نجات پسر جوان از چوبه دار

یک جوان محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم و کمک هم‌وطنان نوع‌دوست از چوبه دار رهایی یافت، اما مرد ٤١ ساله‌ای که از ١٨ سالگی به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد، همچنان چشم‌انتظار کمک خیران است.

کد خبر : ۵۰۷۲۱
بازدید : ۱۳۴۳
یک جوان محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم و کمک هم‌وطنان نوع‌دوست از چوبه دار رهایی یافت اما مرد ٤١ساله‌ای که از ١٨سالگی به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد، همچنان چشم‌انتظار کمک‌ خیران است.

خانواده این جوان که سه سال پیش در زمان سربازی مرتکب قتل شده بود و در یک‌قدمی اعدام قرار داشت و اخیرا با کمک هم‌وطنان و خیران مبلغ موردنیاز او برای رهایی‌‌اش از قصاص فراهم شده بود، از حضور اولیای دم در دفتر دادستانی نظامی قزوین و اعلام رضایت خبر دادند.
این متهم در آینده نزدیک به‌دلیل جنبه عمومی جرم محاکمه خواهد شد تا پس از گذراندن دوران محکومیت خود آزاد شود. خانواده پیمان پیش از این به خبرنگار «شرق» گفته بودند: «با کمک‌های فراوان مردمی و اقوام، مبلغ مدنظر تأمین شد و در روزهای آینده جلسه صلح و سازشی برای ثبت رضایت نهایی و براساس توافق انجام‌شده تشکیل خواهد شد».
قرار بود این جلسه آخرین روزهای دی ماه انجام شود اما به خاطر بارش برف و بسته‌بودن راه‌ها سرانجام این جلسه شانزدهم بهمن با حضور نماینده اولیای دم، دادستان نظامی قزوین و متهم (پیمان) در محل دادستانی نظامی قزوین تشکیل شد و طبق صحبت‌ها و توافق انجام‌شده، پیمان که به خاطر قتل مافوق خود محکوم به قصاص شده بود و اولیای دم برای گذشت از انجام قصاص تقاضای مبلغ ٣٥٠‌ میلیون تومان کرده بودند، پس از پرداخت مبلغ موردنظر از چوبه دار نجات يافت.
پیمان اکنون ٢٥ساله است. او از سال ٩٣ به خاطر این قتل در زندان به سر می‌برد. او در آخرین روزهای خدمت سربازی با شلیک گلوله، یکی از کادری‌های مافوق خود را به قتل رساند و پس از رسیدگی قانونی به پرونده در شعبه اول دادگاه نظامی یک استان قزوین به قصاص نفس با چوبه دار محکوم شد. در ادامه روند قانونی پرونده با توجه به درخواست اولیای دم، دستور اجرای این حکم صادر شد و قرار بود حکم مهر یا آبان امسال اجرا شود که با تلاش واحد صلح و سازش و بزرگواری اولیای دم، او از چوبه دار فاصله گرفت.
در ازای آن خانواده قاتل متعهد شدند٤٥٠‌ میلیون تومان به اولیای دم بپردازند. در ادامه، با اصرار واحد صلح و سازش شعبه اجرای احکام و خواهش‌های خانواده پیمان، بار دیگر اولیای دم در تصمیم خود تجدیدنظر کردند و مبلغ را به ٣٥٠‌ میلیون تومان کاهش دادند؛ اما خانواده پیمان با وجود همه تلاش‌ها در نهایت توانستند حدود ٣٠٠ ‌میلیون تومان را فراهم کنند.
پس از آن بود که در ٢٧ آذر سال جاری در پی تماس‌های خانواده این جوان محکوم به قصاص با روزنامه «شرق» و بررسی مدارک و موضوع درخواست کمک آنها، گزارشی در صفحه حوادث منتشر و با دادن شماره کارت پدر پیمان از مردم خواسته شد مبالغ اهدایی خود را برای کمک به نجات جان این جوان واریز کنند.
خواهر پیمان در آخرین تماس خود با خبرنگار روزنامه «شرق» خبر داد در پی انتشار این گزارش مبالغ متعددی به حساب پدرشان واریز شده و جمع مبالغ کمک‌های مردمی حدود ١٣‌ میلیون تومان شده است که واقعا کمک بزرگی برای نجات جان پیمان بوده است. خواهر این محکوم به قصاص از همه خیران و کمک‌کنندگان تشکر کرد و گفت دوستان و اقوام ما هم همه در تکاپو بودند.
این در حالی است که خواهر مرد دیگری به نام «شمس‌علی» که حدود ٢٤ سال است در زندان به سر می‌برد، با تماس‌های مکرر از خیران و هم‌وطنان نوع‌دوست برای نجات جان برادرش و رهایی او از زندان التماس می‌کند. شمس‌علی که درحال‌حاضر ٤١ساله است، در زمان ارتکاب قتل ١٨ساله بود و از آن پس در بازداشت است.
او بیش از نیمی از عمر خود را در زندان سپری کرده و با توجه به اینکه بیش از ٢٣ سال از عمرش را در زندان بوده و این مدت حدود دو برابر جنبه عمومی جرم قتل است، در صورت فراهم‌شدن مبلغی که اولیای دم خواسته‌اند این مرد عید امسال را در کنار پدر و مادر پیر خود خواهد بود.

شمس‌علی که این قتل را نتیجه نادانی و ناتوانی در کنترل خشم می‌داند، در سال‌های پایان نوجوانی در یک کبابی کار می‌کرد و به خاطر طلبی که از صاحبکارش داشت، با او درگیری لفظی پیدا کرد و در نهایت با چاقویی که در کبابی بود، مرتکب قتل شد. او می‌گوید تمام این مدت حسن رفتار داشته و از خیران و مردم نوع‌دوست کمک می‌خواهد تا بتواند بعد از ٢٣ سال حبس به جامعه بازگردد.
او می‌گوید: یک برادر معلول ذهنی و جسمی ٢٢ساله و چهار خواهر دارم اما هیچ‌کدام بیشتر از چند‌ میلیون تومان نتوانستند به من کمک کنند تا پول درخواستی اولیای‌دم فراهم شود. آنها فقط توانستند ۲۶‌ میلیون به حساب دادگستری واریز کنند و پدر پیرم حتی فرش زیر پایش را فروخته. دولت هم گفته شاید ۴۰‌ میلیون تومان کمک کند، اما مطمئن نیستیم دولت کمک می‌کند یا نه. پدر این متهم نیز در مصاحبه با خبرنگار روزنامه «شرق» گفته است برای رهایی پسرم از زندان، حتی راضی شدم کلیه‌هایم را بفروشم اما به خاطر سن زیادم گفتند از زیر عمل زنده بیرون نمی‌آیم، حالا اول خدا را داریم و بعد روی کمک خیران و هموطنان نوع‌دوست حساب می‌کنیم.

خواهر این مرد نیز خطاب به خیران می‌گوید: تو را به خدا به داداشم کمک کنید، التماس می‌کنم به برادرم کمک کنید. پدرومادرم و خودم می‌آییم به پایتان می‌افتیم. هرکس بخواهد کمک کند، می‌تواند از مسئولان زندان در مورد برادرم بپرسد، بعد مبالغ خود را به ۶۰۳۷۹۹۱۷۴۴۳۵۶۸۲۹ شماره کارت بانک ملی به نام زینب عبدلی كه به نام من است بریزد و خواهش می‌کنم هرکس می‌خواهد کمکم کند فقط به این کارت پول واریز کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید