هفته حساس براي فوتبال ايران و عربستان

هفته حساس براي فوتبال ايران و عربستان

با وجود آنكه تنها سه هفته تا آغاز فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا باقي مانده اما هنوز كنفدراسيون فوتبال آسيا راي نهايي خود را درباره ميزباني كشورها اعلام نكرده است. از يك طرف عربستان و امارات اصرار دارند كه در ايران و قطر به ميدان نمي‌روند و از طرف ديگر قطر و تا حدودي ايران هم اصرار دارند كه تنها در خانه خود از تيم‌هاي اماراتي و عربستاني ميزباني مي‌كنند.

کد خبر : ۴۹۵۶۵
بازدید : ۸۸۰
هفته حساس براي فوتبال ايران و عربستان
ديروز براي ساعاتي جوي عجيب در فضاي مجازي به وجود آمد. حتي بخش خبري صداوسيما بدون اينكه تحقيق كند و اصالت خبر را مدنظر قرار دهد، آن را اعلام كرد. خبر رسيد كه AFC حكم بازي تيم‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا در كشور ثالث را به‌طور كل لغو كرده و از اين به بعد تيم‌هاي عربستاني براي بازي در مقابل نمايندگان ايران و قطر بايد به اين كشورها سفر كنند. اين خبر موجي از خوشحالي را در فضاي مجازي ايراني‌ها برانگيخت البته واقعيت اين است كه اين خبر هنوز به طور رسمي اعلام نشده بود.
اكانت توييتر Asian ACL اعلام كرد كنفدراسيون فوتبال آسيا برگزاري بازي در زمين بي‌طرف را لغو كرده است. رسانه‌هاي ايران هم اعلام كردند اين ناكامي بزرگي براي دو كشور عربستان و امارات است. بر اين اساس تيم‌هاي عربستاني و اماراتي موظف هستند كه در ايران و قطر به ميدان بروند.
دو كشور عربستان و امارات پيش از اين تهديد كرده بودند كه به هيچ‌وجه حاضر نيستند در قطر و ايران به ميدان بروند و در صورت اصرار كنفدراسيون فوتبال آسيا از ليگ قهرمانان آسيا كناره‌گيري مي‌كنند. اما خيلي زود همه‌چيز زيرسوال رفت. كنفدراسيون فوتبال آسيا رسما اخبار منتشر شده مبني بر لغو قانون زمين بي‌طرف در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا ۲۰۱۸ را تكذيب و اعلام كرد كه راي نهايي كميته اجرايي مسابقات فردا (شنبه) اعلام خواهد شد.
ويندرسور جان، دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا در اين رابطه گفت: «اخبار منتشر شده درباره تصميم AFC به لغو قانون زمين بي‌طرف صحت ندارد زيرا راي‌گيري اعضاي كميته اجرايي مسابقات تا امشب ادامه دارد. قرار است فردا (شنبه) رسما تصميم نهايي به فدراسيون‌هاي ذي‌ربط اطلاع داده شود.» ويندرسور جان گفت: «اعضاي كميته اجرايي مسابقات پس از آنكه گزارش ارايه شده از سوي ۲ كميته مكلف يعني كميته اروپايي بي‌طرف و كميته AFC با رياست نايب‌رييس هندي AFC، راي خود را از طريق ايميل خواهند داد.»
اين تكذيبيه AFC به اين دليل است كه يك توييتر منسوب به ليگ قهرمانان مدعي شده بود كه كميته اجرايي مسابقات راي نهايي خود را صادر كرده است و بنا به اين راي قانون زمين بي‌طرف لغو شده است و عربستان بايد در دوحه و تهران بازي كند.

فدراسيون تكذيب مي‌كند
سايت عربي العرب اليوم ديروز نوشت: با وجود آنكه تنها سه هفته تا آغاز فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا باقي مانده اما هنوز كنفدراسيون فوتبال آسيا راي نهايي خود را درباره ميزباني كشورها اعلام نكرده است. از يك طرف عربستان و امارات اصرار دارند كه در ايران و قطر به ميدان نمي‌روند و از طرف ديگر قطر و تا حدودي ايران هم اصرار دارند كه تنها در خانه خود از تيم‌هاي اماراتي و عربستاني ميزباني مي‌كنند.
سايت العرب اليوم با تيتر« كنفدراسيون فوتبال آسيا بازي در زمين بي‌طرف را لغو مي‌كند» نوشت: جمعه خبرهايي درباره لغو زمين بي‌طرف و اجبار كردن تيم‌هاي اماراتي و عربستاني براي بازي در ايران و قطر به گوش رسيد كه قرار است كه كنفدراسيون فوتبال آسيا راي نهايي خود را روز شنبه اعلام كند. همچنين خبرگزاري فارس در مصاحبه‌اي كوتاه نوشت: حميرا اسدي، سرپرست روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال در اين باره گفت: من بعد از اعلام اين خبر در رسانه‌ها بازهم ايميل فدراسيون را چك كردم و هيچ خبري در اين خصوص از كنفدراسيون فوتبال آسيا به ما فرستاده نشده است. AFC تاكنون هيچ ابلاغي نداشته است.

عربستان چراغ سبز نشان داد
درحالي كه كمتر از ۳ هفته ديگر مسابقات ليگ قهرمانان آسيا در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد ولي هنوز پرونده اختلاف عربستان و امارات براي بازي در كشور ايران و قطر حل نشده است. سعودي‌ها كه سردمدار اين حركت سياسي هستند با به همراه داشتن اماراتي‌ها اكنون ادعاي جديدي را در اين فصل از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا مطرح كردند.
پيش از اين سعودي‌ها با بهانه‌جويي‌ها و لابي كردن موفق شدند تا راي AFC را در قضيه بازي نكردن در تهران به نفع خود تغيير دهند و باشگاه‌هاي كشورمان را مجبور به بازي در كشور ثالث كردند.
اين پروژه سعودي‌ها اكنون به فاز جديدي رسيده است و قطر نيز مانند ايران كشوري ناامن تلقي شد! فارس نوشته:« البته سعود‌ي‌ها در اين راه تنها نيستند و امارات نيز به باند آنها اضافه شده است و اماراتي‌ها كه قبلا براي آمدن به تهران مشكلي نداشتند مثل سعودي‌ها اعلام كردند كه در تهران و دوحه بازي نمي‌كنند و كشور ثالث تنها راه‌حل است!» در اين راستا عادل عزت، رييس فدراسيون فوتبال عربستان در مصاحبه با برنامه تلويزيوني «المرمي» درباره ميزباني قطر و ايران از نمايندگان‌شان در ليگ قهرمانان آسيا گفت: قطر در تلاش است تا به هر شكلي تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا را تحت‌الشعاع قرار دهد ولي اين را صراحتا اعلام مي‌كنم كه باشگاه‌هاي عربستان و امارات به هيچ‌وجه در قطر و ايران به ميدان نخواهند رفت.
او در ادامه AFC را تهديد كرد و گفت: مساله كشور ثالث بسيار مهم است و اميدوارم كنفدراسيون فوتبال آسيا تصميمي بگيرد كه بعدا پشيمان نشود! ما پيش از اين موضع‌مان را به صورت واضح اعلام كرديم به هيچ‌وجه در كشور قطر و ايران بازي نمي‌كنيم. متاسفانه سعود المهندي، نايب‌رييس قطري AFC و رييس برگزاري مسابقات از پستش سوءاستفاده مي‌كند و درحال فشار به AFC است تا راي را به نفع خودشان صادر كند.
رييس فدراسيون عربستان‌سعودي در ادامه مدعي شد: شركت بريتانيايي حامي بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به AFC همين توصيه را كرد و درخواست كرد كه بازي‌ها در كشور ثالث برگزار شود. البته دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز همين را درخواست زيرا المهندي در حال فشار به اعضا كميته اجرايي است تا راي آنها را به نفع خود تغيير دهد. عزت در پايان گفت: اگر AFC راي را به نفع قطري‌ها و ايراني‌ها بدهد بدون شك از طريق قانوني به فيفا شكايت مي‌كنيم و اين موضوع را كه المهندي در حال تلاش است تا با لابي راي AFC را تغيير دهد را گزارش مي‌دهيم. زمان صدور راي AFC قرار است شنبه يا در نهايت دوشنبه اعلام شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید