انتخابات سالم در ارجحیت است

مجلس اقدامی عجیب داشت و سازمان را تبدیل به وزارت کرد. با چسباندن جوانان نیز به آن‌که یک اتفاق غیر علمی بود، گرفتاری‌های ورزش را بیشتر کردند. در تمام دنیا ورزش قهرمانی و حرفه‌ای با نگاه علمی دنبال می‌شود. در کشور ما بسیاری از فدراسیون‌ها هنوز مجبور هستند تیم داری کنند و این به خاطر این است که ما باشگاه‌ها و لیگ فعالی در کشور نداریم.

کد خبر : ۴۸۳۵۵
بازدید : ۸۴۲
ورزش ایران درگیر چند موضوع مهم است؛ جام‌جهانی فوتبال، انتخابات کمیته ملی المپیک و بازی‌های آسیایی. هر کدام از این‌ها استراتژی و برنامه‌ریزی مخصوص به‌خود را می‌طلبد. ورزش ما علمی نیست و در این زمینه ضعف علمی داریم. آن چیزی که در سال‌های ٨١ و ٨٢ برای ورزش تحلیل علمی می‌کردند این بود که با کوچک کردن بدنه سازمان تربیت‌بدنی آن را چابک و سریع کنند.
مجلس اقدامی عجیب داشت و سازمان را تبدیل به وزارت کرد. با چسباندن جوانان نیز به آن‌که یک اتفاق غیر علمی بود، گرفتاری‌های ورزش را بیشتر کردند. در تمام دنیا ورزش قهرمانی و حرفه‌ای با نگاه علمی دنبال می‌شود. در کشور ما بسیاری از فدراسیون‌ها هنوز مجبور هستند تیم داری کنند و این به خاطر این است که ما باشگاه‌ها و لیگ فعالی در کشور نداریم.
در حال حاضر به جز یکی، دو رشته ما لیگ جدی در کشور نداریم. نه باشگاه‌های فعال داریم و نه لیگ و این به خاطر یک تصمیم غیرعلمی و اشتباهی بود که در آن زمان مجلس شورای اسلامی انجام داد. ورزش ایران عمدتا با چالش‌های تکراری، بدیهی، ویرانگر و غیرکارکردی مواجه شده و این معضل، فرصت پرداختن به چالش‌های سازنده و کارکردی را از مدیران و کارشناسان ورزش ایران سلب کرده است. با بیژن ذوالفقارنسب درباره مهم‌ترین چالش‌های فوتبال و ورزش به‌گفت‌وگو نشستیم.

تیم‌ملی فوتبال ایران چند ماه دیگر باید در جام‌جهانی به میدان برود. بازی‌هایی که نیاز به بالاترین مهارت و آمادگی دارد. برنامه خوبی از سوی کی‌روش تبیین شده است، اما به‌نظر شما روند آماده‌سازی فوتبال ایران مناسب است؟

متاسفانه من برنامه‌ای که آقای کی‌روش برای آماده‌سازی تیم ملی به فدراسیون فوتبال داده است را ندیده‌ام و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر دقیقی داشته باشم، اما تا جایی که می‌دانم کی‌روش برنامه‌ای داده که بر اساس آن بازیکنان باشگاه‌های لیگ برتری ٣٦ ساعت پس از هر بازی در اختیار تیم ملی قرار می‌گیرند تا ریکاوری کنند. مساله‌ای که در باشگاه‌های معتبر اروپایی بسیار مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است بحث ریکاوری است که بسیار به آن اهمیت می‌دهند.
بازیکنان پس از هر بازی تمرین‌های علمی مشخصی را انجام می‌دهند تا دوباره توان خود را به دست بیاورند. شاید آقای کی‌روش هم متوجه شده که برخی باشگاه‌های ایرانی امکانات لازم برای ریکاوری بازیکنان‌شان را ندارند و به همین خاطر چنین درخواستی را انجام داده تا بازیکنان را در اختیار بگیرد.

اما این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در هیچ جای دنیا شاهد چنین مساله‌ای نیستیم.
من هم با شما موافقم و در هیچ جای دنیا تا به حال ندیده‌ام که مربی تیم ملی یک روز پس از هر بازی بازیکنانش را در اختیار بگیرد تا برنامه ریکاوری را دنبال کنند، اما با توجه به اینکه شاید خیلی از بازیکنان نتوانند ریکاوری درستی داشته باشند، من با این موضوع موافقم چرا که هدف ما حضور موفق و قدرتمند در جام جهانی است بنابراین باید از تمام داشته‌های‌مان بهترین استفاده را ببریم.

طی روز‌های اخیر حواشی زیادی هم درگیر فوتبال شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث توهین‌های هواداران در ورزشگاه‌ها بود. وزارت ورزش و جوانان آیا قرار است به این مساله ورود کند؟
وزارت ورزش و جوانان به این مساله ورود نمی‌کند، اما باید بگویم معاونت‌های فرهنگی که در همه نهاد‌ها وجود دارند وظیفه انجام دادن کار‌های فرهنگی و البته آموزش جوانان را بر عهده دارند تا با آموزش به آن‌ها شاهد اینگونه مسائل و توهین‌ها و فحاشی‌ها نباشیم، اما متاسفانه در اکثر معاونت‌های فرهنگی، کار فقط به برگزاری مراسم سوگواری و عزا بسنده شده است و کسی به دنبال آموزش نیست تا از این راه بتوانیم فرهنگ واقعی را به ورزش‌مان تزریق کنیم.

شما مدتی به عنوان مشاور وزیر ورزش و جوانان فعالیت می‌کردید. هنوز هم در این پست حضور دارید؟
بله، من مشاور وزیر ورزش و جوانان هستم.

پس قبول دارید برخی حمایت‌ها انجام شده که شاید درست نباشد؟
بله. حمایت‌هایی از افرادی وجود دارد، اما مساله بسیار مهم این است که همه فرآیند ورزش ما این است که ما به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم موفقیت را به ورزش‌مان بیاوریم بنابراین برای اینکه بتوانیم در این راه مدیری لایق انتخاب کنیم باید فردی باشد که از آگاهی و دانش کافی در زمینه مدیریت ورزش برخوردار باشد. البته فرآیند انتخابات هم بسیار مهم است که سالم باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید