پرسپوليس و استقلال سر سفره جام جهاني

پرسپوليس و استقلال سر سفره جام جهاني

حضور در جام جهاني فوتبال، دستاوردهاي مهمي براي هر کشوری به ارمغان مي‌آورد؛ بخش از اين دستاورد، درآمد مالي‌ای است که نصيب ٣٢ تيم حاضر در اين جشنواره جهاني مي‌شود.

کد خبر : ۴۷۸۸۰
بازدید : ۹۲۰

جالب اينکه بخشي از اين درآمد ميليون‌دلاري براي باشگاه‌هايي که در جام جهاني نماينده دارند، در نظر گرفته شده است. به نظر مي‌رسد پرسپوليس و استقلال مي‌توانند از اين موضوع به خوبي بهره ببرند و روي يک پول ميلیاردي حساب باز کنند. فيفا براي راضي‌کردن باشگاه‌ها، به ازاي هر روز حضور هر ملي‌پوش در جام جهاني، هشت‌هزار‌و ٥٣٠ دلار به باشگاه آن بازيکن پرداخت مي‌کند.

پرسپوليس و استقلال سر سفره جام جهاني

اين مبلغ در جام جهاني ٢٠١٤ سه هزار دلار به ازاي هر روز بود و حالا با يک پيشرفت سه‌برابري، براي جام جهاني ٢٠١٨ به هشت‌هزار‌و ٥٣٠ دلار رسيده است. اين پاداش از دو هفته قبل از شروع اولين بازي هر تيم تا يک روز پس از آخرين بازي هر تيم محاسبه مي‌شود.

با اين حساب، اگر ايران در همان مرحله گروهي حذف شود، ٢٦ روز پاداش براي باشگاه هر بازيکن در نظر گرفته مي‌شود. در واقع هر باشگاه ايراني در قبال حضور هر بازيکن خود در روسيه، ٢٢١ هزار دلار از فيفا دريافت مي‌کند. اين نشان مي‌دهد داشتن هر ملي‌پوش حدود يک ميليارد تومان پاداش براي باشگاه به ارمغان مي‌آورد؛ آورده‌اي عالي براي باشگاه‌‌هاي ايراني.


پاداش فيفا چگونه توزيع مي‌شود؟
فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا)، در راستاي اينکه در حق باشگاه‌ها اجحاف نشود و برخي باشگاه‌ها از اين موضوع سوءاستفاده نکنند، براي پرداخت پاداش، تيم‌هاي دو سال منتهي به جام جهاني هر ملي‌پوش را محاسبه می‌کنند. سيدجلال حسيني در اين دو سال منتهي به جام جهاني، بازيکن پرسپوليس بوده و تمام پاداش فیفا به پرسپوليس مي‌رسد.

فرضا اگر عزت پورقاز، بازيکن سپاهان، مسافر روسيه شود، او در دو فصل اخير يک سال عضو سپاهان بوده، شش ماه براي سايپا بازي کرده و يک نيم‌فصل هم عضو استقلال خوزستان بوده است. به‌اين‌ترتيب نيمي از پاداش حضور پورقار در جام جهاني به سپاهان مي‌رسد و سهم استقلال خوزستان و سايپا هم يک‌چهارم پاداش است.

اين البته فرمول سال ٢٠١٤ بود و بعيد است اين‌بار تغيير کرده باشد. به‌هرترتيب، اين بهترين خبر براي تيم‌هايي است که ملي‌پوش دارند. پرسپولیسي‌ها اميدوارند در روسيه حداقل چهار نماينده داشته باشند؛ مهدي طارمي، عليرضا بيرانوند، جلال حسيني و وحيد اميري مهره‌هاي ثابت اردوي تيم ملي در اين مدت بوده‌اند؛ ضمن اينکه محمد انصاري و کمال کاميابي‌نيا نیز براي حضور در فهرست ٢٣نفره نهايي بدون شانس نيستند.

از طرفي، از بين ملي‌پوشان کنوني، رامين رضاييان نیز در اين دو سال منتهي به جام جهاني سابقه حضور در پرسپوليس را دارد. پرسپوليس مي‌تواند اميدوار باشد از قبال حضور بازيکنانش در جام جهاني، حدود يک ميليون دلار نصيبش شود. اگر تيم ملي به دور دوم جام جهاني صعود کند، اين مبلغ بيشتر نیز خواهد شد. کسب چهار ميليارد تومان رقم درخور ‌توجهي براي هر تيم ايراني خواهد بود.

استقلال پس از پرسپوليس بيشترين ملي‌پوش را دارد. حضور اميد ابراهيمي، وريا غفوري و پژمان منتظري در روسيه تقريبا قطعي است. روزبه چشمي و حسين حسيني هم بدون شانس نيستند. استقلال هم مي‌تواند به کسب درآمد ميلياردي اميدوار باشد. سايپا، ذوب‌آهن، سپاهان و فولاد خوزستان ديگر تيم‌هايي‌ هستند که شانس داشتن يک يا دو ملي‌پوش را دارند و آنها نیز مي‌توانند از نشستن سر سفره فيفا بهره ببرند.


ساير پاداش‌ها
برگزاري جام جهاني رويدادی بسيار پرسود براي فيفاست و اين نهاد جهاني تلاش مي‌کند کشورهاي حاضر در جام را در اين سود شريک کند. فيفا حدود ٨٠٠ ميليون دلار در جام جهاني توزيع مي‌کند که حدود ٦٠ درصد آن به ٣٢ تيم مي‌رسد. هر تيمي که به مرحله گروهي جام جهاني صعود کند، ١٠ میليون دلار پاداش دريافت مي‌کند.

صعود از اين مرحله هم پاداش خاص خودش را دارد. تيم قهرمان جام جهاني روسيه در نهايت۵۰ ميليون دلار دريافت خواهد کرد. از طرفي به هر تيم دو ميليون دلار براي آماده‌سازي هزينه پرداخت مي‌شود. ايران تا اينجاي کار، ١٢ ميليون دلار در جيبش دارد. صعود به دور دوم، پاداشی دو‌ميليون‌دلاري خواهد داشت. تمام اين ارقام نسبت به جام جهاني ٢٠١٤ برزیل رشد داشته است.

ايران البته طبق قرارداد با کارلوس کي‌روش، ١٠ درصد اين پاداش‌ها را بايد به او و کادر فني‌اش پرداخت کند. حضور در جام جهاني پول‌هاي ديگري را هم نصيب ايران مي‌کند. به سهم باشگاه‌ها هم اشاره شد. معمولا هزينه‌ای هم براي بيمه بازيکنان پرداخت مي‌شود.

در جام جهاني قبل به ازاي هر روز حضور بازيکنان در جام نیز دستمزدي ٧٥٠دلاري به اعضاي تيم براي امور جاري‌شان پرداخت مي‌شد. در جام جهاني ٢٠١٤ اين دستمزد روزانه از پنج روز پيش از نخستين بازي تيم‌ها تا دو روز پس از حذف از جام جهاني در نظر گرفته شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید