راه‌های ساده برای یادگیری موسیقی

راه‌های ساده برای یادگیری موسیقی

همیشه قبل از تمرین کوک ساز خود را چک کنید. کوک داشتن ساز به شما کمک می‌کند در زمان تمرین آهنگ‌ها را نا مرتب و بدون ریتم نزنید.

کد خبر : ۴۶۸۹۸
بازدید : ۱۰۸۳۳
فرادید | ممکن است شما سال‌ها رانندگی نکنید، اما هر زمان پشت ماشین بنشینید و فرمان را در دست بگیرید ناخودآگاه رانندگی خواهید کرد. اما بعضی از حرفه‌ها اینگونه نیست. مثلا موسیقی و زبان از آن دست حرفه هایی است که اگر آن را کنار بگذارید چند سال بعد قطعا نمی‌توانید به یاد بیاورید.

به گزارش فرادید؛ زمانی که تصمیم به یادگیری ساز می‌گیرید باید برای آن زمان بگذارید و برای اینکه پیشرفت خوبی در ساز زدن داشته باشید حتما باید تمرین زیادی بکنید. در این گزارش ما به علاقمندان موسیقی می‌گوییم که چه کارهایی در زمان تمرین برایشان بهتر است.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
برای اینکه پیشرفت خوبی در ساز زدن داشته باشید حتما باید تمرین زیادی بکنید
سعی کنید هنگام تمرین موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

۱. به کوک ساز خود اهمیت دهید
همیشه قبل از تمرین کوک ساز خود را چک کنید. کوک داشتن ساز به شما کمک می‌کند در زمان تمرین آهنگ‌ها را نا مرتب و بدون ریتم نزنید. اگر آهنگی که می‌زنید خارج از ریتم باشد باعث سرخوردگی نوازنده می‌شود و ممکن است این اشکال را در ساز زدن خود ببیند.

۲. روی تمرینات خود متمرکز شوید
هنگامی که روی قطعه جدید کار می‌کنید تمرکز خود را از دست ندهید و به نواختن قطعاتی که از قبل روی آن‌ها تسلط پیدا کرده اید نپردازید. قطعه جدید در واقع درس جدید شماست. نباید زمان تمرین به عدم تسلط خودتان فکر کنید. مسلما شما بار اول است این درس را تمرین می‌کنید و طبیعی است که ناوارد باشید.

عناوین مرتبط:
۵ روش برای افزایش تمرکز

۳. از منابع فراوان برای یادگیری استفاده نکنید
یک منبع مناسب برای آموزش پیدا کنید و روی آن متمرکز شوید. حتما از مربی خود مشورت بگیرید و طبق روش او پیش بروید. انتخاب چند منبع و کتاب‌های متعدد باعث پراکندگی ذهن و گیج شدن شما می‌شود.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
دانستن نت اولین قدم در راه ساز زدن است

۴. صبور باشید
یادگیری موسیقی نیاز به صبر زیاد و پشتکار فراوان دارد. اگر با یک بار تمرین ناموفق ناامید شوید هرگز نمی‌توانید پیشرفت کنید. به خودتان زمان بدهید و اجازه دهید ذهن و دستتان با ساز ارتباط برقرار کند. اگر واقعا به دنبال یادگیری موسیقی هستید هرگز در مقابل شکست کوتاه نیایید.

۵. در مورد سرعت و زمان‌بندی‌ها وسواس به خرج دهید
موسیقی تماما در مورد ریتم و نظم است. حتی قبل از صحیح نواختن نت‌ها شما باید به ریتم توجه کنید. دانستن نت اولین قدم در راه ساز زدن است. بعد از آن شما باید ریتم را خوب بشناسید. شناختن ریتم از طریق حس شنوایی انجام می‌شود و یکی از بهترین تمرینه‌ها برای یاد گرفتن ساز است.

۶. تمایل به سریع نواختن نداشته باشید
سریع نواختن آخرین مرحله از نوازندگی است. قبل از آن به نکات مهم تری باید بپردازید. با تمرین مناسب به انگشتان خود اجازه بدید خودشان سریع شوند. اینکه بخواهید خیلی با سرعت نوازنده ماهری شوید فقط به تمرین زیاد نیاز دارد.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
تمام ارزش موسیقی، پایبندی به زمان است
اگر بخواهید فقط سرعت در تمرین داشته باشید احتمالا پیشرفتتان ضعیف‌تر می‌شود. سرعت برای مراحل خیلی بالا در ساز زدن است پس سعی کنید اول ساز زدن را به بهترین شکل یاد بگیرید بعد سریع نواختن را تمرین کنید.

۷. مخفی نشوید
اجرا در جلوی دیگران و در جمع دوستان باعث پیشرفت شما خواهد شد. نگران این نباشید که آیا خراب میکنید و یا دیگران از نوازندگی شما خوششان بیاید یا نه. در این مورد خودخواه باشید و با تمرین در مقابل جمع به پیشرفت خود کمک کنید. یادتان باشد اگر بتوانید نوازنده ماهری شوید یک روز همین دوستان به شما افتخار خواهند کرد.

۸. مباحث تئوری و نظری را جدی بگیرید
متاسفانه خیلی از نوازندگان ما اصلا تعلیمات آکادمیک و تئوری موسیقی ندارند، مخصوصا در مورد گیتاریست‌ها ضعف آگاهی از مباحث تئوری بسیار دیده می‌شود. یادتان باشد حتما به صورت موازی با تعلیم گیتار و هر ساز دیگری که میخواهید با تئوری موسیقی نیز آشنا شوید این کار به پیشرفت شما کمک موثری می‌کند.

۹. انتظار معجزه نداشته باشید
منطقی باشید. با داشته هایتان پیش بروید. توقع نداشته باشید یک ساله بتوانید مثل جان ویلیامز یا دیوید راسل ساز بزنید.قدم به قدم پیش بروید. به خودتان زمان بدهید و بگذارید موسیقی را درست یاد بگیرید.

۱۰. منظم و با هدف تمرین کنید
اجازه بدهید شخصیت منحصر به فرد نوازندگی شما به درستی شکل بگیرد. تمرین مداوم و همیشگی بهترین کار برای نوازنده شدن است.
۱ ۱.نظم در تمرین
به جرات و قطعیت می توان گفت حتی اگر ۱۵ دقیقه در روز وقت دارید، تعهد به انجام تمرین منظم روزانه، رابطه مستقیمی با پیشرفت شما دارد و نقش غیر قابل انکاری را در روند حرفه ای شدن ایفا می کند.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
خیلی از نوازندگان ما اصلا تعلیمات آکادمیک و تئوری موسیقی ندارند
۱۲. اصول
اساس موسیقی، قوانین و اصول آن است. تمرین کردن گام ها برای سازهای هارمونیک و تکنیک های هماهنگی دست ها و پاها و ... مواردی هستند که هیچ گاه نباید فراموش شوند.
۱۳. بداهه نوازی
یکی از بارزترین وجوه تمایز موزیسین های حرفه ای از سایرین، توانایی بداهه نوازی در تمرینات انفرادی و گروهی، تا جایی است که بتواند روند انجام تمرینات گروهی و هم نوازی ها را بهبود ببخشد، است. می‌توان با کمی تغییر در آهنگ ها و تکنیک هایی که هر روز آنها را تمرین می کنید، با توجه به تنالیته، به خارج شدن از آن چارچوب و خلق ایده های جدید بپردازید.
۱۴. زمان
موسیقی هنر زمان است. بر خلاف سایر هنرها، تمام ارزش موسیقی، پایبندی به زمان است. پس به نظر می رسد تمرین کردن با مترونوم و ساز زدن بر روی ریتم با سرعت ثابت، یکی از مهمترین اصول تمرین است.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
از سایر دوستان نوازنده یا خواننده بخواهید شما را در انجام تمرینات یاری کنند

۱۵ .تمرین گروهی
شاید خیلی از اوقات، انجام تمرینات انفرادی و تکراری، کمی خسته کننده باشد، از سایر دوستان نوازنده یا خواننده بخواهید شما را در انجام تمرینات یاری کنند.در غیر این صورت از اپلیکیشن ها و صداهای آماده ای که همراهی کننده خوبی برای انجام تمرینات هستند، استفاده کنید.
عناوین مرتبط:

8 راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز هوش موسیقایی و سبک یادگیری
افرادی که هوش موسیقایی بالایی دارند، از این توانایی خود در یادگیری استفاده می‌کنند. این افراد به صداها، لحن و آهنگ کلام توجه می‌کنند. کلمات را با آهنگ بیان شدن شان به خاطر می‌سپارند، به الگوهای تکرار شونده دقت می‌کنند و به سرعت این الگو‌ها را کشف و ضبط می‌کنند. تفکر در افراد دارای هوش موسیقایی ، نیز آهنگین و مبتنی بر الگو‌ها و به اصطلاح اهالی موسیقی بر پایه "میزان"‌ها است.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
برخی افراد هستند به شکل مادرزاد و بدون تمرین هوش بالایی در موسیقی دارند
خصوصیات افراد دارای هوش موسیقایی
به غیر از کسانی که به خاطر عشق و علاقه شخصی دنبال ساز زدن می‌روند برخی افراد هستند به شکل مادرزاد و بدون تمرین هوش بالایی در موسیقی دارند. این افراد معمولا از کودکی به موسیقی واکنش نشان می‌دهند و گاهی خیلی زود ساز زدن را آغاز می‌کنند. اگر خانواده‌ها به این هوش ذاتی بچه‌ها دقت کنند می‌توانند در آینده شاهد موفقیت و پیشرفت آن‌ها باشند.

چند نشانه که به ما می‌گوید افراد دارای هوش موسیقی هستند:

به دنبال کشف الگو‌ها در محیط اطراف خود هستند
این بچه‌ها معمولا خیلی ساکت و بی تفاوت از کنار پدیده‌ها نمی‌گذرند، و همیشه سعی دارند چیزهای جدید به خصوص الگو‌ها را کشف کنند. در این مواقع سعی کنید جلوی این بازی کشف و شهود کودک را نگیرید.

جذب صدا‌ها و آهنگ‌ها می‌شوند
بچه هایی با هوش موسیقی بالا هرگز بدون توجه از موسیقی عبور نمی‌کنند، آن‌ها خیلی سریع آهنگ‌ها را یاد می‌گیرند و می‌توانند ریتم را تکرار کنند. در خیلی از موارد حتی می‌توانند ریتم را با دست بزنند و همان موسیقی را تکرار کنند.
به سادگی کلمات، تلفظ و لهجه زبان‌های خارجی را به خاطر می‌سپارند
کسانی که هوش موسیقی بالایی دارند استعداد خوبی هم در آموزش زبان دارند. اگر به این بچه‌ها دقت کنید معمولا یادگیری زبان جدید هم برایشان مثل موسیقی خیلی سریع است.

از رقص و آواز لذت می‌برند
یکی از علایق این بچه‌ها شنیدن موسیقی، بازی با ریتم‌ها و حتی رقصیدن است. آنها از هرچیزی که با موسیقی همراه شود لذت می‌برند.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
اساس موسیقی، قوانین و اصول آن است
برای یادگرفتن مطالب را به الگوهای آهنگین تبدیل می‌کنند
همیشه زمان یادگیری برای خودشان شعر می‌خوانند یا گاهی با زبان موسیقی بازی می‌کنند. این بچه‌ها استعداد خوبی در یادگیری موسیقی و ساز دارند.

ریتم و ضرباهنگ را به خوبی تشخیص می‌دهند
مهم‌ترین نکته‌ای که در این بچه‌ها دیده می‌شود شناخت دقیق ریتم است. اگر ازشان بخواهید آهنگی را تکرار کنند چه با زبان و چه با زدن روی وسایل هرگز اشتباهی در نواختن ریتم نخواهند داشت.

به سادگی می‌توانند نواختن سازهای موسیقی را بیاموزند
این بچه‌ها برای یادگرفتن ساز خیلی سختی نمی‌کشند و به راحتی ساز مورد علاقه شان را می‌پذیرند و درگیر آن می‌شوند.
عناوین مرتبط:
به سادگی می‌توانند آهنگ‌ها و ترانه‌ها را به خاطر سپارند
حفظ کردن ترانه هر موسیقی یکی از فعالیت‌های جالب و سرگرم کننده برای این بچه هاست. همیشه خیلی سریع شعر‌ها را حفظ می‌کنند و با همان ریتم موسیقی اصلی می‌خوانند.

توانایی زیادی در درک و تشخیص ساختار موسیقی، نت‌ها، آهنگ و ضرباهنگ (ریتم) دارند
این توانایی در بچه هایی که هوش موسیقی بالایی دارند به وضوح دیده می‌شود. آن‌ها خیلی سریع نت را یاد می‌گیرند و با همان ریتم صحیح یک موسیقی را تکرار می‌کنند.
راهی برای پیشرفت در ساز زدن
آن‌ها خیلی سریع نت را یاد می‌گیرند و با همان ریتم صحیح یک موسیقی را تکرار می‌کنند
به سادگی می‌توانند صداهای مختلف را در بین انبوه صدا‌ها تشخیص دهند
تشخیص صدای یک ساز خاص در اجرای یک سمفونی به سادگی برای این بچه‌ها ممکن است. البته این کار درزمانی اتفاق می‌افتد که کمی بزرگتر شده اند و انواع ساز را می‌شناسند. در کودکی هنوز نمی‌توان چنین توقعی از بچه داشت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید