زندگی تلخ دختران به خاطر خشم طبیعت

زندگی تلخ دختران به خاطر خشم طبیعت

این سیل بود که باعث شد اولین سال نوجوانی نتونیا سانده، اولین سال زندگی مشترکش هم باشد. آب، زمین زراعی والدینش را در کاچاسوی مالاوی از بین برد و زندگی شان را به باد فنا داد. بعد از آن تنها راه امرار معاش آنها شد جمع کردن هیزم برای فروش. به همین خاطر بود که وقتی یک مرد جوان در خانه شان را زد و از دختر 13 ساله شان خواستگاری کرد، در دادن جواب مثبت هیچ تردید نکردند. نتونیا سرنوشت بسیاری دیگر از دختران هم سن و سالش در گوشه و کنار دنیا را پیدا کرد که زندگی شان زیر بار خشم طبیعت در شرف از هم پاشیدن بود.

کد خبر : ۴۸۰۴۶
بازدید : ۵۲۴۰
این سیل بود که باعث شد اولین سال نوجوانی نتونیا سانده، اولین سال زندگی مشترکش هم باشد. آب، زمین زراعی والدینش را در کاچاسوی مالاوی از بین برد و زندگی شان را به باد فنا داد. بعد از آن تنها راه امرار معاش آنها شد جمع کردن هیزم برای فروش. به همین خاطر بود که وقتی یک مرد جوان در خانه شان را زد و از دختر 13 ساله شان خواستگاری کرد، در دادن جواب مثبت هیچ تردید نکردند. نتونیا سرنوشت بسیاری دیگر از دختران هم سن و سالش در گوشه و کنار دنیا را پیدا کرد که زندگی شان زیر بار خشم طبیعت در شرف از هم پاشیدن بود.
تغییرات آب و هوایی، زندگی دختربچه ها را خراب کرد


نتونیا تا می توانست تقلا کرد که نظر والدینش را عوض کند. عجز و لابه کرد که بگذارند در خانه بماند اما فایده ای نداشت. والدینش برایش توضیح دادند که عوض شدن آب و هوا، همه چیز را عوض کرده و محصولی برای شان باقی نگذاشته و دیگر هیچ چیزی برای خوردن ندارند. این طور بود که دختری 13 ساله به زندگی با مرد جوانی تن داد که در طول زندگی کوتاهش حتی یک بار هم او را ندیده بود. دختربچه از همه جا بی خبر درست 10 ماه بعد مادر شد و از اولین سال های نوجوانی مسئولیت های بزرگسالانه را به گردن گرفت.

وقتی از تغییر آب و هوا حرف می زنیم...
تغییرات آب و هوایی برای هر کس یک معنی دارد. عده ای وقتی این عبارت به گوش شان می خورد، یاد شیرماهی های مستندهای حیات وحش می افتند که در میان یخ های در حال ذوب شدن به دنبال سرپناه می گردند. عده ای دیگر با شنیدن این عبارت مناظری آخرالزمانی به ذهن شان متبادر می شود که در آن شهرها در میان امواج خروشان سیل محو شده اند. برای دختران آفریقایی اما تغییرات آب و هوایی به معنای نوزادهای کوچکی است که در دست های نحیف و خردسالانه شان جا گرفته؛ تصویر دختربچه های نوبالغی که به جای مدرسه رفتن خانه داری می کنند. این همان موضوع پروژه ای است که مرکز ژورنالیسم اروپایی این روزها با جدیت دنبال می کند: پروژه ای با نام زیبای «عروسان آفتاب».

بررسی های انجام شده نشان می دهد که این روزها یک بحران جدی دنیا را تهدید می کند: پدیده ظهور خیل عظیمی از عروس های خرده سال؛ پدیده ای که به طور مستقیم از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین نشأت گرفته است. در خطه پهناوری از آفریقا، از جنوب مالاوی گرفته تا موزامبیک، عروس های خردسال و والدین شان یک داستان مشترک را از سر گذرانده اند. آنها در سال های اخیر متوجه بالا رفتن دمای هوا و باران های پیش بینی ناپذیری شده اند که گاه به سیل تبدیل می شود.

بسیاری از روستاهای آفریقایی که تا به حال سیل را تجربه نکرده بودند، حالا گاه و بیگاه زیر هجوم سیلاب ویران می شوند. در نتیجه این وضعیت، خانواده هایی که تا پیش از این از پس مخارج زندگی و تحصیل چندین فرزند بر می آمدند، حالا در وضعیتی بحرانی قرار گرفته اند. هیچ کس نمی تواند دلایل علمی و منطقی برای اتفاق هایی که در جریان است، ارائه بدهد. تنها چیزی که روستانشینان آفریقایی می دانند، این است که تا پیش از این از پس هزینه زندگی دختران شان بر می آمدند و حالا نه. تنها راه حل پیش روی شان این است که یکی دوتا از دختران شان را در نوجوانی و خردسالی شوهر بدهند.
تغییرات آب و هوایی، زندگی دختربچه ها را خراب کرد


همه برای یکی؛ یکی برای همه
تصمیم برای به خانه بخت فرستادن یک دختربچه کار آسانی نیست. گاهی والدین هستند که این تصمیم را می گیرند. یک نفر برای نجات باقی اعضای خانواده قربانی می شود. از یک روز به بعد دیگر تصمیم می گیرند دختربچه را به جای فرستادن به مدرسه، به خانه شوهر بفرستند تا یک نان خور کم شود. گاهی هم هست که خود دختربچه تصمیم می گیرد از خانه پدری و تحصیل دست بکشد و ازدواج کند.

دخترک گرسنه و نگران و غمگین امیدوار است که رفتن به خانه شوهر راه حل مشکلاتش باشد. کارلینا نورتینو یکی از همین دختربچه های درمانده غمگین است. کارلینا در 13 سالگی ازدواج کرده و حالا 15 سال دارد. او به خبرنگار گاردین می گوید: «روستای ما قبلا یک رودخانه داشت. یادم می آید که مردم اینجا ماهیگیری می کردند. من قبلا ماهی می فروختم. ماهی ها را از ماهیگیران تحویل می گرفتم و برای فروش به روستا می بردم. همه دوروبرمان پر از آب بود، اما آن قدر باران نبارید که ماهی ها مردند.»
تغییرات آب و هوایی، زندگی دختربچه ها را خراب کرد


خانواده کارلینا قبلا تا 20 جعبه 50 کیلویی نشاسته کاساوا برداشت می کردند، اما حالا یک یا دو جعبه محصول دارند. کارلینا بی آبی را مقصر این وضعیت می داند. به گفته او و همسرش قبلا از سپتامبر تا مارس به طور منظم باران می آمده، اما حالا فقط در ژانویه و فوریه باران می بارد.

کارلینا اولین فرزندش را هم به خاطر فقر از دست داده. جنین مشکل داشته و خانواده اش نتوانسته اند او را به بیمارستان ببرند و فرزندش را نجات بدهند. خودش در این باره می گوید: «مطمئنم اگر پدر و همسرم این قدر فقیر نبودند، پسرم الان زنده بود.»

بادها خبر از تغییر فصل می دهند
در سال 2015 پژوهشی انجام شد که نشان می داد در این سال حدود 13.5 میلیون خردسال قبل از 18 سالگی ازدواج کرده اند. این آمار در واقع نشان می دهد که روزانه 37 هزار ازدواج زیر سن قانونی در دنیا صورت می گیرد. حدود 4.4 میلیون مورد از این ازدواج ها هم در سن زیر 15 سال اتفاق می افتد. یونیسف در سال 2015 هشدار داده که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تا سال 2050 رقم کلی عروسان خردسال به 310 میلیون مورد برسد. با وجود بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به این پدیده و تلاش دولت ها برای ایجاد موانع قانونی برای ازدواج زیر سن قانونی، تعداد عروسان خردسال همچنان رو به افزایش است و اغلب کارشناسان دلیل اصلی این افزایش مداوم را چیزی جز تغییرات آب و هوایی نمی دانند.

تغییرات آب و هوایی، زندگی دختربچه ها را خراب کرد
مک بین مکاندوایر، از فعالان حقوق زنان و کودکان در مالاوی، به گاردین می گوید: «ما در زمینه دلایل ازدواج زیر سن قانونی اطلاعات دقیقی نداریم، اما می توان گفت که بین 30 تا 40 درصد از این ازدواج ها در نتیجه سیل و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی است. در نتیجه این موضوع، حدود چهار یا پنج میلیون دختر در مالاوی در معرض خطر ازدواج زیر سن قانونی قرار دارند که حدود 15 میلیون نفر از آنها به خاطر تغییرات آب و هوایی در این شرایط قرار گرفته اند. این رقم قابل توجهی است.»


فاجعه پنهان
تعداد زیادی از ازدواج های زیر سن قانونی به صورت رسمی ثبت نشده و همین باعث شده که ابعاد فاجعه در اذهان عمومی کمتر از آنچه هست، به نظر برسد. بسیاری از این ازدواج ها در واقع فقط یک توافق شفاهی بین دو خانواده است. گاهی هم مبلغی به عنوان مهریه یا شیربها از طرف داماد یا خانواده اش به خانواده عروس پرداخت می شود. این همان اتفاقی است که برای فیلومنا آنتونیو افتاده. او در سن 15 سالگی به ازای دریافت 25 یورو به عقد یک پسر 21 ساله در آمده. پدرش درباره این اتفاق می گوید: «خیلی از همسایه های ما به خاطر تغییر آب و هوا درگیر مشکل مالی هستند و به خاطر همین مشکلات اجازه می دهند که دختربچه های شان ازدواج کنند. من پنج بچه دیگر هم دارم که به مدرسه می روند. دو دختر دیگر هم دارم، 13 ساله و 11 ساله. اگر مردی از آنها خواستگاری کند، حتما به آن فکر می کنم. شوهر فیلومنا نه تنها از دخترم حمایت کرده بلکه باعث شده بقیه بچه هایم هم بتوانند به تحصیل شان ادامه دهند.»

حالا در مالاوی از هر 10 دختر، یک نفر در سن 15 سالگی ازدواج می کنند. هر چند از سال 2015 سن قانونی ازدواج در این کشور 18 سال تعریف شده، اما هیچ مجازاتی برای قانون شکنان در نظر گرفته نمی شود؛ چون بین مرگ و قانون شکنی دست به انتخاب زده اند. صندوق بین المللی پول گزارش کرده که 70 درصد از 19 میلیون جمعیت مالاوی زیر خط فقر و 25 درصد در فقر بسیار شدید زندگی می کنند. جماعتی که می توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و سر گرسنه به بالین نگذارند هم حالا در برابر شوک های آب و هوایی بسیار آسیب پذیر شده اند. طبق گزارش های موجود، آمار فقر در نتیجه سیل ها و خشکسالی های اخیر به طرز نگران کننده ای بالاتر خواهد رفت؛ فقری که قربانیان اصلی آن دختربچه های 14، 15 ساله هستند.
تغییرات آب و هوایی، زندگی دختربچه ها را خراب کرد


به خاطر آفتاب
وقتی باران شروع به باریدن می کنند، کشاورزان به سرعت شروع به کاشتن می کنند اما سه هفته بعد می فهمند که هر چه کاشته اند، خشک شده. اگر هم خشک نشود، احتمال این که سیل بیاید و محصولات را با خود ببرد زیاد است. محصولی که از این همه بلا جان به در می برد، آنقدر زیاد نیست که جوابگوی نیازهای یک خانواده کشاورز باشد. این است که ازدواج تنها راه نجات می شود.

ماجوما، دختری که در 15 سالگی مجبور به ازدواج شده، در این باره می گوید: «به خاطر آفتاب بود که این طور شد. آفتاب بیش از حد زیاد بود و باران کافی نمی بارید. قبلا دو ماه باران می آمد، اما بعد کمتر و کمتر شد. من هیچ کس را بابت سرنوشتم مقصر نمی دانم. این آب و هوا بود که عوض شد و این مسیر را سر راه من قرار داد. اما هرگز اجازه نمی دهم دخترم در 15 سالگی ازدواج کند؛ او باید درس بخواند.»

حالا در بسیاری از کشورهای آفریقایی ازدواج زیر سن قانونی دختران به عنوان یکی از پیامدهای مستقیم سیل شناخته شده است. کمپین های زیادی در همه دنیا برای حمایت از «عروسان آفتاب» به راه افتاده و همه بابت نسل جدید کودکانی اظهار نگرانی می کنند که قرار است یک شبه از خردسالی به بزرگسالی بروند. ماجوما و دختران هم نسلش اما می دانند این تنها انتخاب آنهاست. تنها راه پیش روی شان؛ سرنوشت محتومی که طبیعت برای شان رقم زده و از آن هیچ گریزی نیست.
منبع: چلچراغ
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید