آیا اونس به پایین مرز حمایتی نزول می‌کند؟

آیا اونس به پایین مرز حمایتی نزول می‌کند؟

ارزش قرارداد‌های فروش طلا در بازار آتی از ارزش معاملات خرید سبقت گرفتند تا برخی از کارشناسان، فلز زرد را با احتمال سقوط به زیر مرز حمایتی ۱۲۷۰ دلاری مواجه بدانند. قراردادهای خرید تسویه نشده در بازار آتی طلا، طی ۱۰ روز گذشته، ۱۳ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین معامله‌گران علاقه‌مند به فروش، بیشتر از خریداران در حال فعالیت هستند.

کد خبر : ۴۶۷۴۲
بازدید : ۱۲۷۸
ارزش قرارداد‌های فروش طلا در بازار آتی از ارزش معاملات خرید سبقت گرفتند تا برخی از کارشناسان، فلز زرد را با احتمال سقوط به زیر مرز حمایتی ۱۲۷۰ دلاری مواجه بدانند. قراردادهای خرید تسویه نشده در بازار آتی طلا، طی ۱۰ روز گذشته، ۱۳ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین معامله‌گران علاقه‌مند به فروش، بیشتر از خریداران در حال فعالیت هستند.

آیا اونس به پایین مرز حمایتی نزول می‌کند؟

نتیجه افزایش معاملات تسویه نشده فروش، به معنای کاهش تقاضا برای فلز زرد تلقی می‌شود و در نهایت طلا را با فشار همراه خواهد کرد. کارشناسان دیگری که اونس فلز براق را کاهشی پیش‌بینی کرده‌اند، تصویب لایحه مالیاتی ترامپ را موجب افزایش جذابیت بازار سهام نسبت به بازار ارز و طلا در نظر گرفته‌اند.

چنانچه بازار سهام، سرمایه‌گذاران بازار طلا را به سمت خود بکشاند، اونس تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت؛ در‌صورتی‌که روز دوشنبه با کاهش قراردادهای خرید طلای آتی و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سهام همراه شود، اونس طلا امکان سقوط به زیر قیمت ۱۲۷۰ دلار را خواهد داشت.

هجوم فروشندگان در بازار اونس
کن موریسون، دبیر نشریه «موریسون»، آزمایش حمایتی دیگری را برای طلا پیش‌بینی کرد. او در گزارش روز شنبه خود به شکست عملیات صعود طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار اشاره کرد و آزمون کاهش به زیر قیمت حمایتی ۱۲۷۰ دلاری را در روزهای آتی محتمل دانست. اونس طلا در دو ماه اخیر سه مرتبه مرز حمایتی ۱۲۷۰ دلاری را محک زده بود و محک دوباره این خط قیمتی دور از ذهن نیست.

طبق داده‌های منتشر شده در کارگزاری‌های معتبر دنیا، تعداد «قراردادهای تسویه نشده»(Open Interest Contracts) خرید، طی ۱۰ روز گذشته، افت ۶۰ هزارتایی را تجربه کرده‌اند که معادل کاهش ۱۳ درصدی در حجم این نوع از معاملات است. حجم معاملات فروش و معاملات خرید در بازار آتی طبق روال معمول برابر است؛ اما زمانی که این برابری حفظ نشده باشد، معنای خاصی برای بازارها خواهد داشت.

چنانچه ارزش معاملات فروش در توافق‌های آتی بیشتر از ارزش خرید باشد، تفاضل ارزش این دو نوع، حجم قراردادهای تسویه نشده را معین می‌کند. آنچه طی ۱۰ روز گذشته در بازار جهانی طلا رویت شده، کاهش ۱۳ درصدی معاملات خرید تسویه نشده، همزمان با افت ۲۰ دلاری قیمت‌ هر اونس است.

با این اوصاف طلای جهانی با کاهش خریداران در بازار آتی مواجه شده است و فروشندگان بازار طلا را قرق کرده‌اند. افزایش جمعیت فروشنده، به معنای کاهش تقاضا برای طلا است؛ بنابراین تداوم این روند منجر به محک جدی خط حمایتی ۱۲۷۰ دلاری خواهد شد. برخی از کارشناسان طلا را در آستانه سقوط از این مرز پیش‌بینی می‌کنند.

افزایش جذابیت سهام نسبت به طلا؟
باب هابرکورن، کارگزار شرکت «RJO Futures»، هفته آینده را با ابقای فشارها بر فلز زرد همراه می‌داند؛ اما در عین حال، سقوط قیمت اونس را نیز رد کرد. او نزدیک شدن به نیمه ماه دسامبر را به واسطه انتظارات از نتیجه جلسه «کمیته بازار باز» درباره نرخ بهره یکی از دو اهرم فشار بر طلا عنوان کرده است.

کمیته بازار باز پیش از این، وعده افزایش نرخ بهره را به بازارها داده بود. تحت این شرایط رسیدن نرخ بهره به ۵/ ۱ درصد، طبق قاعده عامل کاهنده‌ای برای فلز زرد خواهد بود؛ اما از آنجا که بازار جهانی اثر انقباضی فدرال رزرو را پیش‌خور کرده، فشار سیاست افزایش نرخ بهره، آنچنان طلا را به عقب هل نخواهد داد. اهرم ثانویه‌ای که هابرکورن علیه فلز زرد در نظر گرفته، پیشرفت لایحه مالیات جمهوری‌خواهان است.

پیشرفت این لایحه برای بازار سهام آمریکا یک سیگنال بسیار قدرتمند محسوب می‌شود؛ چراکه کاهش مالیات شرکت‌های بزرگی که چرخ بازار سهام آمریکا را به گردش درمی‌آورند، خوشبینی سرمایه‌گذاران را موجب خواهد شد. تحت این شرایط سرمایه‌گذاران میل بیشتری به سهام پیدا می‌کنند و بازار طلا خلوت‌تر خواهد شد. خلوت شدن بازار طلا همان‌طور که در هفته گذشته مشاهده شد، منجر به تضعیف طلا خواهد شد؛ مگر آنکه عوامل ژئوپلیتیک به صحنه بازار بازگردند و از فلز زرد حمایت کنند.

طلا از دریچه وال‌استریت
نظرسنجی هفتگی «کیتکو»، باز هم چشم‌انداز تحلیلگران پرسابقه وال‌استریت و خرده‌فروشان فعال در بازار مین‌استریت را منتشر کرد. بررسی پیش‌بینی این دو گروه به‌عنوان نمایندگان دو قشر اصلی حاضر در بازار جهانی طلا، تا حدودی احساس کلی بازارها را منعکس می‌کند. در نسخه این هفته کیتکو، وال‌استریتی‌ها پس از چهار هفته، موضع افزایشی خود را کنار گذاشته، هفته آتی طلا را کاهشی در نظر گرفتند.

از جمع ۱۹ نفره تحلیلگران وال‌استریت، یازده نفر قیمت جهانی اونس را در معرض کاهش پیش‌بینی کردند. در مقابل دسته بدبین به طلا، چهار تحلیلگر روند طلا را در آستانه اوج‌گیری و چهار تن دیگر قیمت‌ها را بدون تغییر محسوس گزارش کردند. وال‌استریتی‌ها در سال‌جاری میلادی ۴۶ مرتبه نظرات خود را منتشر کرده‌اند که ۲۹ مورد موفقیت‌آمیز را برای آنها به همراه داشت؛ بنابراین می‌توان صحت پیش‌بینی نسخه وال‌استریت را ۵۹ درصد در نظر گرفت.

زاویه دید متفاوت مین‌استریت
بیشتر خرده‌فروشان مین‌استریت برخلاف تحلیلگران گروه وال‌استریت، هفته آینده را با صعود طلا همراه دانستند. نظرسنجی اینترنتی از ۶۱۹ معامله‌گر فعال در بازار خرده‌فروشی نیویورک، با ثبت ۲۸۷ رای افزایشی، معادل ۴۶ درصد از جمعیت، هفته آتی را برای فلز زرد امیدوارکننده جلوه داد. هرچند ۲۳۸ نفر از معامله‌گران، معادل ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان، روند کاهشی را محتمل‌تر دانستند و ۹۴ نفر نیز تغییر خاصی را برای طلا در نظر نگرفتند.

مین‌استریتی‌ها در سال‌جاری میلادی ۴۵ مرتبه نظرات خود را گزارش کردند که در ۲۸ مورد موفقیت آنها ثبت شده است؛ بنابراین می‌توان صحت پیش‌بینی نسخه وال‌استریت را ۶۲ درصد در نظر گرفت. با این تفاسیر، هفته دیگری با اختلاف نظر وال‌استریتی‌ها و مین‌استریتی‌ها رقم خورده است. در چنین شرایطی همانطور که پیش از این نیز در روند بازار جهانی اونس مشاهده شده، قیمت فلز زرد در هفته آینده، تحت‌تاثیر عوامل سیاسی-اقتصادی قرار خواهد گرفت.

بیت‌کوین باوجود انتقادها متوقف نشد!
در هفته‌های اخیر رشد نمایی قیمت ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین، بانک‌های مرکزی و نهادهای دولتی را به واکنش‌های منفی وادار کرد. فرانسوی‌ها معاملات بیت‌کوین را توصیه‌نشدنی خطاب کردند و روس‌ها کماکان پذیرش تراکنش‌های ارز‌های دیجیتالی را غیرممکن عنوان می‌کنند. سه اتهام اصلی محوریت نقد‌های ضد‌بیت‌کوین را شکل داده‌اند. رشد حباب‌گونه و غیرواقعی، کاربرد در پولشویی و تهدید امنیت اقتصادی سه راس اصلی مخالفت‌های اخیر با بیت‌کوین هستند.

در مقابل مخالفت‌ها، برخی از شرکت‌ها مانند بورس کالای شیکاگو، معاملات آتی بیت‌کوین را راه‌اندازی خواهند کرد. سخنگوی بورس ایالت شیکاگو، حدود ۲۰ دسامبر را تاریخ افتتاح بازار آتی بیت‌کوین معین کرد. پذیرش بیت‌کوین ازسوی برخی از ابربنگاه‌های اقتصادی همزمان با هجمه‌های تند دولتی، تناقضی درخصوص ماهیت ارز‌های دیجیتالی پدید آورد که آینده این پدیده را مبهم‌تر از پیش ساخت.

در این شرایط بیت‌کوین که قدرتمند‌ترین نماینده ارز‌های رمزنهاد است، روز گذشته باز هم رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت. قیمت هر بیت‌کوین طبق معیار «اینوستینگ» برای اولین بار به ۱۱هزار و ۸۸۷ دلار رسید. با این اوصاف، بیت‌کوین نسبت به جبهه‌گیری ارگان‌های دولتی بی‌تفاوت به‌نظر می‌رسد.


آیا اونس به پایین مرز حمایتی نزول می‌کند؟

آیا اونس به پایین مرز حمایتی نزول می‌کند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید