از بین بردن فراموشی
کد خبر: ۵۰۵۱۵
بازدید: ۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
هنگامی که می‌خواهید موضوع جدیدی را حفظ کنید، تصور می‌کنید تمرین بیشتر روشی مناسب است. با این حال برخی مواقع شاید فرصت کم باشد – به معنای واقعی هیچ زمانی نباشد – زمانچیزی است که شما بیش از همه چیز به آن نیاز دارید. نشستن در فضای کم نور و آرام به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه و تفکر عمیق به همراه مراقبه و لذت بردن از این حالت می‌تواند موثر باشد تا خود را پیدا کنید و از حقایق آگاه شوید و چه بهتر که بهترین بهره را از این تامل ببرید.
تقویت حافظه
 
فرادید| هنگامی که می‌خواهید موضوع جدیدی را حفظ کنید، تصور می‌کنید تمرین بیشتر روشی مناسب است. با این حال برخی مواقع شاید فرصت کم باشد – به معنای واقعی هیچ زمانی نباشد – زمان چیزی است که شما بیش از همه چیز به آن نیاز دارید. نشستن در فضای کم نور و آرام به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه و تفکر عمیق به همراه مراقبه و لذت بردن از این حالت می‌تواند موثر باشد تا خود را پیدا کنید و از حقایق آگاه شوید و چه بهتر که بهترین بهره را از این تامل ببرید.

به گزارش فرادید و به نقل از بی‌بی‌سی، مطالعات اخیر جهت بالا بردن حافظه نشان داده اند که هدف قرار دادن شکاف‌های موجود و "به حداقل رساندن تداخلات " مقصود است – از انجام فعالیت‌هایی که می‌تواند در حافظه اختلال ایجاد کند، اجتناب کنیم. بنابراین هیچ عجله‌ای برای چک کردن ایمیل‌ها، پیغام‌های گوشی و جستجو در گوشی‌های هوشمند نکنید. شما باید ذهن خود را از هر مسئله‌ای که باعث حواس پرتی می‌شود، عاری سازید.

بهانه‌ها برای سرباز زدن از کاری ممکن است از تکنیک‌های دانش آموزان تنبل باشد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند برخی افراد از اختلالات فراموشی که نوعی از زوال مغز محسوب می‌شود، رنج می‌برند. ارائه راه کار‌های جدید برای خلاصی از این مسئله، یاد آوری و یادگیری دانش‌های غیر قابل شناخت است.

مزایا تقویت حافظه برای اولین بار توسط روانشناس آلمانی Georg Elias Muller در سال ۱۹۰۰ و دانش آموز او Alfons Pilzecker ثبت شد. نخستین بار در یکی از آزمایش‌ها مولر و پیلزکر از شرکت کنندگان خواسته بودند تا لیستی از هجا‌ها را حفظ کنند. پس از یک دوره مطالعه کوتاه، لیست دوم برای نیمی از گروه ارائه شد – در حالی که مابقی برای ۶ دقیقه استراحت کردند و سپس ادامه دادند.

هنگامی که یک تا نیم ساعت بعد آزمایش شد، دو گروه الگو‌های قابل توجهی را نشان دادند. شرکت کنندگان که استراحتی کوتاه را تجربه کردند تقریبا ۵۰ درصد از موارد را به یاد داشتند در مقایسه با بقیه افراد گروه که بدون هیچ وقفه‌ای لیست دوم را دریافت کرده بودند و تنها ۲۸ درصد موارد را به یاد می‌آوردند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که حافظه ما برای دریافت اطلاعات جدید می‌تواند بسیار حساس‌تر عمل کند به خصوص مواردی که رمز گذاری و نشانه گذاری شده باشند.
 
تقویت حافظه

اگرچه تعداد انگشت شماری از روانشناسان به یافته‌های گذشته رجوع کرده اند، اما با یک مطالعه پیشگام توسط Sergio Della Sala در دانشگاه ادینبورگ و Nelson Cowan در دانشگاه میسوری در اوایل سال ۲۰۰۰ مفاهیم وسیع این مسئله به خوبی شناخته شد.

این تیم علاقمند به کشف مسائل بودند، آیا کاهش دخالت عوامل خارجی ممکن است ذهن افرادی که از آسیب‌های عصبی رنج می‌برند، مانند سکته مغزی، بهبود ببخشد.

با استفاده از یک روش مشابه مولر و پیلزکر، به شرکت کنندگان لیست ۱۵ کلمه‌ای ارائه دادند و سپس ۱۰ دقیقه بعد آزمایش را تکرار کردند. گروهی از شرکت کنندگان مدام مشغول به انجام برخی آزمون‌های شناختی استاندارد بودند؛ و از گروه دیگر درخواست شد در یک اتاق تاریک تنها دراز بکشند و از خوابیدن اجتناب کنند.

آنان معتقد بودند تاثیر مداخله موارد کوچک بسیار عمیق است. اگرچه در دو بیمار مبتلا به یاد زدودگی شدید هیچ بهبودی مشاهده نشد. اما افراد دیگر تعداد کلماتی که به یاد داشتند سه برابر شده بود - از ۱۴ تا ۴۹ درصد افزایش یافته بود و تقریبا دچار هیچ اختلال عصبی نبودند.

نتایج بعدی حتی چشمگیر‌تر بودند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به برخی داستان‌ها گوش دهند و یک ساعت بعد به سوالاتی پاسخ دهند. بدون اینکه فرصتی برای استراحت داشته باشند، تنها ۷ درصد از حقایق داستان را به یاد داشتند؛ برای مابقی این درصد به ۷۹ درصد افزایش پیدا کرد – افزایش ۱۱ برابری.

Della Sala و دانشجوی سابق Cowan، Michaela Dewar در دانشگاه Heriot-Watt اکنون در حال پیگیری چندین مطالعه هستند و این یافته‌ها را در بسیاری از زمینه‌های مختلف تکرار کردند. نتایج برای شرکت کنندگان سالم نشان می‌داد که دوره‌های کوتاه استراحت می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود ببخشد، به عنوان مثال – کمک به شرکت کنندگان برای یاد آوری موقعیت نشانه‌های مختلف در محیط واقعیت مجازی. به نظر می‌رسد جوانان و سالخوردگان هر دو از این مزیت به طور یکسان بهره می‌برند.
 
تقویت حافظه

در هر مورد محققان از شرکت کنندگان خواستند تا در اتاقی تاریک و آرام، بدون تلفن‌های همراه که حواس آنان را پرت کند حضور پیدا کنند. Dewar می‌گوید، "ما هیچ دستور العمل خاص در رابطه با آنچه که باید یا نباید در هنگام استراحت انجام دهند به آن‌ها ندادیم. اما پرسشنامه‌هایی در پایان هر آزمایش در اختیار آنان قرار می‌دادیم، که نشان می‌داد افکار افراد به سادگی درگیر مسائل دیگر می‌شود."

حتی پس از آن، باید مراقب باشیم تا غرق در رویا‌های روزانه خود نشویم. به عنوان مثال، در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که یک رویداد در گذشته یا آینده را تصور کنند، به نظر می‌رسید مطالب زیادی را فراموش کرده بودند. بنابر این بهتر است از تلاش‌های ناهماهنگ ذهنی جهت تمرکز بیشتر اجتناب کنیم.

مکانیزم دقیق هنوز ناشناخته است، هرچند برخی سرنخ‌ها نشانه رشد و تقویت درک و حافظه هستند. در حال حاضر به خوبی پذیرفته شده است که خاطراتی که در ابتدا رمز گذاری و نشانه گذاری می‌شوند از یک دوره تلفیقی عبور می‌کنند که در حافظه بلند مدت ذخیره می‌شوند. در ابتدا به نظر می‌رسد که عمدتا در طول خواب اتفاق می‌افتد، یا ارتباط شدید بین هیپوکامپ و نشانه‌ها است. هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز است که مرکز یادگیری می‌باشد. این قسمت مسئول حافظه دور است و پیش مغز را از آزموده‌های گذشته ما آگاه می‌کند. این مجموعه خاطرات گذشته را به شکل کوتاه یا دراز مدت حفظ می‌کند. این ناحیه از مغز جز اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.

ممکن است فعالیت شبانه‌ای شدید مغز درست قبل از خواب دلیلی باشد تا اغلب چیز‌ها را بهتر به یاد آوریم. اما با توجه به تحقیقات Dewar که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه Lila Davachi نیویورک انجام شده بود، نشان داد که این امر به خواب محدود نمی‌شود و فعالیت‌های عصبی مشابه در دوره‌های بیداری نیز رخ می‌دهد. در این مطالعه در ابتدا از شرکت کنندگان در خواست می‌شد دو تصویر را به خاطر بسپارند – سپس آن‌ها را چیدمان کنند – سپس دراز بکشند و برای مدتی کوتاه استراحت کنند. مطمئنا به اندازه کافی در طی استراحت ارتباط بین هیپوکامپ و یاد آوری جزئیات افزایش می‌یافت. او می‌گوید، به طور کلی در افرادی که ارتباط قوی‌تر ایجاد شده باشد تصاویر به خوبی به یاد آورده می‌شوند.
 
تقویت حافظه

روانشناسان در مورد تحقیقات هیجان زده هستند. Aidan Horner در دانشگاه یورک گفت: "در سراسر مطالعات طیف وسیعی از وظایف حافظه کاملا سازگار بوده است." هورنر می‌گوید این مسئله می‌تواند راه جدیدی برای کمک به افرادی که از اختلالات عملکردی رنج می‌برند، ارائه دهد.

به طور کلی او اشاره می‌کند ممکن است برنامه زمانبندی کافی برای استراحت روزانه کمی دشوار باشد. اما او فکر می‌کند که کمک به یک بیمار برای یادگیری هنوز می‌تواند ارزشمند باشد – مانند به یاد سپردن نام و چهره. "شاید استراحتی کوتاه شانس به خاطر آوردن مواردی را در این افراد افزایش دهد."

Thomas Baguley بسیار خوش بین است و می‌گوید، در حال حاضر به برخی از بیماران آلزایمر توصیه می‌شود برای کاهش استرس و بهبود وضعیت کلی سلامت در برنامه و تکنیک‌های آگاهی ذهن شرکت کنند. او می‌گوید، "این مسئله می‌تواند هوشیاری ذهن را بالا ببرد و مانع از پرتی حواس می‌شود."

در نتیجه آزمایشات بیان شد که استراحت‌های کوتاه ۱۰ – ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند باعث پیشرفت‌های جدید و کوچکی در توانایی‌های افراد شود.

منبع: بی‌بی‌سی
ترجمه: وب‌سایت فرادید
خبر فوری