اکران "آن سوی ابرها" جدیدترین ساخته مجید مجیدی

اکران "آن سوی ابرها" جدیدترین ساخته مجید مجیدی

تجربه‌ای که سال‌ها در انتظار رخ دادن آن بودم. «آن‌سوی ابرها» دنباله اعتقادات سینمایی من است که ریشه در ارزش‌های انسانی، عشق، دوستی و روابط خانوادگی دارد.

کد خبر : ۵۰۹۲۳
بازدید : ۴۳۹۱
فرادید | فیلم سینمایی "آن‌سوی ابرها" آخرین اثر مجید مجیدی که ۲۴ بهمن در پردیس سینمایی کوروش رونمایی شد به پرده سینما‌ها آمد.
به گزارش فرادید؛ آن‌سوی ابر‌ها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مجید مجیدی با موسیقی ای. آر. رحمان است. ستارگان این فیلم ایشان خاطر، برادر جوان‌تر بازیگر بالیوود شاهد کاپور و مالاویکا موهانان در نقش اصلی هستند.
مجید مجیدی این فیلم را در هند ساخته و داستان فیلم در ستایش عشق و زندگی و تنوع روابط انسانی است. خبر ساخت فیلم را اولین بار را ای. آر. رحمان در ۱۰ فوریه ۲۰۱۷ در فیس‌بوک خود منتشر کرد. این فیلم به سه زبان از جمله زبان تامیلی ساخته شده است.

«آن‌سوی ابرها» که نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره فیلم لندن بود، ۱۳ و ۱۴ اکتبر (۲۱ و ۲۲ مهر) در جریان این رویداد سینمایی با حضور بازیگران اصلی و مجید مجیدی نمایش‌های ویژه‌ای را پشت سر گذاشت. مجید مجیدی درباره اولین نمایش فیلم جدیدش، گفت: این اولین فیلم بلندی است که در خارج از کشورم، ایران، ساخته‌ام.
تجربه‌ای که سال‌ها در انتظار رخ دادن آن بودم. «آن‌سوی ابرها» دنباله اعتقادات سینمایی من است که ریشه در ارزش‌های انسانی، عشق، دوستی و روابط خانوادگی دارد. این فیلم همچون «بچه‌های آسمان» داستان یک برادر و خواهر است، با این تفاوت که آن‌ها بزرگ شده‌اند و با کشمکش‌های بزرگ‌تری در شهر شلوغ بمبئی روبه‌رو هستند.
جدیدترین ساخته مجید مجیدی اکران شد
مجید مجیدی کارگردان فیلم پیش از آغاز نمایش این اثر در پردیس کوروش گفت: فیلم سینمایی «آن‌سوی ابرها» محصول سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند است و برخی از عوامل فیلم همچون حسن حسن دوست، محمدرضا دلپاک و مهران کاشانی از سینمای ایران، ما را در ساخت فیلم همراهی کردند، اما بیشتر عوامل این فیلم از سینمای هند بودند و «آن‌سوی ابرها» نیز در هند ساخته شد. سینمای ایران طی سال‌های گذشته نشان داده است که ظرفیت‌های بسیاری دارد و این ظرفیت‌ها این امکان را دارد که بتواند جهانی‌تر شود و حضور سینماگران ایرانی در کشور‌های دیگر برای فیلم‌سازی می‌تواند باعث رونق اقتصادی سینمای ایران شود.

هم‌اکنون در هند سالی حدود ۳ هزار فیلم ساخته می‌شود و امروز سینما در هند رشد بسیار عجیبی کرده است البته در هند سینماگران ایرانی طرفدار دارند و از سینماگران سایر کشور‌ها بیشتر شناخته‌شده هستند.امیدوارم این فیلم بتواند برای سینمای ایران ظرفیت‌سازی کند و قدمی باشد که بتوانیم اندیشه و نگاهمان را به آن‌سوی مرز‌ها ببریم و زمینه ساخت، نمایش و اکران گسترده فیلم‌های ایرانی را از این طریق فراهم کنیم.

نشریه سینمایی اسکرین دیلی در مطلبی درباره این فیلم نوشت: «آن‌سوی ابرها» اولین فیلم خارجی است که مجید مجیدی کارگردان نامزد اسکار ایرانی در هند ساخته است، ملودرامی که داستان آن در مناطق فقیرنشین بمبئی رقم می‌خورد و داستان آن درباره دو شخصیت اصلی است؛ برادری خلاف‌کار و خواهری که در حین دفاع از خود در برابر تجاوز دفاع کرده و به این جرم در زندان به سر می‌برد. ازآنجا که این فیلم صدای افراد بی‌صدا و کسانی است که به سبب فقر درگیر بی‌عدالتی در جامعه هند هستند، شاید بتوان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که فیلم در برخی مواقع نکات مورد نظر خود را بیش از حد تند و شدید بیان می‌کند.
جدیدترین ساخته مجید مجیدی اکران شد
مجیدی که در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بچه‌های آسمان» نامزد جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلم خارجی شده است، در فیلم جدیدش از زاویه دید یک خارجی به خیابان‌های بمبئی نگریسته و تصاویر بصری فوق‌العاده‌ای را خلق کرده است.
منتقد نشریه اسکرین در پایان می‌نویسد: «گرچه در برخی مواقع لحن فیلم کمی عصبی و در زمان‌های دیگر بسیار احساسی است، اما فیلم در محکوم کردن جامعه‌ای که فقرای خود را مجازات می‌کند پا پس نمی‌کشد. این فیلم همچنین یک تجربه بصری جذاب است که استفاده زیادی از سایه‌ها و همچنین تصاویری از دسته‌های پراکنده پرندگان کرده است.»

همچنین «ورایتی» درباره «آن‌سوی ابرها» نوشت: ««پشت ابرها» ملودرامی اجتماعی است که کارگردان انسان‌دوست و کهنه‌کار ایرانی را به قعر فقر و زاغه‌های بمبئی برده؛ این بار، اما با کمی بوی بالیوودی».
به اعتقاد نویسنده این نشریه، هرچند شباهت نام فیلم با فیلم ۱۹۹۵ آنتونیونی و وندرس ممکن است باعث گیج‌شدن شود، اما فیلم مجیدی در جهان و فضای کاملاً متفاوتی خود را روایت می‌کند. مجیدی سال ۲۰۱۵ فیلم «محمد رسول‌الله» را به نمایش درآورد، اما در «پشت ابرها» در ادامه تغییر جهان حاکم بر فیلم، به فضای خودمانی و زمینی‌تری برمی‌گردد که در فیلم‌هایی مانند «باران» و «بچه‌های آسمان» به‌خوبی به کمکش آمده بود.
جدیدترین ساخته مجید مجیدی اکران شد
مجیدی که این فیلم را در هند ساخته، آن را در شصت‌ویک مین جشنواره فیلم لندن رونمایی کرد. نکته قابل‌توجه در نخستین اکران این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم لندن، حضور پروفسور سمیعی در کنار مجید مجیدی و عوامل فیلم «پشت ابرها» بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید