چرا «خادم» نظیر ندارد؟

چرا «خادم» نظیر ندارد؟

صدای فریاد سرمربی تیم‌ملی لرزه بر تن کشتی‌گیران می‌انداخت و آنها را برای ادامه تمرین باانگیزه‌تر می‌کرد. خادم دایما نکات فنی را به تمامی کشتی‌گیران حتی ستاره‌هایی چون حسن یزدانی و کمیل قاسمی با صدای بلند می‌گفت و اجازه نمی‌داد هیچ ملی‌پوشی کم‌کاری کند.

کد خبر : ۴۸۵۱۶
بازدید : ۱۰۱۵
رسول خادم : هرکسی نمی‌تواند سرمربی تیم‌ملی باشد

ناکامی تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی ٢٠١٧ باعث شد تا فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم انتقادات زیادی را متحمل شوند. همین موضوع طرفداران طرح چندشغله‌بودن رسول خادم را بار دیگر افزایش داد. شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد نیز از چند ماه قبل زمزمه حضور دوباره رئیس فدراسیون کشتی در رأس تیم‌ملی را مطرح کرد و این موضوع چند روز قبل تحقق یافت. رسول خادم با وجود تمام مشغله‌هایی که دارد، این روزها با جدیت بالا آزادکاران را هدایت و آماده حضور در مسابقات آتی می‌کند.

خادم، تنها گزینه شورای فنی
شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد که بزرگانی همچون منصور برزگر و ابراهیم جوادی را هم در خود جای داده، بعد از چند ماه اصرار به سرمربیگری رئیس فدراسیون کشتی بالاخره او را راضی کرد تا بار دیگر مثل قبل از المپیک ٢٠١٦ هدایت آزادکاران را برعهده بگیرد.
آنها اعلام کردند این انتخاب با توجه به مشغله خادم در فدراسیون کشتی و همچنین اتحادیه جهانی مقطعی و تا قبل از انتخابی تیم‌ملی است تا گزینه ارجحی برای هدایت تیم‌ملی معرفی شود. با این حال منصور برزگر، عضو شورای فنی در این‌باره می‌گوید: «متاسفانه مربی دیگری در سطح خادم وجود ندارد و فعلا به جمع‌بندی خاصی نرسیدیم. تنها گزینه ما برای سرمربیگری بود و امیدواریم همه چیز خوب پیش برود.»

دیسیپلین آقای رئیس
دیروز وقتی در تمرین تیم‌ملی کشتی آزاد حاضر شدیم، تفاوت را نسبت به زمانی که محمد طلایی قبل از مسابقات جهانی سرمربیگری تیم‌ملی را برعهده داشت، احساس کردیم. نظم و انضباط در همان نگاه اول مشخص بود. مربیان هرکدام در جای خود ایستاده بودند و رسول خادم کنار ایستاده بود و بر کار همگان نظارت می‌کرد.
صدای فریاد سرمربی تیم‌ملی لرزه بر تن کشتی‌گیران می‌انداخت و آنها را برای ادامه تمرین باانگیزه‌تر می‌کرد. خادم دایما نکات فنی را به تمامی کشتی‌گیران حتی ستاره‌هایی چون حسن یزدانی و کمیل قاسمی با صدای بلند می‌گفت و اجازه نمی‌داد هیچ ملی‌پوشی کم‌کاری کند. جالب این‌که خادم وقتی با کم‌کاری برخی کشتی‌گیران مواجه می‌شد، همه تیم را به صورت یکسان جریمه می‌کرد. همین مسأله باعث شد همه آزادکاران در دقایق پایانی تمرین از نفس بیفتند و برای پایان تمرینات سخت خادم لحظه‌شماری کنند.

خادم: سرمربیگری بزرگسالان کار هر کسی نیست
رسول خادم را بلافاصله بعد از تمرین با همین سوال روز مواجه کردیم «چرا کارشناسان معتقدند کسی مثل شما نمی‌تواند تیم‌ملی را هدایت کند». رئیس فدراسیون کشتی اینطور پاسخ سوال «شهروند» را داد: «دوستان به من لطف دارند و من خودم را در این حد نمی‌دانم که بگویم هیچ نمونه‌ای ندارم.
با این حال معتقدم سرمربیگری تیم‌ملی کشتی در رده بزرگسالان کاملا متفاوت از همه مسئولیت‌های دیگر است. خیلی از مربیان با دانش بالا در رده‌های سنی جوانان و امید موفق هستند اما در بزرگسالان نمی‌توانند همان‌طور باشند. دلیلش هم این است که سرمربیگری تیمی که مردم انتظار دارند، هر ‌سال بین یکی از ٣ تیم برتر جهان باشد، فقط به داشتن دانش فنی نیست. اتفاقا مسائل دیگری مثل مدیریت و شخصیت خود مربی بسیار فاکتورهای مهمتری از مسائل فنی است.»

وی همچنین می‌افزاید: «ما محمد بنا را به‌عنوان یک مربی موفق در کشتی فرنگی داشتیم. حالا به مربیان جوان‌تر میدان داده شده تا آنها بتوانند جای مربی بزرگی مثل بنا را بگیرند. با این حال ممکن است خیلی از مربیان چنین تلاشی بکنند اما در جایگاه سرمربیگری تیم‌ملی بزرگسالان نتوانند موفق باشند. من می‌گویم پرورش فردی برای سرمربیگری تیم‌ملی بزرگسالان هم در آزاد و هم در فرنگی کار آسانی نیست.»

خادم نظیر ندارد؟
اگر واقعا این نظریه هم درست باشد که رسول خادم، تنها گزینه مناسب برای سرمربیگری تیم‌ملی کشتی آزاد است؛ باز هم ضعف را در فدراسیون کشتی باید جویا شویم. رسول خادم هم مثل خیلی از قهرمان‌های دیگر کشتی در ایران متولد شده و حتی در دوران قهرمانی از برخی از کشتی‌گیران دیگر تاریخ کشورمان مدال‌های کمتری کسب کرده است. چه اتفاقی افتاده که سایرین نتوانستند خودشان را به سطح خادم برسانند؟ شاید هم حضور مداوم خادم در ٥، ٦‌سال اخیر در تیم‌ملی کشتی آزاد باعث شده تا سایر مربیان در سایه بمانند.
تنها در ‌سال ٢٠١٧ به محمد طلایی به‌عنوان یک مربی به جز خادم اعتماد شد و نتیجه خوبی هم به دست نیامد. شاید برخی افراد دیگر همچون علیرضا رضایی، علیرضا حیدری و... باشند که بتوانند بعد از یکی، ٢‌سال تجربه جای خادم را در بحث فنی پر کنند.
به‌ هرحال چیزی که مشخص است، حتی خود رسول خادم و شورای فنی هم قبول دارند که رئیس فدراسیون کشتی زمان لازم برای هدایت آزادکاران را ندارد، چون سرمربی تیم‌ملی باید به صورت شبانه‌روزی با ملی‌پوشان در ارتباط باشد. بهتر است خادم همزمان با داشتن مسئولیت فنی تیم‌ملی و پرورش آزادکاران، به فکر آماده‌سازی چند مربی هم در قد و قواره‌های تیم‌ملی باشد تا در سال‌های آینده با چنین معضلی روبه‌رو نباشیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید