اشاره ناچیز فرانسیس

اشاره ناچیز فرانسیس

پاپ فرانسیس در سفر خود به میانمار به دلیل آنچه «احترام به میزبان» خوانده‌شد از اشاره به نام این مسلمانان روهینگیا خودداری کرده‌بود. بسیاری از سازمان‌های جهانی حقوق بشر و همچنین آوارگان روهینگیا، این رفتار پاپ را ناامیدکننده توصیف کردند.

کد خبر : ۴۶۶۳۹
بازدید : ۱۶۱۰
اشاره ناچیز فرانسیس
پاپ فرانسیس عاقبت چهار روز بعد از آغاز سفر جنجالی آسیایی‌اش، حاضر شد اقلیت مسلمان «روهینگیا» را با نام خطاب کند، هر چند که این کار بعد از خروج او از میانمار و در دیداری با آوارگان «روهینگیا» در بنگلادش انجام شد.
او در اظهارات روزهای گذشته خود در خاک میانمار مشخصا از اشاره به نام اقلیت مسلمان خودداری کرده‌بود. پاپ فرانسیس، در دیدار با تعدادی از آوارگان مسلمان در بنگلادش به دلیل آنچه «بی‌تفاوتی جهان» عنوان کرد از آنان عذرخواهی کرد و گفت: «امروز حضور خداوند را با عنوان روهینگیا یاد می‌کنند.»
از میان بیش از ٦٢٠ هزار آواره مسلمان که در اردوگاه‌هایی در خاک بنگلادش ساکن شده‌اند، ١٦ نفر شامل ١٢ مرد، ٢ زن و ٢ دختر جوان برای دیدار با پاپ فرانسیس به داکا سفر کرده‌اند.
دیدار پاپ با آوارگان مسلمان، در اقامتگاه اسقف اعظم، در داکای بنگلادش انجام شد. به گزارش آسوشیتدپرس پاپ در این دیدار گفت: «شاید نتوانیم کار زیادی برای شما بکنیم، اما تراژدی که برای شما روی می‌دهد درون قلب‌های ما است.»
پاپ که به نوشته خبرنگار آسوشیتدپرس بسیار احساساتی به نظر می‌رسید، گفت: «از طرف کسانی که شما را آزار می‌دهند، آزار داده‌اند، کسانی که به شما آسیب رسانده‌اند و از همه مهم‌تر به خاطر بی‌تفاوتی جهان من از شما طلب بخشایش می‌کنم.»
پاپ فرانسیس با اشاره به «قلب بزرگ» بنگلادش که آوارگان را پذیرفته است، گفت: «من از قلب بزرگ شما می‌خواهم که شفاعتی را که ما به دنبال آن هستیم به ما بدهد.» رهبر کاتولیک‌های جهان خواهان ادامه کمک و امدادرسانی به آوارگان شد و گفت: «باید حقوق این افراد شناسایی شود.» او گفت: «ما در دل‌های‌مان را نمی‌بندیم، نگاه‌مان را نمی‌دزدیم.»

دولت بوداییان حاکم میانمار رسما اجازه اطلاق وا‍‌ژه روهینگیا را به اقلیت مسلمان این کشور نمی‌دهد و معتقد است این افراد بنگالی‌هایی هستند که به صورت غیرقانونی به خاک این کشور مهاجرت کرده‌اند.
به همین دلیل دولت میانمار با وجود اینکه جمعیت مسلمانان برای نسل‌های متوالی در خاک این کشور زندگی کرده‌اند، حاضر به اعطای شهروندی به این افراد نیست.
پاپ فرانسیس نیز در سفر خود به میانمار به دلیل آنچه «احترام به میزبان» خوانده‌شد از اشاره به نام این اقلیت خودداری کرده‌بود. بسیاری از سازمان‌های جهانی حقوق بشر و همچنین آوارگان روهینگیا، این رفتار پاپ را ناامیدکننده توصیف کردند.
پاپ پیش از این در واتیکان با اشاره به این موضوع اذیت و آزار «برادران و خواهران روهینگیا» را محکوم کرده‌بود.
واتیکان در دفاع از سکوت علنی پاپ گفته‌بود که این کار لازمه دیپلماسی بود و او در گذشته و همچنین در دیدارهای خصوص این اقدامات علیه اقلیت روهینگیا را محکوم کرده است.
دیدار پاپ فرانسیس با آوارگان در مراسمی انجام شد که قرار بود در آن، ١٦ قدیس جدید از سوی او معرفی شوند.
بنگلادش جمعیت بسیار کوچک مسیحیان کاتولیک دارد. از میان ١٦٠ میلیون بنگلادشی با اکثریت مسلمان، نزدیک به یک درصد از شهروندان مسیحی کاتولیک هستند. با وجود جمعیت ناچیز کاتولیک‌های بنگلادش، کلیسای کاتولیک در این کشور با مجموعه‌ای از مدارس، کلینیک‌ها و نواخانه‌ها قدرت زیادی دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید