پیش‌بینی ورود ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید به بازار کار

پیش‌بینی ورود ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید به بازار کار

یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و جوانان اشتغال است. درست است بحث‌های دیگری مطرح می‌شود، اما نمی‌شود نسبت به این مهم بی‌توجه بود. البته تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، بقیه درآمد‌ها تقلیل پردا نکرده است.

کد خبر : ۴۸۴۸۶
بازدید : ۱۶۴۰
پیش‌بینی ورود ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید به بازار کار
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با ایجاد ۹۸۰ هزار شغل در سال آینده، می‌توانیم نرخ بیکاری را به ۱۱.۲ درصد کاهش دهیم.محمدباقر نوبخت در نشست خبری اشتغال و تولید در بودجه ۱۳۹۷ اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه و در برنامه اعلامی دولت به مردم، به ویژه دولت دوازدهم در ایام انتخابات، موضوع اشتغال مساله بسیار مهمی بود. اشتغال بدون توجه به سرمایه‌گذاری ممکن است.

وی با اشاره به روش تجهیز منابع سرمایه‌گذاری در بودجه برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی جدید، افزود: دولت سیاستی را برای خروج از رکود و حرکت به سمت رونق را از ابتدا آغاز کرد. این سیاست مشتمل بر دو اقدام برای رشد سرمایه‌گذاری بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دو اقدامی که دولت انجام داده بود. یک سیاست این بود که از تسهیلات بانکی بتوانیم به واحد‌های تولیدی بخش خصوصی اعطای اعتبار کنیم تا فعال شوند که ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه‌فعال را در سال گذشته هدف قرار دادیم تا حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط بدهیم.
نتیجه این بود که ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیز به ۲۴ هزار واحد افزایش یافت. به این معنا که ما تسهیلات خردتری به بنگاه‌های بیشتری دادیم.

نوبخت عنوان کرد: از مسیر دیگر، از منابع خزانه به عنوان طرح‌های عمرانی به طرح‌های دولتی عمرانی پرداخت کردیم که ۴۲ هزار میلیارد تومان بود.

وی متذکر شد: رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلفیق این تسهیلات این بود که سال گذشته هم رشد سرمایه‌گذاری ۷.۱ درصد مثبت بود و هم این‌که رشد اقتصادی برای نخستین‌بار دو رقمی شد.

نوبخت بیان کرد: با همین توضیح، برای سال آینده مجددا این سیاست را به صورت پیشرفته‌تر قرار است اجرا کنیم. ما منابعی که در چارچوب بودجه ۹۷ قرار است سرمایه‌گذاری کنیم، ۳۲۷ هزار میلیارد تومان است. این رقم در دو مسیر انجام می‌شود. ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را در طرح‌های تولیدی و اشتغال و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را نیز در طرح‌های عمرانی دیده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی با رقمی در حدود ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، ادامه داد: برای این منظور ۶۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق منابع عمومی، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق منابع اختصاصی، ۵۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات صندوق و بانکی، ۳ هزار میلیارد تومان از طریق آب‌های مرزی و ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی از محل منابع داخلی تامین خواهد شد.

پیش‌بینی نرخ بیکاری ۱۱.۲ درصدی
رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ برای اشتغال پیش‌بینی می‌شود که ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید وارد بازار کار می‌شوند. پس برای این‌که نرخ بیکاری را تقلیل دهیم، بیش از ۸۳۸ هزار فرصت شغلی باید ایجاد کنیم. با فرض ایجاد ۹۸۰ هزار شغل در سال آینده، می‌توانیم نرخ بیکاری را به ۱۱.۲ درصد کاهش دهیم.

نوبخت اظهار داشت: همچنین پیش‌بینی می‌شود که جمعیت شاغل دارای آموزش عالی به طور متوسط سالانه ۶۸۶ هزار نفر افزایش یابد. یعنی بیش از ۷۰ درصد کل فرصت‌های شغلی ایجاد شده می‌بایست در این گروه باشد.

وی با اشاره به منابع مالی لازم برای اجرای برنامه‌های تولید و اشتغال که ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود: ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع شبکه بانکی و ۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و شهری خواهد بود.
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ایجاد اشتغال در ۸ موضوع، تصریح کرد: در حوزه احیای بافت‌های فرسوده ۲۴۰ هزار فرصت شغلی، مسکن روستایی، حمایتی و اجتماعی ۶۰ هزار فرصت شغلی، حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری ۲۲.۴ هزار فرصت شغلی، حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری ۲.۷ هزار فرصت شغلی، پرورش ماهی در قفس ۱۴ هزار فرصت شغلی، کشت گلخانه‌ای ۳۳ هزار فرصت شغلی، صنایع تکمیلی کشاورزی ۲۰ هزار فرصت شغلی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۷۳ هزار فرصت شغلی، سیاست‌های فعال بازار کار ۲۲۱ هزار فرصت شغلی، برنامه‌های اشتغال خرد ۱۲۱.۸ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

برنامه اشتغال در بخش مسکن
نوبخت با اشاره به برنامه اشتغال دولت در بخش مسکن عنوان کرد: یک برنامه کمک به احیای بافت‌های فرسوده (۱۰۰ هزار واحد مسکونی) است که پیش‌بینی می‌شود در این حوزه ۲۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. همچنین برنامه دیگر، کمک به تامین مسکن روستایی و اجتماعی با ایجاد ۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی است که پیش‌بینی می‌شود ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

وی متذکر شد: ما فکر می‌کنیم یک بخشی از کار‌ها از سال ۱۳۹۷ باید شروع کنیم و احیای بافت‌های فرسوده آغاز شود.

برنامه‌های بخش حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های بخش حمل‌ونقل درون‌شهری و برون شهری، گفت: برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها در شهر‌های بزرگ، دو برنامه داریم که یک برناممه نوسازی حمل‌ونقل درون‌شهری و یک برنامه هم نوسازی حمل‌ونقل برون شهری است.

نوبخت بیان کرد: در این راستا ۱۵ هزار تاکسی، ۲ هزار اتوبوس، ۲ هزار مینی‌بوس و میدل‌باس و ۲ هزار ون و کامیونت جایگزین خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز ۶۷ هزار فرصت فرصت شغلی در نظر داریم ایجاد شود که سه طرح دنبال خواهد شد. یک طرح، توسعه گلخانه‌ای با ۳۳ هزار فرصت شغلی، پرورش ماهی در قفس ۱۴ هزار فرصت شغلی و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ۲۰ هزار فرصت شغلی خواهد بود.

سیاست‌های فعال بازار کار
رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: یکی از این سیاست‌ها، طرح کاروری دانش‌آموختگان دانشگاهی با ۷۰ هزار فرصت شغلی است. میزان سهمیه استان‌های کشور در اجرای طرح کارورزی در سال ۱۳۹۷ نیز بر این اساس بوده که استان‌هایی که در رنج بیشتری هستند، در اولویت قرار دارند.

شراکت بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی
نوبخت اظهار داشت: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام در دست دولت وجود دارد که شامل حدود ۶ هزار پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی است. حدود ۴ هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها را پیش‌بینی کردیم که سال آینده واگذار کنیم.

وی افزود: حدود ۴ هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها را پیش‌بینی کردیم که سال آینده واگذار کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تمام سیاست‌هایی که در حوزه اشتغال در پیش گرفتیم، در راستای اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

استخدام دولتی باز هم خواهیم داشت؟
نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص که در پاسخ به این پرسش که منتقدان دولت معتقدند که دولت نمی‌توان از پس هزینه‌های سهام عدالت برآید، عنوان کرد: این نکته در مجلس مطرح شد. ۲۹۰ نماینده مجلس داریم که هر کدام سلایقی دارند. این‌که مجلس این نظر را داشته باشد، هنوز رای‌گیری نشده است؛ ضمن این‌که قانون باید اجرایی شود.
وی با اشاره به برنامه‌های اشتغال در بخش دولتی و استخدام‌های دولتی، متذکر شد: قانون مدیریت خدمات کشوری مشخصا در بند «ب» و بند «ج» ماده ۲۴ این اجازه را به دولت داده که هر ۳ نفر که خارج می‌شود، یک نفر را جذب کند. سال‌جاری استخدام‌هایی داشتیم و سال آتی هم احتمالا داشته باشیم. این تعداد در حدود ۲۰، ۳۰ هزار نفر خواهد بود.

برنامه اشتغالی دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کاهش قیمت بنزین و برنامه اشتغالی دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: در مجلس کمیسیون تلفیق رقم ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را به ۱۰ هزار میلیارد تومان تقلیل داد و نوع محل را هم عوض کرد. به جای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، از فروش اموال تکمیلی این را تعیین کرد. این‌که در نهایت مجلس چه تصمیمی داشته باشد، منتظر تصمیم مجلس خواهیم بود. ما در ارتباط با این‌که چه میزان در این خصوص امکان فروش اموال تملیکی وجود دارد، باید از مجلسی‌ها پرسید.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که چرا دولت روی افزایش ظرفیت بنگاه‌ها تمرکز نکرده است؟ بیان کرد: نکته دیگر این است که الان ظرفیت‌های آماده وجود دارد و با مقداری سرمایه در گردش می‌توانند فعال شوند. در سال گذشته با پرداخت ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، آثار آن را در اشتغال نیمه اول امسال دیدیم که نرخ بیکاری یک واحد درصد تقلیل پیدا کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، ما این سیاست را در دولت در دستور کار داریم. اعطای تسهیلات برای واحد‌های موجود در دست انجام است.

دولت روی افزایش قیمت انرژی اصرار ندارد
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که دولت چرا همچنان اصرار دارد که ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش حامل‌های انرژی به دست آورد و روی بهبود فضای کسب‌وکار تمرکز نمی‌کند؟ عنوان کرد: این حرف درست است که باید روی فضای کسب‌وکار کار کرد و فضای کسب‌وکار بهبود یابد.

نوبخت اظهار داشت: ما اصرار به کسب ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نداریم. منتها در مدلی که طراحی کردیم، این موضوع دیده شده است.

وی افزود: ما یک مقدار منابع عمومی باید داشته باشیم و این منابع را باید تلاش کنیم از محل‌های دیگر که مشخص کردیم، تهیه کنیم. در عین حال، همچنان به بهبود فضای کسب‌وکار خواهیم پرداخت.

ایجاد ۱۰۳۳۰۰۰ فرصت شغلی چه تضمینی دارد؟
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش خبرگزاری خبرآنلاین که چه تضمینی وجود دارد که مجلس منابع بودجه را مانند ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی کاهش ندهد. به این شکل ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی با، اما و اگر مواجه نمی‌شود؟ تصریح کرد: انشاءاله این اتفاق نمی‌افتد.
دو بحث وجود دارد. مسوولیت بودجه به تنهایی برعهده دولت نیست. دولت پیشنهاددهنده و مجلس تصویب‌کننده است. ما برای اختیارات قانونی مجلس احترام قایل هستیم. مجلسی‌ها هم مثل ما در برابر جامعه خود را مسوول می‌دانند.

نوبخت عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و جوانان اشتغال است. درست است بحث‌های دیگری مطرح می‌شود، اما نمی‌شود نسبت به این مهم بی‌توجه بود. وی متذکر شد: البته تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، بقیه درآمد‌ها تقلیل پردا نکرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید