بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌ای آمریکا

بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌ای آمریکا

باید سؤال کرد که هم‌اکنون چه اتفاقی افتاده است که داعش به‌صورت کاملا مسلح و هماهنگ در توافق با نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌ای آن، نه تنها از مناطق مورد نظر ائتلاف خارج می‌شوند که همچنان با حفظ وضعیت جنگی خود از بین صفوف آنان به نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن حمله می‌کنند.

کد خبر : ۴۶۰۵۲
بازدید : ۱۶۷۴
بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌ای آمریکا

بقایای داعش در خدمت استراتژی منطقه‌ای آمریکا اردشیر زارعی‌قنواتی | رابطه مشکوک نیروهای آمریکایی با گروه داعش همواره مورد توجه ناظران سیاسی و تحلیلگران امور بین‌المللی بوده است. در ماه‌های اخیر، دولت روسیه و سوریه چندین‌بار به همکاری آمریکا با گروه داعش در مناطق «دیرالزور»، «رقه»، «ابوکمال» و همچنین در جنوب شرقی این کشور به ائتلاف به رهبری آمریکا و نهادهای بین‌المللی شکایت کرده‌اند، اما هربار این اتهام با تکذیب مقامات واشنگتن روبه‌رو شده است.

از همان روزهای پیشروی نیروهای متحد آمریکا به‌سوی رقه، بسیاری از منابع مستقل و شاهدان عینی با ارسال خبر و بعضی ویدئوهای شخصی نشان می‌دادند که نیروهای داعش به‌صورت مسلح و از میان صفوف این نیروها، به‌راحتی از رقه خارج می‌شوند.

از طرف دیگر، امروز بعد از ضدحمله داعش در شهر ابوکمال سوریه و بازپس‌گیری دوباره این شهر مهم و استراتژیک که چند روز قبل به‌دست ارتش سوریه و متحدان آن آزاد شده بود، این واقعیت اثبات شد که داعش با همه ضرباتی که خورده است، به‌راحتی هیچ موضع و جبهه‌ای را ترک نمی‌کند.

بالاخره در چند روز اخیر، با انتشار فیلم‌های تقریبا واضع و غیرقابل‌تردید مشخص شد که خروج داعش از شهر رقه بیش از آنچه فرار مخفیانه نیروهای پراکنده آنان از میدان جنگ باشد، درراستای سناریو و توافقی محرمانه بین این گروه با فرماندهان نظامی آمریکا و نیروهای کُرد متحد آن بوده است و اتفاقا همین ویدئو‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که نیروهای مسلح خارجی داعش به‌همراه حدود چهارهزار نفر از خانواده‌های آنان، در‌حالی‌که همگی مسلح بوده و حتی جلیقه‌های انتحاری به کمر بسته بودند، در کمال امنیت و بدون هیچ مانعی از بین صفوف محاصره‌کنندگان خود از شهر خارج می‌شوند.

با انتشار ده‌ها فیلم و ویدئو و همچنین اظهارات فرماندهان میدانی جنگ بین نیروهای سوریه دموکراتیک و گروه داعش مبنی‌بر توافقی دوطرفه برای خروج همه نیروهای داعش، ازجمله اعضای خارجی آن، از شهر رقه که بسیاری از آنان تحت حمایت همین نیروهای ائتلافی به‌سمت جبهه‌های جنگ با ارتش سوریه نقل مکان کرده‌اند، دیگر هیچ‌جای تردیدی برای این گمانه‌زنی که واشنگتن از داعش به‌عنوان یک کارت بازی استفاده می‌کند، باقی نمی‌ماند.

روس‌ها نیز که بیش از همه بر اوضاع میدان‌های جنگ در سوریه اشراف عملیاتی و اطلاعاتی دارند و به‌صورت مستمر با «مانیتورینگ» مناطق درگیری وضعیت را لحظه‌به‌لحظه رصد می‌کنند، بار‌ها از نقل‌وانتقال نیروهای داعشی و دیگر تروریست‌ها در مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و متحدان محلی آنان در تأیید این وضعیت و چرایی بسیاری از حملات غافلگیرکننده نیروهای داعشی در جبهه دیرالزور، رقه و جدیدترین مورد آن شهر مرزی ابوکمال، اسناد بسیاری را منتشر کرده‌اند.

همواره اعتراض مقامات سیاسی و فرماندهان میدانی روسیه از این وضعیت با تکذیب آمریکایی‌ها روبه‌رو می‌شد و روس‌ها و دولت دمشق را متهم به اتهام‌زنی بدون دلیل می‌کردند. چنانچکه قبل از ضدحمله و اشغال دوباره شهر ابوکمال، یکی از فرماندهان نظامی روسیه، از فرماندهان نظامی آمریکایی پرسید:

«چرا تروریست‌ها با فناوری نظامی و تسلیحات سنگین در مناطق تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی حضور داشته و این شبه‌نظامیان قصد دارند حملات جدیدی را به ارتش سوریه در منطقه بوکمال ترتیب دهند»؛

اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند و در کمتر از ٢٤ ساعت بعد با حمله داعش این شهر دوباره به تسخیر آنان درآمد. این حکایت بار‌ها در جبهه دیرالزور نیز اتفاق افتاده است و نیروهای داعش در زیر پوشش امنیتی نیروهای تحت حمایت آمریکا به‌صورت مستمر به ارتش سوریه و متحدان آن حمله می‌کنند.

هم‌اکنون همه گمانه‌زنی‌ها درباره همکار درباره نیروهای آمریکایی با داعش با وقایع و اسناد جدیدی که منتشر شده، قابل اثبات است. باید سؤال کرد که هم‌اکنون چه اتفاقی افتاده است که داعش به‌صورت کاملا مسلح و هماهنگ در توافق با نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌ای آن، نه تنها از مناطق مورد نظر ائتلاف خارج می‌شوند که همچنان با حفظ وضعیت جنگی خود از بین صفوف آنان به نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن حمله می‌کنند.

همه این تحرکات توطئه‌گرایانه تابع سناریویی کاملا هماهنگ انجام شده است و در آستانه پیروزی ارتش سوریه در جنگ، واشنگتن برای حفظ توازن قدرت و شرایط جنگی که بهانه حضور آنان در این کشور است، سعی دارد از بقایای داعش و دیگر تروریست‌ها برای جلوگیری از پیروزی کامل ارتش سوریه استفاده کند.

موضوع حتی فراتر از دولت اسد و معادلات داخلی این کشور است و از آنجا که سوریه میدان جنگ نیابتی منطقه‌ای و بین‌المللی بین گروه‌بندی‌های رقیب است، خاتمه جنگ در این کشور به همان نسبت که یک پیروزی برای اسد و متحدان اوست، شکستی برای نیروهای شورشی و سیاست استراتژیک محور واشنگتن-ریاض-تل‌آویو هم خواهد بود.

در خاورمیانه همه رخدادهای سیاسی و نظامی در ارتباطی سیستماتیک باهم قرار دارند و حتی آنچه امروز در لبنان با استعفای تحمیلی «سعد حریری»، نخست‌وزیر این کشور، ازسوی ریاض انجام گرفته است، قطعه‌ای دیگر از همین پازل بی‌ثبات‌سازی و رقابت منطقه‌ای است.

داعش نیز به سرنوشت «القاعده» دچار شده است و این گروه از این پس مستقیما به عنوان یک کارت بازی در سیاست استراتژیک آمریکایی نقش «محلل» را بازی می‌کند و جایگاه بدون قلمرو آن، اینک مصونیت حفظ موجودیت تخریب‌گر آنان را تضمین می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید