش داده‌اند که قاهره سلاح‌هایی در اختیار نظام اسد می‌گذارد تا به وسیله آنها سرکوبشان کند.

نمونه‌های این تفاوت بین موضع مصر و عربستان درباره سوریه فراوان است. دو سال پیش السیسی در گفت‌وگو با کانال «سی‌ان‌ان»، به شکلی واضح گفت سقوط نظام اسد به معنای فروپاشی ارتش او و افتادن سلاح‌های این ارتش به دست تروریست‌هاست.

این مسئله تهدیدی برای لبنان، اردن و حتی اسرائیل خواهد بود. مصر همچنین بارها به قطع‌نامه‌هایی رأی داده است که کاملا با سیاست‌های عربستان‌سعودی در تناقض بوده است. یک نمونه آن رأی نماینده مصر به قطع‌نامه‌ای بود که روسیه درباره سوریه پیشنهاد کرده بود.

در آن زمان عبدالمعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد، از جلسه خارج شده و به صورت آشکار از موضع بی‌سابقه مصر انتقاد کرد. مسئله حیرت‌آور برای تحلیلگران این است که اختلاف موضع مصر و عربستان در پرونده‌های مهمی خود را نشان می‌دهد؛ ازجمله پرونده ایران. این در حالی است که عربستان‌سعودی ایران را دشمن استراتژیک خود معرفی می‌کند. برخی می‌گویند السیسی نمی‌خواهد به‌کلی ارتباط خود را با ریاض قطع کند زیرا همچنان در انتظار کمک‌های مادی عربستان‌سعودی است. گفته می‌شود اخیرا عربستان‌سعودی از پاسخ‌دادن به درخواست کمک‌های مصر سر باز زده است. همین مسئله تردید‌هایی را نسبت به آینده ارتباط السیسی با متحدانش در بین کشورهای همراه عربستان مطرح می‌کند‌.
منبع: ‌الجزیره
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید