سود هنگفت سرخابی‌ها از جام‌جهانی روسیه!

سود هنگفت سرخابی‌ها از جام‌جهانی روسیه!

فیفا بابت هر بازیکنی که در جام‌جهانی حضور داشته باشد، ٢٢١‌هزار و ٧٨٠ دلار به باشگاه‌ها پرداخت می‌کند

کد خبر : ۴۸۵۶۰
بازدید : ۱۷۹۸


حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی،‌ علاوه بر پاداش نقدی ١٢‌میلیون دلاری قابل توجهی که برای فدراسیون فوتبال به دنبال داشته است،‌ پول قابل‌توجهی را هم به باشگاه‌هایی می‌رساند که در تیم‌های ملی مختلف حاضر در جام‌جهانی بازیکن دارند.
مقدار این پول به قدری قابل‌توجه است که می‌تواند کمک قابل توجهی برای باشگاه‌های ایرانی باشد که در یک‌سال اخیر با مشکلات عدیده مالی و بدهی‌های سنگین میلیاردی رو‌به‌رو بوده‌اند. طبق اعلام فیفا همانند جام‌های جهانی گذشته باشگاه‌هایی که در جام‌جهانی بازیکن داشته باشند بابت حضور بازیکنان خود همان‌طور که اشاره شد پاداش دریافت می‌کنند.

٢٠٩‌میلیون دلار فیفا برای باشگاه‌ها
اما مکانیزم فیفا برای پرداخت پاداش مورد نظر به چه شکل است؟ هر کدام از ٣٢ تیم حاضر در جام‌جهانی می‌توانند ٢٣ بازیکن در لیست خود داشته باشند که در مجموع باشگاه‌های ٧٣٦ بازیکن حاضر در جام‌جهانی از پاداش ٢٠٩‌میلیون دلاری فیفا منتفع خواهند شد.
فدراسیون جهانی فوتبال عضویت هر بازیکن حاضر در جام‌جهانی را در باشگاه‌های دو‌سال اخیر او بررسی می‌کند و به‌مدت حضورش در هر تیم، پاداش پس از تعیین رقم به باشگاه تعلق می‌گیرد. فیفا این ٢٠٩‌میلیون دلار را بین تعداد بازیکنان و تعداد روزهایی که تیم‌ها درگیر مسابقات جام‌جهانی هستند (شامل روزهای فیفا پیش از جام‌جهانی و زمان برگزاری مسابقات) تقسیم کرده است و به این ترتیب باشگاه‌ها به ازای هر بازیکنی که در جام‌جهانی داشته باشند‌، برای هر روز ٨‌هزار و ٥٣٠ دلار دریافت می‌کنند.
زمان محاسبه شده هم از دو هفته قبل از شروع جام‌جهانی تا یک روز پس از حضور هر بازیکن در جام‌جهانی است. به این ترتیب هرچقدر مدت زمان حضور تیم‌های ملی با صعود به مراحل بالاتر در جام‌جهانی بیشتر باشد پول بیشتری هم به بازیکنان و باشگاه‌ها از این پاداش می‌رسد.

٢٢١هزار و ٧٨٠ دلار برای هر بازیکن تا پایان مرحله گروهی
با توجه به این‌که تیم‌ملی ایران در سخت‌ترین گروه جام‌جهانی باید با اسپانیا، ‌پرتغال و مراکش بازی کند،‌ اگر فقط بازی‌های مرحله گروهی را در نظر بگیریم،‌ کی‌روش و شاگردانش ٢٦ روز درگیر مسابقات جام‌جهانی خواهند بود. به این ترتیب طبق فرمول فدراسیون جهانی فوتبال بابت هر بازیکن ٢٢١‌هزار و ٧٨٠ دلار به باشگاه‌هایی که آنها را در اختیار داشته باشند، پرداخت می‌کند.
همان‌طور که اشاره شد هر تیمی بیشتر در جام‌جهانی حضور داشته باشد پاداش بیشتری نصیب باشگاه‌هایی می‌شود که در آن تیم بازیکن ملی‌پوش دارند. یعنی اگر تیم‌ملی ایران موفق به صعود از گروه خود شود، هر باشگاه بابت هر بازیکن بیشتر از ٢٢١‌هزار و ٧٨٠ دلار می‌گیرد و سود بیشتری هم از صعود تیم‌ملی نصیب باشگاه‌ها می‌شود.

درآمد قابل توجه پرسپولیس و استقلال
با توجه به این‌که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بیشترین بازیکن را در تیم‌ملی دارند‌، پول قابل توجهی هم از حضور بازیکنان طرف قرارداد خود در جام‌جهانی به دست خواهند آورد. به‌طور مثال در پرسپولیس نفراتی چون علیرضا بیرانوند‌، سید جلال حسینی، ‌وحید امیری، محمد انصاری و ‌کمال کامیابی‌نیا در تیم‌ملی حضور دارند.
همچنین مهدی طارمی که به تازگی به الغرافه قطر پیوسته و یا حتی رامین رضاییان که از پرسپولیس به اوستنده بلژیک پیوست اگر در جام‌جهانی در لیست ٢٣نفره تیم‌ملی باشند که احتمالا هم خواهند بود‌، پاداشی که به باشگاه پرسپولیس خواهد رسید بیش از یک‌میلیون دلار خواهد بود.
پرسپولیس برای بازیکنانی چون حسینی، بیرانوند، ‌کامیابی‌نیا، انصاری و امیری ٢٢١‌هزار و ٧٨٠ دلار را به ازای هر بازیکن دریافت می‌کند و نصف این مبلغ هم برای‌سال آخر حضور رضاییان در پرسپولیس به حساب باشگاه می‌رسد. در شرایط کنونی باشگاه پرسپولیس درباره مهدی طارمی هم به باشگاه الغرافه اعلام کرده که تمام پاداش حضور این بازیکن در جام‌جهانی باید به آنها تعلق بگیرد و به این ترتیب احتمالا پولی که از طارمی به پرسپولیس می‌رسد هم ٢٢١‌هزار و ٧٨٠ دلار مورد نظر خواهد بود. در استقلال هم بازیکنانی چون سید حسین حسینی، وریا غفوری‌، امید ابراهیمی،‌ روزبه چشمی، امید نورافکن، پژمان منتظری و سیدمجید حسینی شانس بسیار زیادی برای حضور در جام‌جهانی دارند.
در بین این نفرات فقط پاداش پژمان منتظری به صورت کامل به باشگاه استقلال نخواهد رسید و بخشی از پاداش این بازیکن به باشگاه الاهلی قطر خواهد رسید.

٥١٠٠٩٨٠ دلار برای تیم‌ملی ایران
اگر تیم‌ملی ایران فقط در مرحله گروهی جام‌جهانی حضور داشته باشد، مبلغی حدود ٥‌میلیون و ١٠٠‌هزار دلار (حدود ٢٢‌میلیارد تومان) به باشگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که در جام‌جهانی بازیکن دارند. از طرفی کارلوس‌کی‌روش اعلام کرده حدود ٥٠‌درصد بازیکنانی که به جام‌جهانی خواهد برد لژیونر هستند و حدود ٥٠‌درصد هم از بازیکنان داخلی استفاده خواهد کرد، از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود مبلغی حدود ٢,٥‌میلیون دلار (حدود ١١میلیارد) پول به باشگاه‌های ایرانی تزریق شود که مبلغ قابل‌توجهی از آن متعلق به پرسپولیس و استقلال خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید