حال همه خوب است جز خریداران

حال همه خوب است جز خریداران

یک نکته مهم که بین هیاهوهای اخیر بازار خودرو گم شد عبور شرکت سایپا از مرز تولید 500 هزار دستگاه بود که در 9 ماه محقق شد و زنگ خطر جدی را برای ایران خودرو به صدا درآورد.

کد خبر : ۴۸۲۴۰
بازدید : ۲۰۸۳

فرادید | نگاهی به آمارهای تولید و واردات خودرو در 9 ماهه نخست سال که تصویری شفاف از عملکرد بازیگران این بخش به دست می‌دهد. هفته دوم دی‌ماه 96 در حالی سپری شد که روز گذشته تصویری دقیق از آنچه در سه فصل نخست سال بر بخش خودروی ایران رفته هویدا گشت و مشخص شد همزمان با افزایش واردات خودرو، تولید اتومبیل نیز همزمان روندی رو به رشد دارد. در واقع در حالی که آمارهای تولید در 9 ماهه نخست سال خبر از تولید بیش از 1.1 میلیون دستگاه خودرو دارد، واردات اتومبیل نیز تا پایان ماه نهم به بیش از 57 هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش فرادید، این یعنی عملکرد 9 ماهه تولید و فروش خودرو در ایران افزایش یافته و در مجموع چیزی نزدیک به 1.160میلیون دستگاه خودرو به بازار تزریق شده است. این میزان فروش خودرو که با کل عملکرد سال 94 برابری می‌کند نشان از روزهای خوبی دارد که صنعت خودروی کشور به مدد برجام در حال تجربه آن است. در عین حال تعداد اندک خودروهای مدرن پسابرجامی در این گستره میلیونی که به زحمت به 10 تا 15 هزار دستگاه می‌رسد، خبر از کم‌کاری مسئولان وزارت صنعت در به ثمر رساندن قرادادهای مهم خودرویی می‌دهد که قرار بود از ابتدای سال 96 در تیراژی انبوه تولید شده و علاوه بر تزریق به بازار داخلی، بخشی از آن راهی بازارهای منطقه‌ای نیز شود. ببینیم در 2 حوزه تولید و واردات خودرو چه اتفاق افتاده است.

رشد تولید خودرو ادامه دارد

حال همه خوب است جز خریداران

خودروسازان که در سال 95 موفق شده بودند بیش از 1.350 میلیون دستگاه خودرو تولید کنند، به لطف ورود محصولات جدید و استمرار تولید خودروهای پرتیراژ موفق شده‌اند در 9 ماهه نخست سال 96 چیزی معادل يك ميليون و 103 هزارو 631 دستگاه انواع خودروي سواري ، وانت و تجاري توليد كنند. اين ميزان توليد با رشدی 16.1 درصدی مواجه شده تا همسو با شرایط باثبات (و نه امیدوارکننده) اقتصادی، احتمال تولید 1.5میلیون دستگاه خودرو در پایان سال قوت گیرد. خودروسازان داخلی که طي 9 ماهه نخست سال گذشته تنها 950 هزارو 210 دستگاه خودرو تولید کرده بودند، از ابتدای امسال روی تولید 1.5تا 1.6 میلیون دستگاه خودرو تمرکز کرده‌اند که این میان به نظر سهم خودروهای چینی به طور مداوم روبه افزایش است. نگاهی به آمار افت و خیز محبوب‌ترین محصولات مونتاژ داخل نشان می‌دهد 5 خودروی چینی دانگ فنگ اچ30 کراس، چانگان سی‌اس35، هایما اس7، آریو زد300 و خودروهای خانواده برلیانس با رشد گسترده خود کمک شایانی به توسعه بازار خودرو و رشد تولید برندهای داخلی کرده‌اند. در عین حال رشد تولید دنا، سوزوکی گرند ویتارا، کیا سراتو، تیبا و تندر 90 هم باعث شده شرایط بهتری برای خودروسازان رقم بخورد. این بین کاهش 16.6درصد تیراژ پراید و ثبات نسبی (عدم افزایش) تولید دو خودرو پژو پارس و پژو 405 موجب شده تا نسبت به خروج این اتومبیل‌های قدیمی از خط تولید به دلیل عدم دریافت تاییدیه سازمان استاندارد سوالاتی ایجاد شود. یک نکته مهم که بین هیاهوهای اخیر بازار خودرو گم شد عبور شرکت سایپا از مرز تولید 500 هزار دستگاه بود که در 9 ماه محقق شد و زنگ خطر جدی را برای ایران خودرو به صدا درآورد.

واردات بدون سکته جلو می‌رود

حال همه خوب است جز خریداران

اما در بخش واردات خودرو، وضعیت باثبات و بدون سکته پیش می‌رود و به نظر می‌رسد بتوان تا انتهای سال به آمار واردات 70 تا 75 هزار دستگاه خودرو رسید. طبق اعلام گمرک کشور، از ابتدای سال تا کنون کمی بیش از 57 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که ارزش آنها حدود 1.6 میلیارد دلار بوده است. رنو، هیوندای و تویوتا در کنار نیسان، کیا و لکسوس از بیشترین اقبال در بازار برخوردار بوده‌اند در حالی که سه کلاس تعرفه‌ای خودروها یعنی رده تا 1500سی‌سی، رده 1501 تا 2000 سی‌سی و رده خودروهای 2001 تا 2500سی‌سی با ارقامی به ترتیب 12378، 25867 و 18755 دستگاه خودرو به خوبی از ارجحیت خریداران ایرانی در زمینه انتخاب محصولات خودرویی خبر می‌دهد. با توجه به این آمار به نظر می‌رسد ایرانی‌ها علاقه چندانی به اتومبیل‌های هیبریدی و خودروهای کوچک و کم‌حجم نداشته‌اند و در عین حال به اتومبیل‌هایی با موتور 1500 تا 2000سی‌سی علاقه بسیاری دارند. واردات حدود 19 هزار دستگاه خودروی 2400 و 2500سی‌سی که عمده آنها را سدان‌های اندازه کامل و شاسی‌بلندهای مید‌سایز تشکیل می‌دهد به معنی اقبال بالای خریداران ایرانی به موتورهای حجیم و قدرتمند است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید