آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به تهران رسید

آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به تهران رسید

بار دیگر با رسیدن سرما زنگ خطر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به صدا درآمد. به دنبال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در تالاب بوجاق و همچنین تلف‌شدن چند قطعه پرنده در کنار دریاچه چیتگر تهران، وزارت بهداشت هرچند که احتمال انتقال این ویروس به انسان را ناچیز دانست، اما توصیه کرد مردم از تماس و حتی شکار پرندگان وحشی پرهیز کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

کد خبر : ۵۰۶۲۴
بازدید : ۱۲۳۰
بار دیگر با رسیدن سرما زنگ خطر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به صدا درآمد. به دنبال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در تالاب بوجاق و همچنین تلف‌شدن چند قطعه پرنده در کنار دریاچه چیتگر تهران، وزارت بهداشت هرچند که احتمال انتقال این ویروس به انسان را ناچیز دانست، اما توصیه کرد مردم از تماس و حتی شکار پرندگان وحشی پرهیز کنند و این موضوع را جدی بگیرند.
آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به تهران رسید
به گفته رئیس گروه بیماری‌های حیات ‌وحش سازمان محیط ‌زیست، این بیماری تاکنون جان سه ‌هزار پرنده را در منطقه بوجاق گرفته است. سیامک مسعودی با بیان اینکه در این منطقه کنترل و تردد ممنوع است و خودروهایی که در منطقه حضور دارند، ضدعفونی می‌شوند و از گردشگران نیز خواسته شده وارد این منطقه نشوند، گفت: در نیمه بهمن سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان H٥N٦ از طرف سازمان دامپزشکی در منطقه بوجاق اعلام شده که پیش از این در ایران گزارش نشده بود، البته ممکن است پرندگان بدون علائم مبتلا به آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان شده و در یک فاصله کوتاه تلف شوند.
در سال جاری تلفات پرندگان در تالاب بوجاق اولین موردی است که در سطح گسترده انجام شده، البته این ویروس جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است که مباحث بهداشتی خاص خود را دارد و تا قبل از این نیز مشاهده نشده بود.

آنفلوانزای پرندگان در تهران
روز گذشته رئیس اداره محیط ‌زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) خبر داد.

محمدحسین بازگیر با بیان اینکه در گشت و پایش‌های اخیر مأموران محیط ‌زیست متأسفانه مواردی از آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان مشاهده شد، گفت: «سه لاشه پرنده آبزی کاکایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس دیده شد که همکاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط ‌زیست و سازمان دامپزشکی اطلاع دادند و پس از بررسی‌های این دو سازمان، نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بودند. احتمال شیوع این آنفلوانزا به پرندگان و طیور وجود دارد. همچنین این ویروس می‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد.
او در بخش دیگری از سخنانش از شهروندان درخواست کرد: «در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان وحشی، این موضوع را به دامپزشکی یا محیط ‌زیست اعلام کنند و از اقدام خودسرانه یا دست‌زدن به لاشه پرندگان وحشی تلف‌شده جدا خودداری کنند. همچنین قوانین و توصیه‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست مبنی بر شکار و صید غیرمجاز پرندگان را جدی بگیرند».
این رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط ‌زیست نیز درباره وجود نمونه‌هایی از پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه دریاچه چیتگر گفت: «یک نمونه از لاشه پرندگان چیتگر از طرف سازمان دامپزشکی مبتلا به آنفلوانزا اعلام شده نه همه پرندگان. البته باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود. توصیه می‌کنیم اگر پرنده و لاشه‌ای بود، یا موارد مشکوکی مشاهده شد، مردم دست نزده و فورا مورد را اطلاع دهند. البته نظارت‌ها در حال انجام است و در صورت لزوم نیز اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای به عمل خواهد آمد».

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمان‌های دامپزشکی، محیط ‌زیست و وزارت بهداشت نیز تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

می‌توانید مرغ و تخم‌مرغ بخورید
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، به دلیل این حساسیت همکاران ما و وزارت بهداشت، هم از تهران و هم از گیلان، به منطقه اعزام شدند و اقدامات اولیه صورت گرفت. در تمام ورودی‌های این مناطق حفاظت‌شده، باید خودروها هنگام ورود و خروج از آنجا ضدعفونی شوند و رصد منظم روزانه از سوی همکاران ما و محیط ‌زیست از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط ‌زیست در حال انجام است.

رفیعی‌پور درباره اینکه آیا برای خوردن مرغ و تخم‌مرغ مشکلی وجود ندارد، گفت: اگر بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه‌ای بروز کند، ما به آن منطقه مراجعه کرده و یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم معدوم‌سازی مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های آن نقطه است. اگر منطقه‌ای آلوده باشد، مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های آن منطقه باید معدوم شود که مردم اصلا با تخم‌مرغ و مرغ آلوده مواجه نشوند.
در سال‌ جاری در پی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بیش از ۵۰۰ واحد آلوده شدند، این ۵۰۰ واحد از ۲۴ ‌هزار واحد مرغداری بوده است که بلافاصله شناسایی و معدوم‌سازی شده‌اند. مردم خیالشان راحت باشد، هرجا که بیماری گزارش شود حتی اگر روستا باشد، ما کل مرغ‌های روستا را می‌خریم و معدوم می‌کنیم تا مردم درباره مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های سالمی که از آن روستا یا روستاهای هم‌جوار آن به دستشان می‌رسد، نگران نباشند و این شبهه برایشان به وجود نیاید که آن مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌ها نیز آلوده هستند.

ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ میلادی در هنگ‌کنگ به انسان منتقل شد. این ویروس در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به اروپا سرایت کرد و موجب آلودگی ‌میلیون‌ها پرنده و انسان و کشته‌شدن بسیاری از آنها شد.
در آغاز ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در گزارش‌های رسمی از مسئولان دولتی چندین کشور درباره همه‌گیری اين ویروس در مرز برخی کشور‌ها خبر داده شد.
در پایان ماه ژوئیه، روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوانزای پرندگان را در کشور‌های خود گزارش کردند در این گزارش‌ها، به مرگ چندین پرنده مهاجر هم اشاره شده بود. در هر دو کشور، گسترش این بیماری را به دلیل ارتباط میان پرندگان آبزی وحشی و پرندگان اهلی از راه منابع آبی مشترک می‌دانستند. این نخستین گسترش ویروس در سطح بالا در هر دو کشور بود. با بررسی‌های صورت‌گرفته، هر دو کشور پیش از این همه‌گیری از این ویروس پاک بودند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید