آخرین تلاش ایران برای فرار از بازی در زمین بی‌طرف

آخرین تلاش ایران برای فرار از بازی در زمین بی‌طرف

اگر ابلاغیه همین چیزی باشد که آقای دبیرکل گفت، ابتدا استنباط تمام اعضای کمیته مسابقات و کمیته اجرائی را می‌خواهیم و سپس با مدیران AFC مذاکره می‌کنیم؛ چون حق کاملا با ماست.

کد خبر : ۴۶۸۹۳
بازدید : ۱۱۹۳
آخرین تلاش ایران برای فرار از بازی در زمین بی‌طرف
پرسپولیس - الهلال عربستان در جام باشگا های آسیا
بهت‌زدگی هواداران ایرانی از صحبت دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه دارد. چهارشنبه هفته گذشته دقایقی پس از قرعه‌کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، ویندسور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، اعلام کرد که بازی‌های رفت نمایندگان ایران و عربستان در زمینی بی‌طرف برگزار خواهد شد و AFC درباره بازی‌های برگشت نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این اظهارنظر «جان»، آب سردی بود بر پیکر هواداران چهار تیم استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن و تراکتورسازی، چهار نماینده ایران در آسیا.
در مرحله گروهی این رقابت‌های معتبر استقلال با الهلال عربستان هم‌گروه است و تراکتورسازی با الاهلی. ضمن اینکه احتمال برخورد ایرانی‌ها با عربستانی‌ها در مرحله حذفی هم وجود دارد.

پس از قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان در دی ١٣٩٤ کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیمی بحث‌برانگیز تن به خواسته سیاسی عربستانی‌ها داد و تصمیم گرفت بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین بی‌طرف برگزار شود.
اماراتی‌ها نیز هم‌صدا با متحد سیاسی‌شان (عربستان) چنین خواسته‌ای داشتند که با مخالفت AFC همراه شد. در این دو سال تیم‌های ایرانی از این مسئله ضربه خوردند، به‌ویژه پرسپولیس که در فصل قبل نتوانست از مزیت میزبانی بهره ببرد و فینالیست شود.

هفتم آذر بود که مسئولان فوتبال ایران یک خبر خوش به هواداران دادند. پس از جلسه کمیته اجرائی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در حضور رئیس فیفا برگزار شد، فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد AFC رسما برگزاری در زمین بی‌طرف را لغو کرده است.
بیانیه‌ای که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا البته منتشر کرد، کمی ابهام‌برانگیز بود. در بیانیه نامی از ایران نیامده بود و به کشورهای دیگر اشاره شده بود.
علی کفاشیان، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران و آسیا که یکی از حاضران در جلسه بود، پس از پایان این نشست مهم تأکید کرد تصمیم گرفته شده بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی هم رفت و برگشت باشد و هیچ، اما و‌اگری در کار نیست.

صحبت دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا با روایت کفاشیان و مهدی تاج کاملا متفاوت است. در همان روز هم چند رسانه از‌جمله «شرق» با استناد به گزارش‌های رسانه‌های عربی و بیانیه AFC عنوان کردند که هنوز این مسئله پیچیده به صورت کامل حل نشده است.

ابهام ادامه دارد. آیا سران فدراسیون فوتبال ایران همه واقعیت را نگفته‌اند؟ یا مسئولان آسیایی به دنبال سیاسی‌کاری‌اند و تصمیم‌شان با حرفی که مقابل رئیس فیفا زدند، متفاوت است؟

کفاشیان دیروز پس از صحبت ویندسور جان باز هم تأکید کرد که ایرانی‌ها نباید در زمین بی‌طرف میزبان عربستانی باشند و اظهارنظر دبیرکل کنفدراسیون آسیا سندیت ندارد.
علی کفاشیان در‌این‌باره به سایت فدراسیون فوتبال آسیا گفت: «من به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه AFC اعلام می‌کنم که در جلسه هیئت‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا، نظر همه اعضا این بود که همه مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود و هیچ تبصره‌ای نداشت.
هیچ‌یک از اعضا اعتقادی به وجود استثنا درباره ایران نداشت و خوشبختانه جووانی اینفانتینو، رئیس محترم فیفا، هم در این جلسه حضور داشت و به صراحت گفت: «داستان فوتبال از سیاست جداست و همه کشور‌ها حق دارند در کشور خود از بازی‌ها میزبانی کنند.».
ایران باید در خانه خود از همه بازی‌ها پذیرایی کند. مگر آنکه AFC بتواند ثابت کند که کشور ما ناامن است که این البته ادعایی واهی است».
مهدی تاج هم در اظهارنظری مشابه صحبت‌های کفاشیان را تأیید کرد. «اظهارنظر آقای دبیرکل برای ما سند نیست. سند ما اتفاقات قانونی کمیته مسابقات و کمیته اجرائی است».
رئیس فدراسیون فوتبال ایران عنوان کرد برخلاف آنچه شایعه شده، اگر قرار باشد دوباره ایرانی‌ها در زمین بی‌طرف میزبان تیم‌های عربستانی باشند، از مسابقات کنار نمی‌کشند.
تاج درباره واکنش ایران به ادامه بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین ثالث گفت: «اگر ابلاغیه همین چیزی باشد که آقای دبیرکل گفت، ابتدا استنباط تمام اعضای کمیته مسابقات و کمیته اجرائی را می‌خواهیم و سپس با مدیران AFC مذاکره می‌کنیم؛ چون حق کاملا با ماست.
ما مسئله را از کانال قانونی دنبال می‌کنیم. برای آنکه حق‌مان را بگیریم، هم فیفا را داریم و هم CAS را». تاج عنوان می‌کند آن‌ها در روایت تصمیم هیئت‌رئیسه AFC پنهان‌کاری نکردند و آنچه را تصمیم گرفته شده، اطلاع‌رسانی کردند.

جالب اینکه مقامات عربستانی هم مطمئن نیستند که رأی نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا چیست. آن‌ها البته همچنان تلاش می‌کنند بازی‌شان با تیم‌های قطری هم در زمین بی‌طرف برگزار شود.

در‌این‌میان تنها خوش‌شانسی برای تیم‌های ایرانی این است که عربستان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا تن‌ها دو نماینده دارد. پرسپولیس و ذوب‌آهن (در صورت صعود از پلی‌آف) در مرحله گروهی از دردسر بازی با تیم‌های عربستانی معاف‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید