گمانه‌های غیرمسوولانه

گمانه‌های غیرمسوولانه

فضای مجازی هرچند بی‌دروپیکراست و می‌شود با شک و گمانه واقعیت‌ها را قلب کرد تا جایی که دیگر رسانه‌ها که ظاهرا دارای اعتبار و عقبه مردم‌پسندی هستند از آشفته بازار گمانه‌پراکنی‌ها سود ببرند و علیه منافع ملی کشورمان قصه سرکنند، اما نمی‌توان واقعیت‌ها را قلب کرد.

کد خبر : ۴۹۰۳۵
بازدید : ۱۶۱۰
گمانه‌های غیرمسوولانه نعمت احمدی | کشتی غول‌پیکری که ٣٢ تن از متخصصین و جوانان کشور در آن گرفتار آمده بودند می‌سوخت، همان اوایل کارشناسان فن با توجه به شعله‌های آتش، گاز‌های پراکنده شده در فضای کشتی، ارتفاع شعله که تا ده‌ها و صد‌ها متر زبانه می‌کشید، معتقد بودند در آن جهنم سوزان کسی زنده نمانده است، اما جرات بیان آن را نداشتند.
یکی از دوستان دریایی می‌گفت: پخش گاز در بالای کشتی و اطراف سکان بیشتراست و در لحظات اولیه تصادف و شعله‌ور شدن گاز‌های پراکنده شده، حجم عظیمی از آتش سرتاسر فضای بیرونی را گرفته و از منافذی که با انفجار شعله‌ها در اطراف کابین به وجود آمده و با شکستن شیشه‌ها، طبیعی است هرم آتش به مناطق قابل سکونت لهیب کشیده است، در خوشبینانه‌ترین وضع شاید بعد از تصادم عده‌ای به نقاط امنی که در این نوع کشتی‌ها تعریف شده‌اند پناه برده باشند، اما جمعیت بالای نفتکش نمی‌تواند همان یک جنازه‌ای باشد که قبلا کشف شد یا دو جنازه‌ای که با ورود گروه نجات به عرشه کشتی پیدا شدند هرچند باید صبر کرد تا رمز جعبه سیاه خوانده شود و پاسخ بسیاری از سوالات داده شود.
آنچه گفتم فقط شنیده‌های نگارنده است والا نه تخصصی دارم نه سابقه حضور در این نوع کشتی‌ها، اما آنچه آزار‌دهنده است گمانه‌زنی‌های عمدتا غیرکارشناسی و دور از واقعیت است. بعضی‌ها گفتند و غیرمسوولانه این طرف و آن طرف نوشتند که این کشتی حامل محموله برای کره شمالی بوده و به وسیله موشک‌های امریکایی یا کره جنوبی هدف قرار گرفته. همین یک گزاره را واکاوی کنیم تا به بقیه گمانه‌زنی‌ها برسیم.
شرایط ایران با امریکا و نگاه مغرضانه دونالد ترامپ نسبت به ایران عموما و برجام خصوصا برکسی پوشیده نیست. در همین زمان بود که فرصت ١٢٠ روزه امضای پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام روی میز دونالد ترامپ بود و جنگ قدرتی که بین اتحادیه اروپا و امریکا و مهم‌تر گروه ١+٥ در این مورد درگرفته و آقای ترامپ همه سعی و کوشش خود را می‌کند تا کار برجام را با مچ‌گیری از ایران یک‌طرفه و ایران را ناقض برجام معرفی کند اگر چنین لقمه چرب و گلوگیری از آسمان برایش رسیده باشد آن را اینگونه به شعله آتش می‌سوزاند؟

ساده است اجازه می‌دهد کشتی ایرانی با پرچم پاناما وارد آب‌های کره شمالی شود و ناگهان تکاوران نیروی دریایی یا هر نیروی دیگری کشتی وارد شده به آب‌های کره‌شمالی را تصرف کنند. هرچقدر آقای ترامپ نامتعادل باشد و فرصت سوز این فرصت طلایی احتمالی را تحت هیچ شرایطی از دست نخواهد داد.
کسانی که این شک و گمانه را در فضای مجازی پخش کردند سوی دیگر واقعیت را در نظر نگرفتند صاحب محموله دولت کره جنوبی است، نوع معاملات نفتی روی دریاها، قاعده و قانون خاص خود را دارد، محموله روی کشتی به مبلغ ٦٠ میلیون دلار به دولت کره جنوبی قبل از حادثه فروخته شده است و کره جنوبی به عنوان مالک محموله شناخته می‌شود باید از پخش‌کنندگان شک و گمانه بالا پرسید، آیا منطقی است رقیب اصلی کره شمالی یعنی کره جنوبی، نقش کاتالیزور را بازی کند و ژوکربازی برد و باخت ایران و کره شمالی باشد؟
کره جنوبی که همین چند روز پیش بعد از مدت‌ها درصدد اندک تنش‌زدایی با همسایه شمالی خود برآمد و هیات‌های کره‌ای در مدار ٣٦ درجه‌ای که نقطه تلاقی و اختلاف است با هم مذاکره کردند چگونه است که وجه‌المصالحه سود و زیان فروش نفت و مشتقات آن به کره شمالی بشود، می‌دانیم که اخیرا قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید مبنی بر محدودیت فروش نفت به کره شمالی و هر فروشنده‌ای که معامله مخفیانه با کره شمالی داشته باشد برابر قطعنامه شورای امنیت مورد مواخذه این شورا قرار می‌گیرد ازطرفی در میانه اعتراضات چند روزه اخیر کشورمان، نماینده امریکا درسازمان ملل خانم نیکی هیلی که با خوش‌رقصی‌های خود می‌خواهد دل ترامپ را به دست آورد و کرسی وزارت امورخارجه امریکا را نشانه رفته تا اولین امریکایی هندی‌تبار باشد که برکرسی وزارت امورخارجه امریکا تکیه می‌زند.
اعمال و رفتارخانم نیکی هیلی و دشمنی او با اعراب فلسطین و خصومت ذاتی‌اش علیه ایران که از هر فرصت استفاده می‌کند تا بر شکاف موجود بین ایران و امریکا بیفزاید. خانم نیکی هیلی نبض رفتاری ترامپ را خوب رصد کرده است، ترامپ در ایام کارزار انتخاباتی وعده پاره کردن برجام و نیز انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را به لابی‌های پرنفوذ یهودی وعده داد تا با احداث سفارتخانه امریکا در زمین بزرگی که در بیت‌المقدس خریداری شده، مقدمات انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس را فراهم آورد، نیکی هیلی بر طبل انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس می‌کوبد و از هر فرصتی در سخنرانی‌های خود یا مسافرت به اسراییل این موضوع را دامن می‌زند تا در نظر لابی صهیونیستی خود را مناسب‌ترین گزینه برای وزارت امورخارجه امریکا قلمداد کند.
حال اگر چنین فرصتی به هر علت از طرف ایرانی به امریکاییان داده شده باشد تا پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر محدودیت فروش نفت به کره شمالی، چنین اشتباهی را مرتکب شده باشند خانم هیلی عرصه سازمان ملل و شورای امنیت را به میدان رسیدن به خواسته‌های خود تبدیل خواهد کرد، نخست شرایط بین‌المللی صدور قطعنامه‌هایی علیه ایران به لحاظ زیر پاگذاشتن مصوبه شورای امنیت را به ایشان خواهد داد و خواب آشفته ترامپ را که اکثر وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کرده و در موضوع برجام ناکام مانده است را به آرامش تبدیل خواهد کرد و تا به گروه ١+٥ ثابت کند که این ایران است که به قواعد بین‌المللی پایبند نیست حال اینکه برهمه جهان خصوصا اروپاییان ثابت شده است که ترامپ بهانه‌جو درصدد است توپ عدم موفقیت برجام را به زمین ایران بیندازد.
فضای مجازی هرچند بی‌دروپیکراست و می‌شود با شک و گمانه واقعیت‌ها را قلب کرد تا جایی که دیگر رسانه‌ها که ظاهرا دارای اعتبار و عقبه مردم‌پسندی هستند از آشفته بازار گمانه‌پراکنی‌ها سود ببرند و علیه منافع ملی کشورمان قصه سرکنند، اما نمی‌توان واقعیت‌ها را قلب کرد.
جالب است کره جنوبی که خریدار محموله بوده و قانونا و عملا بعد از خرید محموله کشتی روی دریا صاحب آن است و مقصد کشتی هم معین و امریکا که در منطقه پر رفت و آمد دریایی این نواحی حضوری پررنگ دارد و مهم‌تر از همه پوشش کامل راداری منطقه به لحاظ سوق‌الجیشی بودن آن بر همگان روشن است و امکان ندارد در چنین شرایطی محموله‌ای ممنوع و تحریم شده به کره شمالی فروخته شود بازهم عده‌ای با گمانه‌زنی‌های خود علیه کشورمان قصه سر می‌دهند. سخن آخر اینکه چرا به این مرحله رسیدیم که ذهن و زبان عده‌ای به سوی مخالف و مخالفت‌خوانی گرایش پیدا کرده است هرچند قلب واقعیت باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید