پنج رقیب برای شکست ساندرو استپ‌وی!

پنج رقیب برای شکست ساندرو استپ‌وی!

دانگ فنگ اچ‌30 کراس، ام‌وی‌ام 315 لاکچری، لیفان ایکس50 در کنار برلیانس سی3 کراس چهار خودرویی هستند که به عنوان محصولاتی موفق توانسته‌اند اضلاع جدید بخش کوچک و جدید بازار هاچ‌بک‌کراس‌ها باشند. در عین حال ورود کوییک به عنوان اولین هاچ‌بک کراس آپشنال ایرانی به این بخش آبستن اتفاقات تازه‌ای خواهد بود تا بازار رنو ساندرو استپ‌وی بیش از همیشه تحت شعاع قرار گیرد.

کد خبر : ۴۶۹۰۴
بازدید : ۱۴۱۶۹
فرادید | اسم‌های عجیب و غریبی دارند که به ظاهر نامتعارف‌شان می‌آید. دانگ فنگ اچ30 کراس، رنو ساندرو استپ‌وی، لیفان ایکس50، چری315اچ لاکچری و برلیاس سی3کراس همه 5 مدلی هستند که با پرداختی کمتر از 60 میلیون تومان در دسترس خریداران ایرانی قرار دارند. اقسام غیرکراس این خودروها به غیر از لیفان در ایران فروش فوق‌العاده‌ای دارند به طوری که تیراژشان به بالای 75 هزار دستگاه در این 8 ماهه می‌رسد که قبلا قابل تصور نبود.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
به گزارش فرادید، اینروزها که با تغییر وضعیت خودروهای شاسی بلند از محصولاتی پرمصرف و زمخت به نمونه‌هایی جذاب، محبوب و مد روز، خریداران اقبال بالایی به آنها نشان داده و علاوه بر تغییر رویکرد جهانی خودروسازان، استودیوهای طراحی خودرو نیز به سمت آفرینش محصولات نوینی با ظاهر کراس‌اوور رفته‌اند که در عین قیمت ارزان وجوه ظاهری و بعضا فنی شاسی‌بلندها را با خود داشته باشد. اتاقی به نام هاچ‌بک کراس را شاید اولین بار فولکس‌واگن با تولید محصول پولو کراس به صورت گسترده ابداع کرد و در عین حال رنو ساندرو استپ‌وی نیز که تولید آن (نمونه فعلی حاضر در ایران) به سال 2008 برمی‌گردد از نخستین مدل‌های موفق این سبک از ساخت کراس‌اوور است که از بدو ورود به ایران فروش موفقی را تجربه کرده است.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
حالا تقریبا هاچ‌بک محبوبی در بازار جهانی وجود ندارد که نمونه کراس آن عرضه نشود و این بین چینی‌ها هم اهتمامی جدی به این قضیه دارند به طوری که خودروسازان سرزمین کنفوسیوس به عنوان نیروی سوم بازار خودروی ایران جلوتر از همه رقبا دست به کار شده و 4 رقیب قدر را برای مقابله با استپ‌وی راهی بازار ایران نموده‌اند. دانگ فنگ اچ‌30 کراس، ام‌وی‌ام 315 لاکچری، لیفان ایکس50 در کنار برلیانس سی3 کراس چهار خودرویی هستند که به عنوان محصولاتی موفق توانسته‌اند اضلاع جدید بخش کوچک و جدید بازار هاچ‌بک‌کراس‌ها باشند.
در عین حال ورود کوییک به عنوان اولین هاچ‌بک کراس آپشنال ایرانی به این بخش آبستن اتفاقات تازه‌ای خواهد بود. نگاهی به مشخصات و میزان فروش این خودروها در ایران و چین نشان می‌دهد استپ‌وی به دلیل ظاهر قدیمی و فضای داخلی نه چندان جذاب، با خطر جدی کاهش فروش مواجه است گرچه کیفیت ساخته‌های رنو در ایران موجب شده تا خریداران عمدتا قید آپشنال بودن خودروهای چینی را زده و استپ‌وی را به واسطه کیفیت بیشتر بپسندند. ببینیم این 6 خودرو چگونه محصولاتی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند.
سایپا کوییک
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
گرچه فروش آن متوقف شده و مدیرعامل جدید سایپا دستور ارتقا کیفیت آن ار داده‌اند اما انتظار زیادی نمی‌توان از کوییک داشت. بدنه همان فرم کلی تیبا 2 را دارد که نه تنها زیبا نیست که حتی قدیمی و دمده به نظر می‌رسد. البته تلاش سایپا در تغییر نمای بیرونی کوییک در همین حد نیز شایسته تحسین است اما خب در مقایسه با ظاهر برلیانس سی3 کراس یا استایل اروپایی استپ‌وی، کوییک حرف چندانی برای گفتن ندارد. جای بار این خودرو از همه رقبا کمتر و فضای سرنشینان نیز در بین این گروه 6 تیمی کمترین است. کوییک شانس بزرگی که آورده قیمت است و تازگی. به این ماجرا اضافه کنیم آپشن‌های زیادش را تا به واقعیت قضیه پی ببریم.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
خریداران احتمالا به واسطه قیمت ارزان و تجهیز کوییک به دوربین دید عقب، جعبه‌دنده اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل و فرمان برقی احتمالا به سمت این خودرو خواهند آمد اما قطعا استقبال از کوییک به گرمی استپ‌‍‌وی نخواهد بود. این خودرو به عنوان گام اول سایپا می‌تواند مثبت تلقی شود گرچه تجربه رانندگی با اسلافش یعنی تیبا و تیبا 2 خبر از اتاقی پرسروصدا، نه چندان زیبا و البته تنگ دارد که همه اینها می‌تواند ضربه بدی به حیثیت کوییک بزند. تا زمان عرضه رسمی کوییک صبر می‌کنیم شاید دستور مهندس جهرودی مدیرعامل جدید سایپا افاقه کرد و هم در فرم ظاهری داشبورد و هم در کیفیت ساخت کوییک تجدیدنظر شد. باید امیدوار بود!
برلیانس سی3کراس
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
با جدیدترین خودروی این کلاس کار را ادامه می‌دهیم، جایی که همکار چینی ب.ام.و با کمک استودیوی طراحی پینین فارینا سعی بسیاری کرده تا با اصلاح ظاهری مدل هاچ بک 320 و اضافه نمودن برخی نکات، روح پویاتری به مدل سی3 ببخشد. محصول تازه‌نفس پارس خودرو البته کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به استپ‌وی مخصوصا در ابعاد فنی دارد اما احتمالا به لطف آپشن و طراحی ظاهری بهتر می‌تواند بخشی از بازار استپ‌وی را تصاحب کند.
سی3 کراس که در مقایسه با نمونه هاچ‌بک از جلوپنجره جدید، طرح و سایز متفاوت رینگ و لاستیک، سپرهای متفاوت و نیز یک ریل سقفی زیبا و فاقد کاربرد سود می‌برد آشکارا ارتفاع بیشتری داشته و پروژه مرتفع‌سازی آن موفقیت‌آمیز بوده است. مخصوصا که نشان درشت Cross3 روی درب‌های جلو و نیز لایه نقره‌ای رنگی که روی برخی نقاط برجسته بدنه به اغراق‌آمیز جلوه دادن چهره سی3 کراس کمک شایانی کرده است.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
در عین حال سی 3 کراس به فلپ‌های پلاستیکی دور گلگیرها و حواشی خودرو و رکاب‌های بزرگ‌تر و نیز سقف مشکی مجهز شده تا بهتر بتوان آن را از نسخه هاچ‌بک تشخیص داد. فضای داخلی هم با وجود تریم دو رنگ و قطعات نقره‌ای گرچه بهتر از استپ‌وی و دانگ فنگ است اما خیلی هم پیشرو نیست. داشبورد هم با چارچوبی معمولی، از خطوطی منظم و کارکردی آسان برخوردار است.
درباره موتور برلیانس سی3 کراسباید جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که برخی خریداران نمونه هاچ‌بک 320 از عیوب متعدد آن گلایه دارند. این موتور کهیک نمونه 1.5 لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست متاسفانه در برابر وزن 1250 کیلوگرمی سی3 کراسقدرت کمی به میزان 105 اسب بخار و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای رساندن سی3 به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به 13 ثانیه زمان نیاز دارد که این موضوع به معنی عملکردی کاملا معمولی برای سی3 کراس است.
این خودرو که به تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، صفحه لمسی 7اینچی کنسول مرکزی، سیستم تهویه مطبوع و صندلی‌های برقی مجهز است از طول و عرض بیشتری نسبت به رنو ساندرو استپ‌وی برخوردار بوده اما استحکام آن بنا به تجربه سواری با دو خودرو کمتر از استپ‌وی است. مزیت اصلی سی3 ظاهر زیبا و اتاق آرام آن است.

لیفان ایکس50
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
این قدیمی‌ترین، خاص‌ترین و در عین حال خوش‌فرم‌ترین محصولات چینی بازار است که به واسطه کپی‌برداری از دو محصول اروپایی یعنی آلفا رومئو جولیتا و اوپل مریوا توانست در ابتدای کارش در ایران فروش چشمگیری را تجربه کند. ایکس50 که هنوز هم ظاهر مدرنی دارد، مدتی است از مدار تولید خارج شده چرا که بزرگترین ایرادش یعنی افت کیفی کار دستش داد و این بهترین فرصت برای استپ‌وی و اچ30 کراس بود تا جایش را در بازار بگیرند. به لحاظ جاداری در میانه گروه قرار می‌گیرد و امکاناتش نیز متوسط است. عدم تجهیز به صفحه لمسی در داشبورد و نداشتن کروز کنترل هم از بزرگترین عیوبش به شمار می‌رود.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
رانندگی با آن ساده و بی‌دردسر است و اگر شانس بیاورید احتمالا تا دو سال خرجی روی دست‌تان نمی‌گذارد. در کل اگر انتظار شتاب و سرعت بالایی از یک هاچ‌بک مرتفع ندارید و به طبیعت‌گردی هم علاقه‌ای ندارید خرید ایکس50 می‌تواند جالب باشد اما در غیراینصورت لیفان کوچک این گزارش بدترین گزینه ممکن برای خریداران عاشق طبیعت، و دوستداران رانندگی پرسرعت به شمار می‌رود.

دانگ‌فنگ‌اچ 30 کراس
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
با داشتن تشابهات بسیار با پژو 206 در ابعاد فنی، این هاچ‌بک/استیشن مرتفع چینی از نقاط قوت بسیاری برخوردار است گرچه عیوب متعددی نیز دارد. ارتفاع کمتر اتاق و شاسی اچ30 باعث می‌شود تا در نخستین گام به این خودرو برای حرکت در مسیرهای خارج از جاده شک کنیم گرچه فرم کلی بدنه این موضوع را نمی‌گوید و بچه گلگیرهای پهن و پلاستیکی، در کنار باربند و فرم کشیده خودرو در ایجاد یک احساس خوب به دانگ‌فنگ اچ30 کراس کمک می‌کند. این خودرو بزرگترین اتاق و بالاترین گنجایش را در این کلاس دارد و در عین حال هندلینگ و کششی مساوی با دو خودروی دیگر را از خود بروز می‌دهد.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
اغلب کسانی که اچ30 می خرند هم شیفته سادگی و سهولت استفاده از این خودرو به دلیل موتور و گیربکس نسبتا هماهنگ و نیز فضای داخلی وسیع هستند. در عین حال به دلیل نزدیک تکنولوژی ساخت آن با محصولات پژو، هزینه نگهداری و تعمیر خودرو هم اندک است. خوشبختانه ارزان‌ترین عضو گروه امکاناتی همانند 2 خودروی دیگر داشته و به غیر از مسئله طراحی داخلی و خارجی و کاربرد آفرودی، بهترین انتخاب ممکن با کمترین هزینه در این کلاس است.

ام‌وی‌ام 315 اسپورت
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
تنها تفاوتش با نمونه عادی در قطعات اضافی مشکی‌ و نقره‌ای است که روی سپر و گلگیرها و 4 اطراف بدنه نصب شده است. 315 در بین اعضای گروه شاید زیباترین نباشد اما کمتر کسی بر تناسب ظاهری آن ایراد می‌گیرد چرا که فرم پویای بدنه در جلو و کنار همبستگی مناسبی با بخش عقب داشته و برخلاف بسیاری از نمونه‌های چینی، 315 محصولی تقلیدی هم به شمار نمی‎‌رود. موتور و گیربکس این محصول چینی هماهنگی مناسبی داشته و گرچه شتاب و هندلینگ سطح بالایی را ارائه نمی‌کنند اما خب وضعیت خیلی هم بد نیست و از قضا تجربه اغلب خریداران حاکی از رضایتمندی نسبتا خوبی است که از مجموعه موتور و گیربکس خودرو دارند.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
اتاق برای 5سرنشین جادار است گرچه ارتفاع کم سقف موجب می‌شود سرنشینان بلندقامت هنگام نشستن در بخش عقب و در سفرهای طولانی واقعا آزرده شوند. مصرف مناسب، طراحی داخلی خوب و عملکرد نرم در کنار استهلاک بالای سیستم تعلیق از دیگر ویژگی‌های 315 اسپورت است. در عین حال عدم عرضه نمونه اتومات از ایرادات بزرگی است که سطح 315 ا تا حدی تنزل داده است.
رنو ساندرو استپ‌وی
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
استپ‌وی از هر جهت خودروی خوبی است اما واقعا طراحی این خودرو قدیمی است و به لحاظ ظاهری ارزشی کمتر از 2 خودروی دیگر راارائه می‌کند. با اینکه رنو سعی کرده کیفیت ساخت این خودرو را در ایران همپای نمونه اروپایی حفظ کند اما استفاده بیش از حد از مواد ارزان قیمت و پلاستیک خشک باعث شده تا ساندرو چیزی بسیار کمتر از بهای 62 میلیونی‌اش باشد. البته که اتاق خودرو در مقایسه با دو محصول دیگر این مقایسه کوچکتر وتنگ‌تر است و در عین حال، چیدمان اتاق هم چندان دلچسب نیست.
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
به رغم این حجم از ایرادات اما تا بخواهید استپ‌وی خودرویی نرم و راحت و مستحکم است که مصرف سوخت پایینی داشته و استهلاک اندکی دارد. شاسی مقاوم آن کمک می کند تا در زمینه آفرود هم نه خیلی حرفه‌ای اما بهتر از دو رقیب دیگر ظاهر شود و در عین حال رانندگی آسان و بی‌دغدغه‌ای را به خریدارش ارزانی می‌دارد. در شهر ساده، بی‌دغدغه و روان حرکت می‌کند و در مناطق جنگلی و تا حدی صعب‌العبور هم به دلیل ارتفاع بالایی که از سطح زمین دارد، می‌تواند تا حدی نیازهای آفرودی خریداران را برآورده کند.

نتیجه نهایی
خرید هاچ‌بک قد بلند مد شده!
نگاهی به آمار و ارقام موجود در جدول گویای نکات بسیاری است. این 6 خودرو تفاوت چندانی با هم ندارند، نه در طراحی، نه در تکنولوژی تولید و نه در سطح تجهیزات، گرچه سطح و کیفیت مونتاژ برخی محصولات مثل رنو ساندرو استپ‌وی یک رده بالاتر است. با این حال مسئله اصلی قیمت است. فاصله قیمتی 12 تا 14 میلیونی استپ‌وی با اچ30 کراس قابل تامل است. نگاهی به مقوله قیمت نشان می‌دهد برای خرید خودرویی در این کلاس نباید تنها به هیاهوی بسیاری که اخیرا برای استپ‌وی رخ داده و باعث ایجاد حاشیه سود 6 میلیونی این خودرو شده گوش داد. دانگ فنگ اچ30 کراس علیرغم همه عیوب می‌تواند خودروی به مراتب کاراتری در مقایسه با استپ‌وی باشد و با پرداخت حدود 16 میلیون تومان کمتر، به شما چیزهای بیشتری ارائه کند. این چیزها قطعا جای خالی کیفیت ساخت کمتر اچ30 کراس را خواهند گرفت و رضایت بیشتری را برای خریدار به ارمغان می آورند. برلیانس سی3 کراس هم اگر کیفیت ساخت بهتری مخصوصا در فضای داخل کابین داشت جزو بهترین گزینه‌ها برای خرید در این بخش بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید