سکه و دلار بر مدار صعود

سکه و دلار بر مدار صعود
کد خبر : ۴۸۰۸۶
بازدید : ۱۴۰۷

ناآرامی‌ها همچنان قیمت دلار و سکه را بالا برده و در مدار صعود قرار داده است. دلار دیروز در بازار تهران تا قیمت ٤‌هزار و ٣٦٠ تومان رسید و سکه تا مرز ١,٥‌میلیون تومان رفت.

برخی تحلیلگران بروز ناآرامی‌های اخیر در کشور را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز ارزیابی می‌کنند و برخی معتقد به طبیعی بودن شرایط با توجه به افزایش تقاضا در این فصل از‌ سال هستند. در همین حال، همزمان با تشدید تکانه‌های ارزی در بازار آزاد ارز، بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها وارد بازار شد. تشدید نوسانات ارزی در بازار آزاد طی روزهای اخیر موجب شده تا قیمت دلار رکوردهای جدید و البته بالایی را به ثبت برساند که براساس آن، در بالاترین نرخ، ٤٣٦٠ تومان از سوی صرافی‌ها به خریداران اعلام شد. صرافی‌های خیابان فردوسی یکی از مهمترین دلایل گرانی دلار را کمبود ارز در بازار اعلام کرده و می‌گویند: کسانی که دلار دارند به دلیل تغییرات قیمت‌ها و با تصور گرانی بیشتر، از فروش امتناع می‌کنند.

این درحالی است که اغتشاشات اخیر هم به این گرانی‌ها دامن زده است. براساس تازه‌ترین اخبار، بانک مرکزی از بعدازظهر دیروز ارز بیشتری را وارد بازار کرده است؛ بعد از تزریق ارز به بازار از شتاب افزایش قیمت دلار کمی کاسته شده است. اطلاعیه جدیدی که به صراف‌ها برای دریافت ارز اعلام شده بدین شرح است: «تمام صرافی‌های مجاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای خرید اسکناس دلار، می‌توانند هم اکنون جهت خرید دلار به محل شرکت صرافی ملی ایران، باجه فروش اسکناس مراجعه نمایند.» گفتنی است، نرخ فروش دلار از سوی بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز، ٤٢٧٨ تومان است.

هم‌اکنون نرخ فروش دلار در صرافی‌ها بین ٣٤٤٠ تا ٣٤٥٠ تومان است. صراف‌ها اذعان دارند که نمی‌توانند بازار را پیش‌بینی کنند، چراکه هر لحظه نرخ‌ها تغییر می‌کند. نرخ فروش دلار دیروز در تابلوی صرافی‌ها ٤٣٥٠ تومان، یورو ٥٤٦٥ تومان، پوند انگلیس ٥٨٩٦ تومان و درهم امارات ١١٨٠ تومان ثبت شده است. در بازار سبزه‌میدان نیز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک‌میلیون و ٥٠٦‌هزار تومان، سکه تمام‌بهار طرح قدیم یک‌میلیون و ٤٦٥‌هزار تومان، نیم‌سکه ٧٣٥‌هزار تومان، ربع‌سکه ٤٣٥‌هزار تومان و سکه یک‌گرمی ٢٨٢‌هزار تومان قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود.

هر اونس طلا در بازار جهانی ١٣١١.٥ دلار و هر گرم طلای ١٨عیار در بازار داخلی ١٣٧‌هزار و ٦٠٥ تومان فروخته می‌شود. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی همزمان با تشدید نوسانات قیمت سکه در بازار گفت: بازار طلا، بازار پرنوسان و پرریسکی است، محل مناسبی برای مردم عادی جهت سرمایه‌گذاری نیست و ممکن است با کاهش جهانی قیمت طلا خریداران سکه متضرر شوند.

در همین حال، مسعود سلیمانی با بیان این‌که ۱۶ حراج برگزار شده در دوره اخیر، نرخ سکه را در بازار به خوبی کنترل کرده است، اظهار داشت: تنها در حراج روز گذشته سه‌هزار قطعه نیم‌سکه و پنج‌هزار و ۱۰۰قطعه سکه تمام بهار آزادی به فروش رفت. به گفته وی، بالاترین نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی در حراج روز گذشته یک‌میلیون و ۴۹۲‌هزار تومان بوده است. سلیمانی با تأکید بر این‌که بانک کارگشایی حراج سکه را همچنان ادامه خواهد داد، گفت: کارشناسان معتقدند در صورت عدم حراج، نرخ سکه می‌توانست تا یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان نیز افزایش یابد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید