نگاهی به وضعیت کنونی بازیکنان تیم ملی ٢٠٠٦

نگاهی به وضعیت کنونی بازیکنان تیم ملی ٢٠٠٦

حدود نیمی از آن بازیکنان وارد عرصه مربیگری شده‌اند و در سطوح مختلف مشغول به کارند. جالب اینکه برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ٢٠٠٦ نیز هم‌اکنون در لیگ برتر ایران مربیگری می‌کند و حریف سه نفر از شاگردانش است.

کد خبر : ۴۷۰۱۶
بازدید : ۳۵۹۸
نگاهی به وضعیت کنونی بازیکنان تیم ملی ٢٠٠٦
رضا عنایتی تازه‌ترین بازیکن حاضر در جام جهانی ٢٠٠٦ است که پا به عرصه مربیگری گذاشته است. مهاجم سابق تیم ملی چند روز پیش رسما هدایت سیاه‌جامگان را برعهده گرفت. با این حساب او سومین بازیکن تیم ٢٠٠٦ است که در لیگ برتر مربیگری می‌کند.
حدود نیمی از آن بازیکنان وارد عرصه مربیگری شده‌اند و در سطوح مختلف مشغول به کارند. جالب اینکه برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ٢٠٠٦ نیز هم‌اکنون در لیگ برتر ایران مربیگری می‌کند و حریف سه نفر از شاگردانش است.
علاوه بر دایی، گل‌محمدی و عنایتی بازیکنانی مانند رسول خطیبی، محرم نویدکیا و علی کریمی هم سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را دارند. نگاهی به وضعیت فعلی تیم ٢٠٠٦ خواهیم داشت.

سرمربیان لیگ برتری
علی دایی: او اولین عضو نسل ٢٠٠٦ بود که سرمربی شد. کاپیتان ایران در آلمان فقط چند هفته پس از آن جام جهانی کابوس‌وار هدایت سایپا را برعهده گرفت. دایی در آن فصل به‌عنوان مربی- بازیکن قهرمان لیگ برتر شد.
تیم ملی، پرسپولیس، راه‌آهن، صبا و نفت تهران تیم‌های بعدی سرمربی کنونی سایپا بودند. دایی ٤٨ ساله سه بار هم جام حذفی را برده است. او مطرح‌ترین سرمربی تیم ٢٠٠٦ است که حضور در رأس تیم ملی را هم تجربه کرد.

یحیی گل‌محمدی: پس از علی دایی دومین عضو تیم ملی ایران در جام جهانی ٢٠٠٦ بود که سرمربی شد. گل‌محمدی در سال ١٣٨٧ مربی- بازیکن صبا شد. چند ماه بعد فوتبال‌بازی‌کردن را کنار گذاشت و رسما وارد عرصه مربیگری شد.
سرمربی کنونی تراکتورسازی با صبا، نفت تهران، پرسپولیس و ذوب‌آهن هم در لیگ برتر مربیگری کرده و در چند تیم هم کمک‌مربی بوده است. او سابقه حضور در چند تیم لیگ دسته یک را هم دارد. یحیی ٤٦ ساله دو بار قهرمان جام حذفی شده و درحال‌حاضر یکی از مطرح‌ترین سرمربیان فوتبال ایران محسوب می‌شود.

رضا عنایتی: همین چند ماه پیش سرانجام رضایت داد که در ٤١ سالگی از بازی‌کردن دل بکند. او چند هفته‌ای کمک‌مربی سیاه‌جامگان بود، سپس مربی موقت شد و حالا رسما به‌عنوان سرمربی معرفی شده است.

سایر سرمربیان
جواد نکونام: کاپیتان سابق تیم ملی سال گذشته پس از آویختن کفش‌ها وارد کادر فنی تیم ملی شد؛ حضوری چندماهه. نکونام ٣٧ ساله در ابتدای این فصل هدایت خونه‌به‌خونه بابل را برعهده گرفت و هم‌اکنون در لیگ دسته اول مربیگری می‌کند.

رسول خطیبی: خطیبی هم‌اکنون سرمربی هیچ تیمی نیست؛ اما او سابقه حضور در لیگ برتر با تیم‌های گسترش‌فولاد، تراکتورسازی، سیاه‌جامگان و ماشین‌سازی را دارد. خطیبی ٣٩ ساله از ٣٣ سالگی وارد عرصه مربیگری شد. او مثل دایی و گل‌محمدی ابتدا مربی- بازیکن بود. خطیبی موفق شده دو تیم تبریزی را به لیگ برتر برساند.

علی کریمی: کریمی ٣٩ ساله پس از بازنشستگی چند هفته‌ای کمک‌مربی تیم ملی بود. او در این فصل سرمربیگری را هم تجربه کرد و سه هفته سرمربی نفت تهران بود. باید دید جادوگر در آینده دوباره سراغ مربیگری خواهد آمد؟

سهراب بختیاری‌زاده: این بازیکن تا سه سال پیش و تا ٤٢ سالگی بازی می‌کرد و سرانجام بازنشسته شد. بختیاری‌زاده مقطعی در نفت مسجدسلیمان در لیگ دسته اول مربیگری کرد و نامش برای حضور در صبا هم مطرح بوده است. احتمال اینکه او روزی در لیگ برتر مربی شود کم نیست.

محرم نویدکیا: اسطوره سپاهان سال گذشته در ٣٤ سالگی با فوتبال وداع کرد. او در مقطعی سرمربی-بازیکن سپاهان بود. مطمئنا محرم روزی سرمربی سپاهان می‌شود.
آرش برهانی: برهانی در این فصل چند هفته‌ای سرمربی داماش تهران بود. برهانی ٣٤ ساله سال گذشته کفش‌هایش را آویخت.

سایر مربیان
مهدی مهدوی‌کیا: از چهار سال پیش که کفش‌هایش را آویخت، حرکتش به سمت یک مربی درجه‌یک‌شدن را شروع کرد. او سابقه کار در تیم‌های پایه ایران را دارد و هم‌اکنون هم در تیم‌های پایه هامبورگ کار می‌کند.
مهدوی‌کیای ٤٠ ساله در این سال‌ها پیشنهادهایی از تیم‌های ایرانی داشته، اما تأکید دارد که برای سرمربی‌شدن عجله نکند. او می‌خواهد پس از طی‌کردن دوره‌های مربیگری و کسب تجربه در تیم‌های پایه سرمربی شود.

وحید هاشمیان: خیلی زود وارد کلاس‌های معتبر مربیگری در آلمان شد، حتی یک بازی پرسپولیس-استقلال را به‌خاطر حضور در کلاس مربیگری از دست داد. هاشمیان ٤١ ساله هم‌اکنون معتبرترین مدرک مربیگری را دارد و کمک‌مربی تیم جوانان هامبورگ است. مطمئنا با اضافه‌شدن او و مهدوی‌کیا به فوتبال ایران، دو مربی مدرن و بادانش به فوتبال کشور اضافه خواهد شد.

فریدون زندی: او هم می‌خواهد به یک مربی بزرگ تبدیل شود. زندی ٣٨ ساله سه سال است بازی‌کردن را کنار گذاشته و در حال طی‌کردن دوره‌های مربیگری است. او فعلا در تیم‌های پایه سن پائولی آلمان کار می‌کند.

ابراهیم میرزاپور: دروازه‌بان اول ایران در جام جهانی ٢٠٠٦ حدود چهار سالی است که دستکش‌ها را آویخته است. میرزاپور ٣٩ ساله فعلا به‌عنوان مربی دروازه‌بانان فعالیت می‌کند و فصل گذشته در گل‌گهر سیرجان فعالیت کرد.

رحمان رضایی: رضایی ٤٢ ساله شش فصلی است که بازی نمی‌کند. او در مقاطعی دستیار امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی بود و هدایت تیم دانشجویان را هم برعهده داشته است. رضایی هم قصد حضور جدی در عرصه مربیگری دارد.

آنهایی که از فوتبال فاصله گرفتند
وحید طالب‌لو: این دروازه‌بان ٣٥ ساله فصل قبل برای فولاد بازی کرد و مشخص نیست می‌خواهد به بازی ادامه دهد یا خیر. طالب‌لو شاید نیم‌فصل دوم به لیگ برگردد.
حسن رودباریان: از رودباریان ٣٩ ساله سه، چهار سالی است خبری نیست. او فعلا به مربیگری نزدیک نشده است.

جواد کاظمیان: این بازیکن ٣٦ ساله حدود دو سال است که دیگر بازی نمی‌کند. کاظمیان در ماه‌های گذشته در کلاس‌های مربیگری دیده شده و به نظر می‌رسد به دنبال مربی‌شدن است.

مهرزاد معدنچی: این بازیکن در ٢٩ سالگی بازنشسته شد. معدنچی ٣٢ ساله، فعلا مربی نشده است.

آنهایی که بازی می‌کنند
با اینکه علی دایی حدود ١١ سال است وارد عرصه مربیگری شده است، اما چند هم‌بازی او در جام جهانی ٢٠٠٦ هنوز بازی می‌کنند؛ محمد نصرتی (٣٥ سال)، حسینی کعبی (٣٢ سال)، امیرحسین صادقی (٣٦ سال)، آندرانیک تیموریان (٣٤ سال)، مسعود شجاعی (٣٣ سال) همچنان در لیگ ایران بازی می‌کنند.
تیموریان، شجاعی و صادقی در جام جهانی ٢٠١٤ هم بازی کردند، اما بعید است آن‌ها برای بازی در جام جهانی ٢٠١٨ شانس داشته باشند، مگر اینکه مشکلات شجاعی حل شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید