جنگ نیابتی در لبنان

رهبران اسرائیلی که دوبار در جنگ با حزب‌الله شکست خورده‌اند، اکنون به‌خوبی می‌دانند که جنگ سوم هزینه زیادی خواهد داشت و نتایج آن نامعلوم است، چراکه ۱۵۰ هزار موشک در زرادخانه حزب‌الله وجود دارد و ارتش لبنان نیز به لطف حضور میشل عون، رئیس‌جمهوری که معادلات سیاسی و نظامی را با ائتلافش با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و متحدکردن طایفه سنی و شیعه تغییر داده است، به جبهه حزب‌الله خواهد پیوست.

کد خبر : ۴۶۰۰۶
بازدید : ۲۰۲۹
عبدالباری عطوان | «زمانی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، بر استقلال لبنان و احترام کشورش به سعد حریری «بازداشت‌شده» به‌عنوان شریک قوی برای واشنگتن تأکید می‌کند و نسبت‌به تبدیل لبنان به میدان جنگ نیابتی هشدار می‌دهد، سخنش با دو طرف اصلی است:
اول رهبران عربستان و دوم رهبران اسرائیل».

این هشدار تیلرسون کاملا با موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از محمد بن سلمان، ولیعهد و مرد قدرتمند عربستان، حمایت بی‌چون‌وچرا می‌کند، در تضاد است؛ محمد بن سلمانی که بر تمامی مراکز قدرت اصلی حاکم است و کمپین تشدید موضع علیه ایران را برعهده دارد و می‌خواهد درگیری‌ها را به پایگاه اصلی در شرق دریای مدیترانه؛ یعنی لبنان بازگرداند؛ جایی که هم‌پیمان قوی ایران؛ یعنی حزب‌الله حضور دارد.

تیلرسون نماینده نهاد حاکم در آمریکا و مهم‌ترین تصمیم‌گیرنده در امور استراتژیک این کشور است و فکر نمی‌کنیم این حرف را در هواپیمایی که او را به ویتنام می‌برد، بیهوده گفته باشد، بلکه او خطر قریب‌الوقوعی را علیه لبنان احساس کرد که توفان‌های آن بعد از احضار سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی و مجبورکردنش به استعفا در اقدامی شتابزده و نسنجیده در حال جمع‌شدن است.

تیلرسون کشورش را از هرگونه برنامه‌ها برای مداخله نظامی در لبنان دور نگه می‌دارد. عربستان بعد از اینکه با قدرت انصارالله و علی عبدالله صالح برای پایداری به مدت دوسال‌ونیم در برابر حملات و رسیدن موشک‌های بالستیک به پایتختش و ورود بحران قطر به مرحله رکود و ابقای بشار اسد در قدرت غافلگیر شد، تصمیم گرفت جنگ را به لبنان منتقل کند.

فکر کرد که مجبورکردن حریری به استعفا به ایجاد نتایج فاجعه‌بار در سطح سیاسی و اقتصادی و چه‌بسا امنیتی و برخاستن لبنانی‌ها علیه حزب‌الله و مسئول‌دانستن آن منجر خواهد شد.

آنچه اتفاق افتاد به طور کامل عکس چیزی است که عربستان فکر می‌کرد. مسئله «بازداشت» حریری در ریاض به مسئله توافق ملی لبنانی و نشانه‌رفتن تیر اتهامات به سمت عربستان تبدیل شد. مهم‌تر از این مسئله، مطبوعات خارجی به کمپینی پیوستند که خواهان آزادی فوری حریری و بازگشتش به لبنان هستند.

دوف زکهایم که پیش‌تر پست‌هایی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) داشته، چند روز پیش در مقاله‌ای برای مجله فارن‌پالیسی درباره ائتلاف سه‌گانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و محمد بن سلمان صحبت کرد.

او گفت که ائتلاف میان این سه در حال قوت‌گرفتن است و طرحی برای تشدید موضع علیه ایران دارند.

او تأکید کرد که کوشنر سه‌بار به ریاض سفر کرده که آخرین آن سفر محرمانه وی بود و تمامی احتمالات در آن، از جمله جنگ مطرح است، اما دان شاپیرو، مشاور سابق باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه، چند روز پیش مقاله‌ای را در روزنامه هاآرتص منتشر و تأکید کرد که عربستان طرحی برای انتقال درگیری به لبنان دارد و از اسرائیل خواسته در این طرح به ریاض کمک نظامی کند. شاپیرو نسبت به قبول این طرح هشدار داد.

به‌هیچ‌وجه در این مسئله بحث نمی‌کنیم که نگرانی اسرائیل از افزایش قدرت حزب‌الله و گسترش نفوذ ایران در منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

اما رهبران اسرائیلی که دوبار در جنگ با حزب‌الله شکست خورده‌اند، اکنون به‌خوبی می‌دانند که جنگ سوم هزینه زیادی خواهد داشت و نتایج آن نامعلوم است، چراکه ۱۵۰ هزار موشک در زرادخانه حزب‌الله وجود دارد و ارتش لبنان نیز به لطف حضور میشل عون، رئیس‌جمهوری که معادلات سیاسی و نظامی را با ائتلافش با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و متحدکردن طایفه سنی و شیعه تغییر داده است، به جبهه حزب‌الله خواهد پیوست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید