نه علی مطهری به وکیل تحمیلی!

نه علی مطهری به وکیل تحمیلی!

یک سال پیش در چنین روزهایی سخنرانی نایب‌رئیس مجلس دهم به مناسبت اربعین در مشهد لغو شد.بی‌هیچ توضیح بیشتری. علی مطهری، اما ماجرا را پیگیری کرد و حالا در شرایطی قرار گرفته که پرونده به دادگاه ویژه روحانیت رفته و او هم بنا ندارد زیر بار وکیل تحمیلی برود.

کد خبر : ۴۶۱۷۸
بازدید : ۱۴۵۸
نه به وکیل تحمیلی!
یک سال پیش در چنین روزهایی سخنرانی نایب‌رئیس مجلس دهم به مناسبت اربعین در مشهد لغو شد. بنا بود علی مطهری سخنران یک برنامه در مشهد باشد و همه مجوز‌ها اخذ شده بود که به‌ناگاه خبر آمد دادستان سخنرانی او را لغو کرده است. بی‌هیچ توضیح بیشتری. علی مطهری، اما ماجرا را پیگیری کرد و حالا در شرایطی قرار گرفته که پرونده به دادگاه ویژه روحانیت رفته و او هم بنا ندارد زیر بار وکیل تحمیلی برود.
خبری هم از وضعیت پرونده نیست. مطهری زیر بار وکیل تحمیلی نرفته و چندان اطلاعی از پرونده در دست ندارد. او می‌گوید:
«پرونده را به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده‌اند. گفتند زمانی ایشان لباس روحانیت بر تن داشته، اما خب واقعیت این است که ایشان الان روحانی نیستند و یک زمانی معمم بوده‌اند. در آنجا هم وکیل باید روحانی باشد و از وکلای موردنظر دادگاه ویژه روحانیت».

علی مطهری منتقد این وضعیت است و تأکید دارد: «اینکه بخواهیم صرفا بین وکلای خاصی انتخاب کنیم رانت و کاملا غیرعادلانه است. به همین خاطر وقتی شرایط این‌طور شد، من در روند پیگیری پرونده‌ام اصلا وکیلی نگرفتم، چراکه به نظرم کار عادلانه‌ای نبود. این نکته قابل‌تأمل است که موکل در این دادسرای ویژه نمی‌تواند از حق وکیل تعیینی بهره ببرد و ناچار از گرفتن وکیل روحانی موردنظر دادسرای ویژه است».

هنوز پاسخی نیامده است
مطهری درباره اینکه پرونده‌اش به کجا رسیده نیز گفته: «ما منتظریم و هنوز هیچ حکمی صادر نشده است. فکر می‌کنم از زمان شکایت من نزدیک به هشت ماه گذشته و هنوز پاسخی ارائه نشده است».

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری نوشت که «وزارت کشور چکاره است در مشهد؟!» سال گذشته در حالی از سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، به مناسبت اربعین در مشهد جلوگیری شد که با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاضر شده بودند.

قرار بود این مراسم در سالن ساپکو مشهد برگزار شود، اما پلیس پیش از آغاز مراسم در محل حاضر شد و با اعلام اینکه سخنرانی مطهری لغو شده، تلاش کرد حاضران در این مراسم را متفرق کند.

گفتند دادستان مشهد، روحانی است
مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری در پرونده شیراز، نیز می‌گوید: «مطهری از دادستان خراسان‌رضوی در پی لغو سخنرانی‌اش در مشهد شکایت کرد.
آن شکایت را تا مراحلی نیز پیش بردیم تا اینکه گفتند دادستان، روحانی است و پرونده را به دادگاه ویژه روحانیت فرستادند و از آن به‌بعد دیگر حسب قوانین من نمی‌توانستم وکالت پرونده را برعهده بگیرم».

وکیل علی مطهری پیش‌تر درباره انتقال پرونده او به دادگاه ویژه روحانیت گفته بود: «هرچند متهم موصوف، کت‌وشلواری و بدون عبا و عمامه است، اما با نظر بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ٢٨ تهران، به دلیل اینکه او تحصیلات حوزوی دارد، قرار عدم صلاحیت رسیدگی پرونده به شایستگی دادسرای ویژه روحانیت صادر شده است.
نقد وارده به این قرار است که به نظر من اراده و قصد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی خدابیامرز، در دستور تأسیس دادگاه‌های ویژه روحانیت، رسیدگی ویژه‌تر و سریع‌تر به اتهامات کسانی است که روحانی بوده و شاید بتوان قصد حضرت امام را به‌لحاظ تشابه با آنچه که هم‌اکنون با قصد تأسیس عناوین دادسراهای ویژه جرائم پزشکی، دادسرای ویژه کارکنان دولت، دادسرای ویژه اطفال، دادسرای ویژه جنایی، دادسرای ویژه رایانه و... موجود است».

دادستان مکلا و کت‌وشلواری است
مصطفی ترک‌همدانی همچنین درباره روحانی‌بودن یا نبودن دادستان مشهد می‌گوید: «بنا بر ماده ١٦ آیین‌نامه دادگاه ویژه روحانیت، روحانی به کسی اطلاق می‌شود که ملبس به لباس روحانیت باشد یا در حوزه مشغول تحصیل باشد یا اگر به کار دیگری مشغول است، عرفا روحانی محسوب شود.
ضمن اینکه متهم پرونده در حوزه مشغول به تحصیل نیست و صرفا تحصیلات حوزوی داشته و اصطلاحا «مکلا و کت‌وشلواری است» و ماده ١٦ آیین‌نامه شامل حال او نمی‌شود. با این وصف هرگاه کسی مدعی تحصیل یا مدرک حوزه شود، عملا از شمول بسیاری از مواد قانونی آیین دادرسی کیفری خارج می‌شود».

از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد تا به امروز یک سال می‌گذرد. به گفته او، هنوز پاسخی از مراجع ذی‌ربط برای او نیامده و مشخص نیست دلیل لغو سخنرانی چه بوده و نحوه صدور این حکم به چه شکلی بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید