مضرات دهان شویه‌ها

مضرات دهان شویه‌ها

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دهان شویه‌های قوی قادر به از بین بردن باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند از افزایش وزن و دیابت جلوگیری می‌کنند.

کد خبر : ۴۶۴۰۵
بازدید : ۱۴۹۹۸
تحقیقات اخیر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهند، دهان شویه‌ها می‌توانند باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرند و احتمال ابتلا به دیابت را بالا ببرند

فرادید | چندین بارمسواک زدن در روز ممکن است مفید باشد و یا حتی بی ضرر.

به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دهان شویه‌های قوی قادر به از بین بردن باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند از افزایش وزن و دیابت جلوگیری می‌کنند.

معمولا از دهان شویه‌ها برای هدف از بین بردن بوی بد دهان و جلوگیری از ایجاد پلاک‌ها استفاده می‌شوند، اما این نیز مهم است که بدانیم مصرف بی رویه آن‌ها ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند.

محققان دانشگاه هارواد متوجه شده اند، افرادی که دوبار در روز از دهان شویه‌ها استفاده می‌کنند، ۵۵ درصد احتمال ابتلا به دیابت و همچنین به افزایش قند خون، کمک بسیاری می‌کنند که به خودی خود میزان قابل توجهی است.

همانطور که مطالعات قبلی نشان می‌دادند، بهداشت دهان و دندان امری است با مشکلاتی که در قسمت‌های مختلف بدن اتفاق می‌افتند مرتبط هستند. در واقع اولین تحقیقات نشان می‌دادند که این اقدامات به ظاهر مثبت ممکن است عواقب غیر منتظره‌ای داشته باشند.

پروفسور جوشی پورا، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: " اکثر این دهان شویه‌ها ضد باکتریایی، انتخابی نیستند. "

به عبارت دیگر، آن‌ها باکتری‌های خاصی را مورد هدف قرار نمی‌دهند، در عوض بر روی طیف گسترده‌ای از باکتری‌های تاثیر می‌گذارند. "

تحقیقات اخیر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهند، دهان شویه‌ها می‌توانند باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرند و احتمال ابتلا به دیابت را بالا ببرند

با توجه به تحقیقات، دهان‌شویه ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.


در این مطالعه ۲۰۶، ۱ نفر بین بازه سنی ۴۰ تا ۶۵ که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند، شرکت کرده و مورد بررسی قرار گرفته بودند.

در طول مطالعه حدود ۱۷ درصد افراد، مبتلا به دیابت و یا دارای نشانه هایی از این بیماری بودند. این تحقیق نشان داد که یکبار استفاده از دهان شویه‌ها در روز، احتمال بروز مشکلات دیابتی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و برای کسانی که روزانه دوبار مصرف می‌کنند این احتمال تا ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

پروفسور جوشی پورا می‌گوید، باکتری‌های مفید دهان می‌توانند از بدن در مقابل مشکلاتی مانند دیابت و چاقی محافظت کنند، و از جمله کار هایی که این میکروب‌ها می‌توانند انجام دهند، کمک به کند کردن تولید نیتریک اکسید و تنظیم سطح انسولین است.

همچنین اکسید نیتریک در تنظیم متابولیسم، تعادل انرژی و حفظ سطح قند خون نقشی بسیار مهم دارد.

دهان شویه‌ها برای چندین سال است که مورد استفاده هستند، اما اولین محصول تجاری، در اواخر قرن نوزدهم با نام لیسترین عرضه شد، در واقع قبل از آن جوزف لیستر جراح انگلیسی برای اولین بار مسئله ضدعفونی کردن اجسام را مطرح کرده بود.

امروزه بسیاری از دهان شویه‌ها حاوی ضد عفونی کننده‌های قوی از جمله کلر هگز یدین، تریکلوزان، استیل کلرید، الکل، فلوراید و پر اکسید هستند.

علاوه بر این محققان هشدار می‌دهند که از بین رفتن باکتری‌های مفید باعث می‌شود که فضای رشد برای باکتری‌های مضر به طور بالقوه فراهم شود که امری خطرناک است. ان‌ها همچنین توصیه می‌کنند که شستشوی دهان با این محلول‌ها یکبار در روز کافی است.

انجمن دندانپزشکی بریتانیا استفاده روزانه از دهان شویه‌ها را به عنوان بخش ضروری از بهداشت دهان و دندان نمی‌داند و درباره مصرف آن نیز هشدار هایی می‌دهند، " افزایش میزان مصرف، سبب از بین رفتن پلاک دندان‌ها می‌شود. "

اخیرا یک مطالعه منتشر شده در اوایل سال جاری نشان می‌داد که برخی از باکتری‌های دهان علاوه بر مقابله با تعدادی از بیماری‌ها نظیر دیابت به جلوگیری از چاقی و افزایش وزن نیز کمک به سزایی می‌کنند.

همچنین مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود، بیان می‌داشت که تن‌ها یک هفته استفاده مدوام روزانه از دهان شویه‌ها می‌تواند تولید نیتریت دهانی را به میزان ۹۰ درصد کاهش دهد و میزان سطح نیتریت را در خون تا ۳۰ درصد کمتر کند. این تغییرات همچنینن ممکن است موجب افزایش قابل توجهی از فشار خون شوند.

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده اند، مضرات استفاده از دهان شویه‌ها کمی بیشتر از مزایای آن هاست؛ و این مطالعه بیشتر این مسئله را بیان می‌کند که استفاده از این محصولات باید با دقت انجام شود.

" استفاده از دهان شویه‌ها همچنین می‌تواند تاثیر منفی بر روی کنترل میزان دیابت و عوارض احتمالی داشته باشد، بنا براین می‌توان گفت که این محصولات با فشار خون و دیابت تقریبا ارتباطی نزدیک دارند. "

این مقاله در مجله نیتریک اکسید Nitric Oxide منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید