روز سبز همه بازارها

روز سبز همه بازارها

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۵۰۴۵۵
بازدید : ۱۷۵۹
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت خودرویی‌ها از شاخص
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۲ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از افت بیش از ۵۰۰ واحدی شاخص در روز شنبه با ریزش اخیر بازارهای جهانی، روز گذشته شاهد حرکت نقدینگی به سمت خودرویی‌ها، پس از روند کم‌نوسان این نمادها نزدیک کف‌های تکنیکال بودیم. بازگشایی «خساپا» پس از شفاف‌سازی در مورد فسخ قرارداد زیر‌مجموعه (شرکت مهندسی و مشاوره سازه‌گستر سایپا) در کنار فضای هیجانی خودرویی‌ها در کنار «خودرو» و «خپارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. تاکید مقامات بر نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز از تولیدکنندگان خودروهای سنگین حمایت کرد. اما همچنان ریسک برجام بر این نمادها وجود دارد. موضوعی که پیش‌تر مانع از پایداری ورود نقدینگی به این نمادها بود. با خوش‌بینی‌ها به نرخ دلار و رشد اندک قیمت‌ها (افزایش مس از کف ۸‌هفته) «فملی» دومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود.
روز سبز همه بازارها


بازار ارز

عبور دلار از سقف 4800 تومان
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 80 تومانی، با ثبت بیشترین رشد روزانه در 3 هفته اخیر به نرخ 4805 تومان، در سقف تاریخی معامله شد. پیش از آغاز معاملات روز شنبه، بالاتر بودن نرخ دلار در هرات افغانستان با سیگنال رشد تقاضای آربیتراژی دلار را صعودی کرد. در ادامه افزایش نرخ درهم تا ۱۳۲۰ تومان، روند صعودی دلار را تقویت کرد. رشد تقاضای آربیتراژی در کنار حجم بالای معاملات تجاری ایران و دبی عامل اثرگذاری درهم بر دلار است، به این ترتیب نرخ دلار بالاتر از ۴۸۰۰ تومان قرار گرفت. هفته گذشته، با لمس مقطعی سقف ۴۸۰۰ تومانی، شاهد تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، با عرضه ارز پتروشیمی‌ها و در ساعات غیررسمی معاملات بودیم. اما رشد تقاضای آربیتراژی، شناسایی فرصت خرید و نزدیک شدن به پایان سال، نوسان دلار در کانال ۴۶۰۰ و ۴۷۰۰ تومان را تداوم بخشید.

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 21 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 561 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی بازگشت نسبی آرامش به بازارهای سهام و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه تا حدی عامل فشار بر طلا شد. اما افت شاخص دلار اونس طلا را تا سطح ۱۳۲۰ دلاری افزایش داد. همچنان احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد قابل توجه طلا است که آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا روز چهارشنبه تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.
روز سبز همه بازارها
در بازار ارز در هفته‌های اخیر با وجود تلاش بازارساز برای کاهش نوسانات صعودی دلار، رشد تقاضا مانع از افت قابل توجه دلار شد. رشد ۱۲۵ تومانی نرخ دلار در دو روز گذشته و عبور از سقف ۴۸۰۰ تومانی از سکه حمایت کرد. خوش‌بینی به دلار، رشد ۳۹ هزار تومانی سکه را در دو روز اخیر رقم زد.

بازار طلای جهانی

رشد با احتیاط طلا
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1319 دلار معامله شد. با وجود رشد طلا با افت شاخص دلار، بازگشت نسبی آرامش به بازارهای سهام با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران و انتظار برای انتشار نرخ تورم آمریکا مانع از رشد قابل توجه طلا شد و نوسان طلا حول سطح 1320 دلاری را رقم زد. پیش‌تر آمار مناسب اشتغال آمریکا با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و رشد نرخ تورم با تشدید فشار فروش در بازارهای سهام، بیشترین افت هفتگی شاخص S&P۵۰۰ در ۲ سال و افت بازارهای سهام اروپا و اقتصادهای نوظهور را رقم زد. بنابراین با وجود رشد تقاضای محافظه‌کارانه، رشد شاخص دلار افت حدود ۳۰ دلاری طلا را در هفته اخیر رقم زد. برخی کارشناسان اصلاح اخیر بازارهای سهام را طبیعی می‌دانند. گلدمن‌ساکس با خوش‌بینی به عوامل بنیادین قیمت ، ۱۴۵۰ دلار را برای طلا در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد.
روز سبز همه بازارها

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت یک درصدی به قیمت 71 هزار و 315 تومان معامله شدند. کاهش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق را در دی و آذر نزولی و ادامه روند نزولی اوراق، میانگین «تسه»ها را در بهمن زیر سطح 72 هزار تومانی قرار داد. با وجود بازگشت بخشی از اوراق به مسیر صعودی در روزهای اخیر، با شناسایی کف قیمتی و رشد تدریجی تقاضای مسکن با نزدیک شدن به پایان سال، همچنان بازدهی «تسه»ها نسبت به ابتدای سال منفی 3/ 2 درصد است. با وجود این در بازار مسکن، رشد بیش از 12 درصدی تعداد معاملات تهران در 10 ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری می‌تواند سهم تقاضای مصرفی را در بازار با تقویت شتاب رشد قیمت‌ها کاهش دهد.
روز سبز همه بازارها

بازار نفت

بازگشت WTI به کانال 60 دلاری
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۰ دلار معامله شد. پس از ثبت بیشترین افت هفتگی قیمت نفت در ۲ سال اخیر (کاهش ۵/ ۹ درصدی WTI) روز دوشنبه قیمت WTI به بالاتر از ۶۰ دلار بازگشت. افت اندک شاخص دلار در کنار رشد آرام بازارهای سهام پس از ریزش‌های اخیر و خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا با شناسایی کف عامل حمایت از نفت شد. اما پیش‌تر با رشد هفتگی ۲۶ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، این میزان به بالاترین سطح در نزدیک به ۳ سال اخیر (۷۹۱ مورد) رسید.
روز سبز همه بازارها
امری که در کنار رشد تولیدات آمریکا به ۲۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز، به بالاترین سطح از ۱۹۷۰ رسید و بالاتر از سطح تولیدات عربستان قرار گرفت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) میانگین تولیدات سال جاری این کشور را ۵۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و سال ۲۰۱۹ را ۱۸/ ۱۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید