سقف‌شکنی در سه بازار

سقف‌شکنی در سه بازار

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۴۸۹۴۷
بازدید : ۱۴۳۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت شاخص به اوج

سقف‌شکنی در سه بازار
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۵۳ واحدی (۶۶/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۵۹۷ واحد، سقف تاریخی ایستاد. روز گذشته «فملی» پس از تعدیل مثبت ۵۲ درصدی بازگشایی و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود انتظار برای گزارش‌های مناسب ۹ماهه فلزی-معدنی‌ها، شناسایی سود میان معامله‌گران، تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌های جهانی با افت مس تا ۷۰۵۰ دلار و افت روی زیر ۴۳۰۰ دلار با بازگشت شاخص دلار از کف مانع از رشد قابل توجه این نمادها شد. اما چشم‌انداز آزادسازی نرخ اوره از پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره و سطوح مناسب قیمت متانول در ۴۱۰ دلار در کنار رشد نرخ دلار همچنین رشد تقاضا برای سهام هلدینگ «تاپیکو»، محصولات شیمیایی را در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار داد. فشار عرضه حقوقی‌ها، تغییر مالکیت حدود ۵۴ میلیارد تومانی را به نفع حقیقی‌ها در دو روز گذشته رقم زد.

بازار ارز
سقف‌شکنی در سه بازار
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 15 تومانی به نرخ 4435 تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار روز شنبه تا زیر سطح 4400 تومان، در روزهای اخیر شاهد رشد تدریجی نرخ دلار بودیم. با وجود کاهش رشد تقاضای محافظه‌کارانه از روز شنبه، به دلیل عدم خروج آمریکا از برجام، اما در ادامه کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار رشد تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را در کانال 4400 تومان صعودی کرد. با اینکه پیش‌تر سطح تکنیکال 4330 تومان در مقابل رشد دلار مقاومت می‌کرد. روز گذشته نرخ دلار مقاومت سطح مزبور را شکست. اما همچنان مقاومت جدی در سطح 4450 تومان با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مورد انتظار است. با ریسک‌های غیراقتصادی و در ادامه ریسک مربوط به تصمیم ترامپ نسبت به برجام، نرخ دلار از ابتدای دی با رشد 248 تومانی همراه شده است.

بازار سکه

سقف‌شکنی در سه بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. افت طلای جهانی از سقف 4ماهه (1344 دلار) با بازگشت شاخص دلار از کف 3ساله رقم خورد. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد نرخ تورم فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. با این وجود در روزهای اخیر شاهد کم‌واکنشی سکه به بازار طلا و توجه معامله‌گران به نوسان بازار ارز بودیم.
در بازار ارز با وجود اینکه پیش‌تر شاهد احتیاط معامله‌گران در کانال ۴۴۰۰ تومانی بودیم، اما کاهش عرضه صرافی بانک‌ها روز گذشته مقاومت سطح ۴۴۳۰ تومانی را در مقابل دلار شکست. بنابراین خوش‌بینی معامله‌گران به ارز، روز گذشته مقاومت سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را شکست. همچنان انتظار مقاومت سطح ۴۴۵۰ تومانی در مقابل دلار و نوسان طلا بر سکه اثرگذار است.

بازار طلای جهانی

سقف‌شکنی در سه بازار
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1336 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف 3 سال افت طلا را از سقف 4 ماه (1344 دلار) رقم زد. مخالفت حزب سوسیال دموکرات آلمان برای ایجاد دولت موتلفه و احتمال ایجاد دولت جدید روند صعودی یورو را (پس از رسیدن به سقف سال ۲۰۱۴ به دلیل چشم‌انداز خروج از سیاست‌های خرید اوراق قرضه در سپتامبر) متوقف کرد. این عامل در کنار توقف روند صعودی ین پس از ۵ روز با هشدار وزیر امور مالی این کشور از تشدید نوسانات ین، از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام از رکوردهای تاریخی می‌تواند از طلا حمایت کند. اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد نرخ تورم فشار را بر طلا حفظ کرده است. گزارش‌های مالی شرکت‌ها و نشست بانک‌های مرکزی بر طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن
سقف‌شکنی در سه بازار
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 42 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سطح ۷۲ هزار تومانی در میانه دی، در ادامه رشد تدریجی تقاضا افزایش قیمت «تسه»ها تا سطح ۷۴ هزار تومانی (نزدیک میانگین آذر) را به دنبال داشت. با این وجود، همچنان جذابیت وام رقیب، صندوق یکم بانک مسکن با تامین مالی «خانه‌اولی»ها کم‌نوسانی «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۸ هزار تومانی از ابتدای مهر را رقم زده است. رشد ۵۰ درصدی معاملات مسکن تهران در آذر و آمار معاملات مسکن با افزایش سهم خانه‌‌های کلنگی، نشان از رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در مسکن دارد. امری که در کنار سیگنال‌ها از افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی و همچنین رشد تدریجی تقاضای مصرفی مسکن می‌تواند نوسانات بازار مسکن را تشدید کند.

بازار نفت

تقویت خوش‌بینی‌ها در بازار نفت
سقف‌شکنی در سه بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 64 دلار معامله شد. پس از رسیدن قیمت برنت و WTI به بالاترین سطح از دسامبر 2014، WTI به 89/ 64 دلار و برنت به 37/ 70 دلار روز گذشته افت آرام نفت رقم خورد. خوش‌بینی‌ها به پایبندی اعضای اوپک به توافق تا پایان ۲۰۱۸ و اعلام وزیر انرژی روسیه از عدم رسیدن بازار نفت به تعادل عامل حمایت از نفت شد. اما افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفت آمریکا و بیشترین رشد تعداد دکل‌های نفتی کانادا در ۱۰ ماه اخیر، فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. اعضای اوپک از نوسان نفت در سطح کنونی به چشم‌انداز بازگشت پرشتاب تولیدات شیل ابراز نگرانی کردند. کامرزبانک نیز با توجه به رشد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی به بیشترین سطح در یک دهه اخیر، احتمال اصلاح پرشتاب قیمت‌ها را ارائه داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید