چه کسانی سیمرغ نگرفتند؟

چه کسانی سیمرغ نگرفتند؟

با وجودی که به نظر می‌رسید فیلم "بمب یک عاشقانه" پیمان معادی بهترین فیلم جشنواره امسال باشد، اما با کمترین سیمرغ به خانه رفت.

کد خبر : ۵۰۳۹۸
بازدید : ۳۹۰۹
فرادید | در جشنواره امسال فیلم فجر به نظر می‌رسید برخی هنرپیشه‌ها و فیلم‌ها به طور کامل دیده نشدند یا حذف شدند.

به گزارش فرادید؛ اگر بخواهیم از ابتدا فیلم‌ها و بازیگران را مرور کنیم می‌بینیم که در همه بخش‌ها چندین جا مانده از سیمرغ داریم که حتی نامشان هم برده نشد. یعنی به عبارتی بعضی فیلم‌ها نه دیده شدند و نه شایسته کاندید شدن بودند.

از طرف دیگر مثل همه جشنواره‌ها برخی فیلم‌ها در چند رشته شایسته دریافت جایزه شدند. در این گزارش نگاهی به برندگان و بازماندگان جشنواره امسال خواهیم داشت.

سیمرغ داران فجر ۹۶ در یک نگاه به این فیلم‌ها رسید:
«تنگه ابوقریب»:۶ سیمرغ
«مغز‌های کوچک زنگ‌زده»:۴ سیمرغ
«به وقت شام»، «سرو زیر آب» و «عرق سرد»:۳ سیمرغ
«چهارراه استانبول»، «دارکوب» و «بمب»:۲ سیمرغ

آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند میلاد کی مرام و سحر دولتشاهی در فیلم امیر

بهترین فیلم
با وجودی که به نظر می‌رسید فیلم "بمب یک عاشقانه" پیمان معادی بهترین فیلم جشنواره امسال باشد، اما با کمترین سیمرغ به خانه رفت. این فیلم درامی عاشقانه نوستالژیک از زمان جنگ ایران و عراق بود که برای بچه‌های دهه ۶۰ و بزرگتر‌ها تداعی تلخ‌ترین روز‌های جنگ را می‌کرد. در کنار همه این تلخی‌های داستانی عاشقانه در زمینه فیلم باعث کشش هر چه بیشتر و جذابیت فیلم می‌شد. در این فیلم سیامک انصاری با درخشش خود نظر داوران را جلب کرد و در نقش مکمل مرد انتخاب، ولی برنده جایزه نشد. این فیلم برای طراحی لباس سیمرغ گرفت و از نگاه هیات داوران بهترین فیلم جشنواره شد.

بهترین کارگردانی
در این بخش داوران دو برنده اعلام کردند که طبق پیش بینی‌ها یکی از آن‌ها ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم "به وقت شام" بود که در نهایت راضی نبود و با اعتراض جنجالی سالن را ترک کرد. از طرف دیگر فیلم "تنگه ابوقریب" که بهترین فیلم سال هم شد در این بخش سیمرغ گرفت و تعداد جوایز خود را به ۶ سیمرغ رساند.

بهترین فیلمنامه
برنده این قسمت هم دو فیلمنامه بودند؛ که باز هم داوران با اعتراض یکی از کارگردان‌ها رو به رو شدند که برای نقش اول فیلمش جایزه می‌خواست و با تقدیم جایزه بهترین فیلمنامه خود به بازیگر نقش اولش به عبارتی دیده نشدن او را خرید. فیلم دوم مغز‌های کوچک زنگ زده هومن سیدی بود که از نظر مخاطبان هم بهترین فیلم شناخته شد و این یعنی بهترین فیلم سال همین بوده است.
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند
بهترین بازیگر نقش اول مرد
در این بخش امیر جدیدی برای دو فیلم همزمان نامزد دریافت جایزه و برنده شد. از نگاه داوران و مخاطبان او شایستگی این جایزه را داشت، چون در دو نقش بسیار متفاوت از بازی‌های خودش ایفای نقش کرده بود. اما اینکه نوید محمد زاده و رضا عطاران از سیمرغ جا ماندند برای خیلی‌ها خوشایند نبود.

بهترین بازیگر نقش اول زن
فیلم "دارکوب" برای سارا بهرامی خوش یمنی سیمرغ را به همراه داشت. او در کنار بازیگرانی قرار گرفت که همه جوان بودند و شاید امکان دریافت جایزه را هم داشتند. اما او همانطور که خودش گفته بود هم کاندید و هم برنده سیمرغ شد.

بهترین بازیگر مکمل مرد
در این بخش به نظر می‌رسد تنها به نام و سابقه بازیگر بزرگی، چون جمشید هاشم پور که حتی در سالن حضور نداشت جایزه دادند. او در فیلمی که تنها دو سکانس بازی کرده کاندید و برنده شد، اما بازیگران دیگری که نقش مکمل‌های سنگینی داشتند اصلا کاندید و برنده نشدند.
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند
پژمان جمشیدی دیگر بازیگری بود که هم با خنده حاضران هنگام اعلام اسمش به عنوان نامزد خبرساز شد هم از دریافت سیمرغ هم باز ماند و با اینکه در نقش مکمل خود در فیلم "سوتفاهم" بسیار خوش درخشیده بود هیچ جایزه‌ای نگرفت. فرهاد اصلانی هم توانست مثل همیشه بازی بسیار چشمگیری از خود ارائه کند و در حد کاندید شدن پیش آمد.
عناوین مرتبط:
حمایت هنرمندان از پژمان جمشیدی بهترین بازیگر مکمل زن
در این بخش هم سحر دولتشاهی برای دوفیلم برنده شد و بهترین بازی او در فیلم امیر اصلا دیده نشد.

آن‌ها که جا ماندند
فیلم "جاده قدیم" منیژه حکمت با بازی مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در هیچ رشته‌ای کاندید نشد. این فیلم می‌توانست برای بازیگر نقش اول زن و مرد کاندید شود؛ و این باعث شد عوامل و بازیگران فیلم اصلا در مراسم حضور نداشته باشند.
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند تنگه ابوقریب
"لاتاری" فیلم دیگری بود که انتظار داشت جوایز بیشتری ببرد، ولی به دلیل مضمون تند و صحنه سازی‌های تصنعی اصلا برای هیچ رشته‌ای کاندید نشد در حالیکه ساعد سهیلی می‌توانست برای نقش اول مرد حداقل کاندید شود. او همین طور برای فیلم "ماهورا" هم می‌توانست نامزد دریافت جایزه باشد. البته باید گفت این فیلم هم در هیچ رشته‌ای کاندید نشده بود.

"امیر" از دیگر فیلم‌هایی بود که اصلا دیده نشد. در این فیلم میلاد کی مرام بازی بسیار قوی و ماندگاری از خود به جا گذاشت که فارغ از داستان فیلم می‌توانست کاندید شود. پیمان معادی هم به نظر می‌رسد بازی قابل توجهی که در خور کاندید شدن باشد در فیلم بمب ارائه نکرده است.

از سوی دیگر سحر دولتشاهی ببهترین بازی خود را در این فیلم داشت که در نقش دختری با بیماری اعصاب ظاهر شد. اما به جای این فیلم برای بازی در نقش زن حامله در "چهارراه استانبول" برنده جایزه شد.
مهدی پاکدل هم از جمله کسانی بود که از دایره رقابت به طور کامل حذف شد او حتی برای یکی از دوفیلمش هم کاندید نشد و این در حالی بود که بازی‌های خوبی در نقش مکمل ارائه کرده بود.
او در فیلم تنگه ابوقریب و چهاراه استانبول ایفای نقش کرده بود. نفر دیگری که از او با نام حذف بزرگ امسال یاد کردند جواد عزتی بود که با وجود دو بازی شاخص و ماندگار در نقش‌های مکمل، ولی تاثیر گذار در «تنگه ابوقریب» و لاتاری اصلا نامی ازش برده نشد و به راحتی حذفش کردند.
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند
امین حیایی در شعله ور
مریلا زارعی در فیلم سوتفاهم هم نتوانست بازی‌ای ارائه دهد که شایسته کاندید شدن باشد. لیلا حاتمی هم در فیلم بمب نتوانست نظر داوران را جلب کند. "چهارراه استانبول" دیگر فیلمی بود که با یاداوری صحنه‌های تلخ سوختن ساختمان پلاسکو می‌توانست حداقل کمی بیشتر در حقش لطف شود و یکی از بازیگرانش در میان کاندیدا‌ها باشد. اما این فیلم تنها در بخش جلوه‌های بصری برنده شد.
عناوین مرتبط:
تصاویر/ حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر "امپراطور جهنم"، " جشن دلتنگی"، "اتاق تاریک"، "هایلایت"، "ماهورا" و " کار کثیف" از جمله فیلم‌هایی بودند که برای هیچ رشته‌ای کاندید نشدند. دیپلم افتخار بهریتن بازیگر نقش اول مرد برای فیلم "شعله ور" به امین حیایی رسید که بدون هیچ حرفی روی صحنه،آنجا را ترک کرد و نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد برای رضا عطاران در فیلم "مصادره" تنها افتخارات این فیلم‌ها بود.
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند

تمام جوایز در یک نگاه
سیمرغ بلورین «بهترین فیلم کوتاه» سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارگ اهدا شد
سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری: چهارراه استانبول/ فرید ناظر فصیحی
سیمرغ بلورین بهترین جلوه ویژه میدانی: تنگه ابوقریب، محسن روزبهانی
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی:تنگه ابوقریب، سعید ملکان
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه:سرو زیر آب، عباس بلوندی
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس:بمب یک عاشقانه، سارا خالدی زاده
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری:به وقت شام، مغز‌های کوچک زنگ زده؛ علیرضا علویان
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری:تنگه ابوقریب، رشید دانشمند
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن:به وقت شام، کارن همایون فر
سیمرغ بلورین بهترین تدوین:عرق سرد؛ بهرام دهقانی و محمد نجاریان
سیمرغ بلورین بهترین فیلم برداری:سرو زیر آب؛ علیرضا زرین دست
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه:مغز‌های کوچک زنگ زده؛ هومن سیدی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول:خجالت نکش؛ رضا مقصودی
لوح تقدیر برای بازیگر زن عربی در مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی»
آن‌ها که از سیمرغ جا ماندند
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی، چهار راه استانبول و عرق سرد
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد:جمشید هاشم پور، دارکوب
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن:سارا بهرامی، دارکوب
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد:امین حیایی، شعله ور
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد:امیر جدیدی، تنگه ابوقریب و عرق سرد
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه:کامبوزیا پرتوی، کامیون
مغز‌های کوچک زنگ زده؛ هومن سیدی
جایزه ویژه هیات داوران: بمب یک عاشقانه؛ پیمان معادی
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی:به وقت شام، ابراهیم حاتمی کیا
تنگه ابوقریب، بهرام توکلی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم:تنگه ابوقریب به تهیه کنندگی سعید ملکان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید